Senaste nytt

SAS höjer priserna för bonusresor med partnerflygbolag?

Amex Elite totalt och fullständigt värdelöst om man använder poängen på rena SK-flyg.
Japp, förutsatt att man har högsta nivån FlyPremium. För min del är dock Elite den enskilt största anledningen att jag faktiskt når den nivån.

Lite så jag resonerat hittills, så länge jag får till >1 longhaul business (för två pers) per år med SAS utan allt för stora kompromisser tycker jag att det är värt kostnaden för Elite + MC Premium. Samtidigt börjar man ju fundera på alternativkostnaden och alternativet med MR-kort.

Amex Elite totalt och fullständigt värdelöst om man använder poängen på rena SK-flyg.
Jag förstår vad du menar - priset i business med högsta Fly Premium-nivån är detsamma som om man använder en 2-4-1 voucher, så det finns då inget behov av vouchers på rena SK-flyg. Jag tänkte likadant. Men så kom jag på att ungdomarna gärna tar emot en biljett av pappa till Kalifornien även om det är i ekonomiklass och då kan man använda en voucher - 30 000 poäng för en t.o.r. Stockholm - Los Angeles eller San Fransisco är inget dåligt värde ändå och inte svårt att hitta platser heller.

Trist tycker jag. Jag hör inte till dem som tror på att höjningar påverkar tillgängligheten nämnvärt.

Jag förstår inte heller inflationslogiken: när det är SAS som 100% reglerar poängens värde vid intjäning - här ska sägas dock att jag ej läst ekonomi så kan vara något jag inte känner till om hur det hänger samman.

Som boende utanför SE/DK/NO har jag ej tillgång till FlyPremiun eller liknade, utan betalar alltid fullpris på bonusresor (kampanjer brukar dessutom exkludera resor som ej påbörjas/avslutas i länderna ovan).

Trist tycker jag. Jag hör inte till dem som tror på att höjningar påverkar tillgängligheten nämnvärt.

Jag förstår inte heller inflationslogiken: när det är SAS som 100% reglerar poängens värde vid intjäning - här ska sägas dock att jag ej läst ekonomi så kan vara något jag inte känner till om hur det hänger samman.

Som boende utanför SE/DK/NO har jag ej tillgång till FlyPremiun eller liknade, utan betalar alltid fullpris på bonusresor (kampanjer brukar dessutom exkludera resor som ej påbörjas/avslutas i länderna ovan).
Inflationen i programmet följer inflationen i samhället, eftersom de två är länkade.

Har du 5% inflation i samhället och 20% intjäning på Amex, så ökar antalet poäng man tjänar också med 5% när man betalar med kortet.

Inflationen i programmet följer inflationen i samhället, eftersom de två är länkade.

Har du 5% inflation i samhället och 20% intjäning på Amex, så ökar antalet poäng man tjänar också med 5% när man betalar med kortet.
Enig i ovan. Dock gör detta det att poäng för flyg blir relativt mindre värda i relation till ”kortpoäng” om inte intjäningstabellen för flyg också korrigeras. Nu har man ju höjd för dem med EBG ganska rejält så det kompenserar ju en del, i vart fall för den gruppen.

Enig i ovan. Dock gör detta det att poäng för flyg blir relativt mindre värda i relation till ”kortpoäng” om inte intjäningstabellen för flyg också korrigeras. Nu har man ju höjd för dem med EBG ganska rejält så det kompenserar ju en del, i vart fall för den gruppen.

Högre statusbonusför EBG/D när det gäller bonuspoäng ja, men samtidigt så har man ju över de senaste 10 åren i flera steg totalt slaktat poängintjäningen i grunden på flygresor i Go/economy, så jag skulle ändå säga att det blivit avsevärt mycket svårare att tjäna in poäng via flygresor, åtminstone med mitt resmönster.

• Gilla
Reactions: DRG
Nya poängen för SAS awards (enkelresa, som är 50% av tor).
Allt går att hitta på följande länk
1762882758187.png

Toppen