Senaste nytt

SAS indfører nye måltider og nyt serveringskoncept i business class på langruter

Redaktionen

Medlem
SAS-new-service-concept-business-class-longhaul-04-564x211.jpg

I slutningen af januar er der premiere for et helt nyt service- og måltidskoncept i SAS business class på langruter. Tanken er at skabe følelsen af at være på restaurant ombord, med mere individuelt fokus og flere valgmuligheder. Vi har mødt Gustaf Öholm, Head of Unit Onboard Concpets, der fortæller hvordan konceptet blev til og hvorfor det indføres.

I løbet af februar måned får SAS leveret sit første nyrenoverede Airbus A330-fly som netop nu er ved at blive ombygget i Zürich. Flyet har et helt nyt sæde og en helt ny kabine i business class, derfor var det ganske naturligt for SAS at samtidigt gennemgå og introducerer et nyt servicekoncept ombord. Tanken er, ifølge SAS, at give kunderne en restaurantoplevelse i luften, med flere valgmuligheder, mere personlig service og høj kvalitet i alle detaljer.

Planlægningen har været undervejs i godt ét år og Gustaf forklarer at det er den tid det tager når man skaber et helt nyt koncept. Konceptet skal ikke kun planlægges på papiret, det skal også fungerer rent praktisk for kabinepersonalet. For at være sikker på at konceptet fungerer i praksis har man derfor taget tid på de enkelte momenter. En stor del af arbejdet er blevet gjort af kollegaen Peter Lawrence som udover arbejdet ”hjemme” også har besøgt de forskellige cateringkøkkener rundt i verden for at sikre at personalet der er indforståede med det nye koncept og at man således kan levere ensartet kvalitet på alle ruter.

Ud med bakken – ind med dækket bord


Den måske mest håndgribelige forandring er bakken der ikke længere vil være en del af hovedserveringen på business class, istedet dækker personalet bordet hos hver enkelt passager. Al mad serveres fra en flot dekoreret vogn hvor kabinepersonalet kan hjælpe til mad at sammensætte eksempelvis en salat til maden, en dessertallerken til kaffen og om morgenen, morgenmad efter ønske. Servicen skal ifølge Gustaf være naturlig og ganske lig hvad man oplever på jorden.

Et rendyrket “eat when you want”-koncept bliver det dog ikke til på dette tidspunkt, men der findes plads i konceptet til at man i ganske stor grad selv kan bestemme hvor langt og hvor omfattende et måltid man vil spise. På samme måde bliver det muligt at få et mere komprimeret morgenmåltid tættere på landing.


Ny måltidsservering uden bakke

Hovedserveringen – med varme nødder og flere valg af for- og hovedret


Hovedserveringen efter afgang er der hvor man vil mærke den største forskel. Serveringen indledes præcis som tidligere med en cocktail og hertil en cocktailsnack som nu er varm. Indledningsvis vil der blive serveret varme cashewnødder, men muligheden for senere at introducere andre varme alternativer findes.


Velkomstcocktail med varme snacks


Derefter dækkes hvert enkelt bord med dug, serviet og smør (som nu igen vil være i en lille porcelænsskål) samt salattilbehør. Samtidigt serveres brød fra en kurv og drikkevarer fra en vogn. Tekstilerne der anvendes til duge og servietter er helt nye.


Bordet – dækket og med brød og drikkevarer


Næste servering er forretten. Den vil ikke længere være at finde på bakken, men serveres fra en serveringsvogn, hvor der vil være to forskellige alternativer at vælge i mellem. De eksakte valgmuligheder vil naturligvis variere, men ifølge Gustaf vil der altid være en balance og variation. Eksempelvis kunne man have en forret med fisk og skaldyr og en anden med kød. Gustaf pointerer også at man vil sørge for at laste forretter nok, sådan at alle har mulighed for at få opfyldt sit førstevalg. Fra serveringsvognen vil man også servere individuelle salater med valg af garniture og topping som blandes af personalet.


Serveringsvognen med forretter og salat


Hovedretten serveres også fra serveringsvognen og nu vil der være fire forskellige valgmuligheder inklusive et vegetarisk alternativ. Maden vil i stor grad forblive skandinaviskinspireret og Gustaf fortæller at det er noget mange passagerer sætter pris på. Dette gælder også passagerer fra andre verdensdele som gerne vil smage det skandinaviske køkken når de flyver med SAS.


Servering af hovedret


Til sidst serveres desserten – også fra serveringsvognen og ikke helt ulige dagens dessertservering der er i buffetstil med en varm dessert, is (fra Valrhona), frisk frugt og et udvalg af oste. Udover kaffe og the er det også muligt at bestille espresso og cappuccino til desserten.


Dessertvognen med desserter, is, frugt og ost

Anden servering – med flere valg eller individuel morgenmad


Også under anden servering mødes man som passager af visse forandringer. Det andet måltid er i praksis et koldt måltid på dagsflyvninger og morgenmad på natflyvninger.

På dagflyvninger til USA indføres der er en frokostbuffet serveret fra et serveringsbord. For at effektivisere serveringen og ikke mindst give mere tid til søvn og arbejde har man valgt at beholde bakken ved anden servering, maden vil dog stadig blive serveret fra serveringsvognen. På bakken vil man finde bestik, en skål med frisk frugt samt brød. Fra vognen vil man kunne vælge mellem forskellige alternativer med fire komponenter der serveres i porcelænsformer.


Serveringsvognen med kolde og varme morgenmadsretter


På natflyvninger vil morgenmaden blive serveret inden landing og man vil i store træk beholde det buffetkoncept man har haft i mange år. På serveringsvognen vil man udover de varme alternativer også finde en kold frokostbuffet med eksempelvis youghurt, müesli og pålæg. Præcis som på dagflyvninger vil man også anvende bakker med glas, bestik og en serviet. Med undtagelse af en skål med frisk frugt vil alt spiseligt blive serveret fra vognen.


De kolde morgemadsretter serveres nu også fra serveringsvognen

Introduktion 28. januar


Det nye koncept bliver indført på flyvninger fra Skandinavien den 28. januar. På flyvninger fra USA og Asien til Skandinavien indføres konceptet den 29. januar.

SAS første Airbus A330 med den nye business class vil blive sat i trafik i midten af februar hvor den vil trafikere en rute mellem København og USA. Premieredato og rute er endu ikke officielle.

Værd at notere omkring det nye fly er at buffeten i business class fortsat vil være at finde ombord med sandwicher, frugt, søde sager og drikkevarer man selv kan tage mellem de to måltider. Espressomaskinen vil også være at finde ombord på det nye fly.

SAS har i dag langdistanceflyvninger fra Skandinavien til New York, Washington, Chicago, San Francisco, Houston, Beijing, Shanghai og Tokyo. I september 2015 åbner SAS en ny rute fa Stockholm til Hong Kong.

Læs mere »
 
Toppen