Senaste nytt

SAS Eurobonus > United MileagePlus?

ericwg

Medlem
Hallå!
Är på gång med en flytt till USA och ser nu hur man kan samla poäng och optimera med United och deras MileagePlus. Är mest framgångsrik med kreditkorten men visst blir det en del resande!

I en väldigt enkel jämförelse mellan MilagePlus som ger 1-2 miles per spenderad dollar och Eurobonus som ger 10-20% beroende på val av kort (Premium, Elite...) så går de rätt jämnt ut tycker jag. Dollarkursen påverkar såklart i jämförelsen. Sen kan man såklart räkna in lönenivåer och prisindex men om vi låter det vara.

Sen om vi tar en hypotetisk resa från USA till Costa rica för lite semester så tar Star Alliance 50k poäng/miles i business medan United i deras egna chart säger 60k poäng/miles, ingen vinst där alltså att flyga med United i sig. Men låt gå...

Sen den stora boven, ingen 2-4-1?

I Sverige kan jag kosta på mig ett Amex Elite (20%), handla för 325k, få en voucher och glatt boka en t/r i business över atlanten med Star alliance (65k poäng med 2-4-1)

I USA så får jag kosta på mig ett Club card (1,5 mile/dollar), med en snäll dollarkurs handla för 740 tkr (8,5 kr per dollar) och sen boka en likadan resa över atlanten (130k miles).

Är det något jag missat i detta eller är det så att Amex 2-4-1 är något lyxigt och bara Sverige förunnat? Är det något jag missat i kalkylen?

Det jag funderar över är inte alltså att fortsätta använda mina svenska kort i USA vilket inte är en dröm transaktionsavgiftsmässigt utan att försöka få samma nytta med Uniteds kort som jag har fått med SAS kort.

Kika på andra Amerikanska kreditkort där du kan växla poäng till vilket bolag du vill. Där har du guldkornen :)
Sök på The points Guy och One Mile at a Time och läs deras kort guider.

Kika på andra Amerikanska kreditkort där du kan växla poäng till vilket bolag du vill. Där har du guldkornen :)
Sök på The points Guy och One Mile at a Time och läs deras kort guider.

Ja, jag har tittat lite och det är ju såklart en del bra signup-bonusar och man kan få lite extra poäng på vissa kategorier några månader på året men inget som vad jag tycker motsvarar en 2-4-1. Det bästa är väl Chase Sapphire Reserve som ger 3x poäng (3 miles per dollar spenderad, motsvarar en 30-40% i poäng/krona) på restauranger men man kan ju bara äta ute så mycket...

Toppen