Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Om du gör en multi-citybokning så brukar det (normalt sett) bli en PNR, dvs en bokning. Antalet fares som du har på din bokning spelar ingen roll.
Tack,

Då kvarstår frågan varför det går att boka via United med flera men inte av SAS, är det för att det är olika routing regler på UA respektive SK fairbasis eller nått sånt? Har fortfarande inte riktigt förstått var det klämmer.

Det tråkiga är ju att man måste bryta mot minst ett budord för att boka en sådan då det inte går hos SAS... :)

Du borde kunna ringa SAS och boka tycker jag. Jag misstänker att problemet är att SAS bokningsmotor på hemsidan inte klarar av att boka biljetter som kräver multipla fares (dvs mer än en fare får att nå destinationen).

Vad jag kan se finns det inga biljetter LLA-GOT som tillåter routing via CPH, så därför lär du få en fare LLA-CPH och en CPH-GOT eller något i den stilen. För mig verkar det då som att vitsen med detta till stor del försvinner.

Mitt råd är att skaffa ExpertFlyer och sätta dig och kika på fares till olika städer. Det du vill hitta, är en fare som har roliga routing-regler där du kan ta "omvägar" utan att det därmed kostar extra...

Den bör vara bokningsbar via SAS på telefon som @agehall säger. I princip är det ju en "omvänd" open-jaw till Bryssel. Ditresa från LLA och hemresa till GOT.

Jag bokade en lite enklare sådan för några veckor sedan via SAS telefon. Då CPH-MUC-ARN. Ioförsig hade jag en stayover på 20h i MUC, men det borde inte vara något problem med den kortare pausen i Brysselalternativet.

Du borde kunna ringa SAS och boka tycker jag. Jag misstänker att problemet är att SAS bokningsmotor på hemsidan inte klarar av att boka biljetter som kräver multipla fares (dvs mer än en fare får att nå destinationen).

Vad jag kan se finns det inga biljetter LLA-GOT som tillåter routing via CPH, så därför lär du få en fare LLA-CPH och en CPH-GOT eller något i den stilen. För mig verkar det då som att vitsen med detta till stor del försvinner.

Mitt råd är att skaffa ExpertFlyer och sätta dig och kika på fares till olika städer. Det du vill hitta, är en fare som har roliga routing-regler där du kan ta "omvägar" utan att det därmed kostar extra...

Det går att boka över telefon men priset blir det dubbla mist. Antagligen en helt annan fare, men agenten i andra ändan tycktes inte förstå vad jag ville och jag köpte hans argument att boka 2 separata resor och "gambla" lite... Det är det jag inte förstår vad problemet är som är själva problemet.

Jag har Expert Flyer, men är inte så vass på att använda den, hur kollar jag upp en sån.
Gissar att det inte finns någon som har den routing regeln rakt av?
Som vi diskuterade så verkar biljetten bestå av två fares så då är det ju inte nått problem att få route tex LLA-ARN-CPH-XXX-CPH-GOT och vice versa.

EDIT: har kollat lite, "alla" fares LLA-GOT har följande regel

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. LLA-STO-GOT

Last edited:
EDIT: har kollat lite, "alla" fares LLA-GOT har följande regel

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. LLA-STO-GOT

Japp, det är det som är problemet. Du skulle behövt en routingregel som säger

LLA-STO-CPH-GOT

för att det skulle funka på en fare.

Japp, det är det som är problemet. Du skulle behövt en routingregel som säger

LLA-STO-CPH-GOT

för att det skulle funka på en fare.

Så vi får nog helt enkelt gissa att för att boka en sån så krävs det att någon leker "resebyrå" tex United och plockar ihop två resor tex en open jaw till tex Hamburg med hemresa från Göteborg och en enkel däremellan eller vad det nu kan vara som gör att man får till det så otroligt billigt via vissa destinationer och dagar.

eller vad mer ska jag göra utan att göra en skarp bokning för att klura ut hur det fungerar på riktigt?

Nej, hittar du en sådan fare så är det fullt möjligt att den går att hitta på SAS hemsida. Annars är väl Widerö ett bra tips eftersom de har multicity-bokning och i princip är SAS.

Nej, hittar du en sådan fare så är det fullt möjligt att den går att hitta på SAS hemsida. Annars är väl Widerö ett bra tips eftersom de har multicity-bokning och i princip är SAS.
Problemet med Widaroe är att det är svårt att få den att bara hitta billiga A klass, vilket United gör om man matar in flexible tickets och det finns A tillgängligt i Multi city.

Toppen