Hade varit kul om de var villiga att satsa i alla fall hälften av vad champagne kostar per flaska på även den röda och vita. I synnerhet om man skulle våga gå utanför de mest traditionella områdena så skulle man kunna få väldigt bra kvalitet på den prisnivån.
Tror (ren killgissning dock) att många som flyger hellre vill ha ett mediokert franskt vin från känd region än något som kanske är bättre (subjektivt) från ett mindre känt land. Jag hade gärna sett fler viner från t ex Portugal, Slovakien, Tyskland och Österrike där jag tycker man kan hitta fantastiskt bra viner för priset.
Det finns en "budget" för vad mat/dryck får kosta i business i snitt per passagerare.
Jag gillar att de sprider ut desa pengar på att ha flera bra produkter än att gå all in på 1-2 produkter och låta resten vara standard.
Har flera vänner och bekanta som åkt business med SAS och tycker att vinet varit bra. Det är dock personer i kategorin som "dricker vin någon gång i månaden till middag på helgen", dvs inga "vinexperter".
Säg att de måste lägga ca 200 kronor per flaska vin om det ska vara hälften av en flaksa champagne kostar så måste man istället ta bort andra produkter för samma summa.
Tonic water - Fentimans försvinner och ersätts med något lågbudget-alternativ
Gin - Gordons istället för Harahorn och Stockholm Bränneri
Whisky - Mackmyra/High Coast försvinner och ersätts med Red Label
Öl - Enbart burk med Carlsberg och inget från Mikkeller
Te - Enbart tepåsar från Lipton
Kaffe - Nescafe istället för maskin med olika val samt inget presskaffe
Äppelmust - Ringi försvinner och man tar istället in bravo på tetra
Är det värt att offra det ovan nämnda för "bättre" vin? Frågar du mig är det inte det, hellre ett stort brett utbud än all in på en specifik produkt.
Läser man tex rapporten från The Points Guy när de testade nya A350 så var det inga klagomål på drycken utan man var väldigt nöjd med utbudet.