SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

test

New member
SAS meddelar nu på morgonen att man lanserar ett helt nytt servicekoncept på flygningar inom Skandinavien och Europa som ersätter de nuvarande service och kabinklasserna. Produkterna kallas "SAS Go" och "SAS Plus" och ska enligt SAS rikta sig till "kunder som vill ha mycket" respektive "kunder som vill ha mer". De nya koncepten kommer finnas tillgängliga ombord från juni 2013.



De nuvarande Economy, Economy Extra och Business Class ersätts med följande servicekoncept:



SAS Go

I SAS Go ingår en incheckad väska samt kaffe och te ombord.



SAS Plus

I SAS Plus ingår två incheckade väskor, SAS Fast track, tillgång till lounge, dryck och måltid ombord samt dubbla Eurobonuspoäng.



Samtidigt ersätts den traditionella flygplansbrickan med ett cafékoncept med nya valmöjligheter som erbjuds till samtliga kunder ombord.



Förändringen är en del av strategin 4Excellence Next Generation (4XNG) med målsättningen att göra SAS till ett stabilare och mer konkurrenskraftigt flygbolag.
 
aha, det har ju varit rykten om det en längre tid. Ska bli intressant att se hur det blir i praktiken med prisnivå, service, mm.
 
Ubbe skrev:Från SvD: Efter drygt 30 år skrotar SAS sin business class på flygningar i Europa. Beslutet är en följd av att många företag inte längre vill betala för att deras anställda reser i en dyrare klass med bättre service. SAS ledning beskriver förändringen som ett stort skifte för flygindustrin.För att göra det mer lättöverskådligt blir det nu bara två biljettyper: SAS Go och SAS Plus. I det senare fallet får resenärerna bland annat tillgång till loungerna, snabbare passage vid säkerhetskontroll på flera flygplatser, möjlighet att boka om resan, får fler bonuspoäng och så vidare.SelänkKlicka för att utvidga...




Så SAS tror att företagen kommer godkänna SAS Plus bara för att det inte heter Business längre?
 
Tittar man i bokningssystemen ser det inte särskilt annorlunda ut efter juni. Samma bokningsklasser för exempelvis Stockholm-London.
 
Jacob skrev:Tittar man i bokningssystemen ser det inte särskilt annorlunda ut efter juni. Samma bokningsklasser för exempelvis Stockholm-London.Klicka för att utvidga...
Inte heller prisstrukturen ser annorlunda, det går fortfarande att köpa en C-klass biljett. Så förmodligen blir det som inom Skandinavien med economy extra idag där alla bokningsklasser ovanför normal economy hamnar i economy extra. Fast å andra sidan får man inte lounge med dagens economy extra.
 
Jacob skrev:Det finns numera även en webbsida som heter "Nya SAS" som kan vara intressant att hålla ett öga på.nya-sas - SASKlicka för att utvidga...


Baserat på informationen på hemsidan så ingår "ombokningsbara biljetter" i SAS Go, betyder det att de även kommer ha en "SAS Basic" med icke-ombokningsbara biljetter - för den som inte "vill ha mycket"? I så fall, vad skär de mer bort för dessa?




Vårt nya kunderbjudande innefattar:SAS Go - för den som vill ha mycket. Bland annat ingår ombokningsbara biljetter, mobilt check-in, mobilt boardingkort, ett kostnadsfritt incheckat bagage à 23 kg, kaffe, te och tidningar. Dessutom finns produkter att köpa ombord. Du tjänar EuroBonus-poäng och reser du i jobbet kan ditt företag även tjäna SAS Credits.SAS Plus - för den som vill ha mer. Här inkluderar vi fler fördelar och tjänster så som assisterad incheckning, tillgång till Fast Track och lounge, måltider och dryck, dubbla EuroBonus-poäng och fler SAS Credits.Klicka för att utvidga...
 
Undra vad andra Star A-bolag tycker om det. Codeshare med LH t.ex. om man har en C-klass på LH eller LX och hamnar på SAS plus....

ojoj oj
 
Så länge som de inte använder bokningsklasserna C, D, J, Z för SAS Plus så är jag nöjd. Annars kommer det fortfarande stå business på de flesta itineraries osv man får från resebyråerna som ens chefer skall godkänna. Jag har galet mycket problem med det på inrikesresor med SAS idag.
 
Hur dum får man vara?? Om det är samma pris och man slopar klassen som sådan-och övriga "riktiga" flygbolag behåller klassen...Ett litet hån mot vårt namn-businessclass.se... Vi kanske skulle byta till businessclass.uk? LH har ju gjort samma sak med Germanwings.
 
Vart är OGILLA knappen någonstans????




Jag tror detta kan ge SAS en hel del missade revenues. Många som åker i Ekonomi Extra i dag har en företagspolicy som tillåter just resor i Ekonomi, därav är Ekonomi Extra inräknat. Om SAS nu tar sig an det här upplägget försvinner den möjligheten för många och dessa personer måste åka längre bak och kan inte åka SAS plus.
 
Så det kommer fortfarande heta Economy Extra och Business på långdistans? Kommer vara förvirrande...






Vårt nya kunderbjudande innefattar:


SAS Go - för den som vill ha mycket. Bland annat ingår ombokningsbara biljetter,
Klicka för att utvidga...
Varför då boka SAS plus? Tror SAS kommer tappa en massa revenue på det här...
 
Back
Top