Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Hsh, skaffa AmEx Elite så har du nog löst ditt problem.

Har redan ett :)

Resandet har blivit lidande på grund av ändrade jobbförhållande så nu är jag ute i sista stund och kollar om det finns någon resa som är rolig typ en öl o hamburgare i NYC eller ngt annat där jag får ihop de sista 18500poäng. Sneglat mycket på LOT, CPH-NYC-CPH(787 Dreamliner).
Vill dock kolla om det finns annat som är prisvärt och roligt. Start i CPH eller MMX.

Jag vill inte låta dryg eller elak, utan bara ge dig ett råd som jag tycker att du ska fundera kring.

Om du redan har ett Amex elite, och behöver 18 500 poäng för att återkvala till EBG så innebär det att du fått in 6 500 poäng på ett år genom flygande. Om flygandet stagigvarande ligger på den nivån så skulle jag fundera på vilka förmåner du är ute efter som EBG och se om det går att få dessa på ett annat sätt.

Om du redan har ett Amex elite, och behöver 18 500 poäng för att återkvala till EBG så innebär det att du fått in 6 500 poäng på ett år genom flygande. Om flygandet stagigvarande ligger på den nivån så skulle jag fundera på vilka förmåner du är ute efter som EBG och se om det går att få dessa på ett annat sätt.

Jag har funderar hårt och länge innan jag ställde frågan här, för jag har inte övertygat mig själv än att göra en milage run för 18500 poäng och behöver lite hjälp men du tycker jag ska vara förnuftig och ekonomiskt... låter så ... :)
EBG status kommer till bäst användning när jag reser med familjen.

Jag har väldigt svårt att motivera att lägga de summor du behöver lägga för att nå upp till EBG när du redan har ett AmEx. Du reser helt enkelt för lite för att du öht ska kunna räkna hem det. Du kan köpa motsvarande tjänster (eller bättre) för mindre pengar varje gång ni reser.

Jag har funderar hårt och länge innan jag ställde frågan här, för jag har inte övertygat mig själv än att göra en milage run för 18500 poäng och behöver lite hjälp men du tycker jag ska vara förnuftig och ekonomiskt... låter så ... :)
EBG status kommer till bäst användning när jag reser med familjen.

Det är bara du som kan avgöra om det är värt det eller inte, så länge som du tycker att det är en vettig investering.

Tidigare har det funnits väldigt bra priser med SAS till Houston, en bit över 10.000 för en tur och retur i busines nu i sommar. Intjäningen blir 25.000 med EBG bonusen (om jag tolkade det rätt med en connection flight)
Det går att köpa denna resa för 22575 kronor den 29-30 augusti. Kanske inte billigaste sättet att flyga in poängen men definitivt det snabbaste. Det låter dock som en väldigt dålig investering att lägga de pengarna för att få ett guldkort.

Skall det återkvalificeras så skall det göras med minsta möjliga marginal :cool:

Screenshot från SAS-appen 31/7:

image.jpg

Ett riktigt uselt reseår har det varit, EBG fick räddas genom att boka Plus istället för Go på BGO-OSL-ARN. Sedan ett par veckor tillbaka veckopendlar jag till Rotterdam (flyger självklart till AMS), så förhoppningsvis blir det något lättare i år.

Jag har nämnt det tidigare i denna tråd: AMS är perfekt för mileage run, och prisena är ok om man bokar lite i förväg.

Last edited:
Jag saknar knappt 3000p till EBD med sex-sju veckor kvar av perioden och än så länge inga planerade resor. Några kreativa tips på hur jag löser det eller är det enklaste att helt enkelt använda points exchange? Jag flyger mest long haul i tjänsten och har ingen lust att okynnesflyga till USA eller så.

Jag utgår från CPH eller MMX och kan lägga en dag på några kortare turer.

Last edited:
Det räcker ju med en t&r med SAS i Plus till någon destination utanför Norden/Baltikum för det. 1500p + 25%bonus enkel väg = 1875p*2 = 3750p
Förslagsvis kollar du på Hamburg, Stuttgart, Düsseldorf eller motsvarande kort flighter från CPH.
@Agö skrev en bra rapport om att göra MR till Hamburg och Stuttgart som jag tror går att hitta om man söker.

Toppen