Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Kan man inte boka 2-4-1 på 'bästa tillgänglighet'? Min kupong syns bara på sas.se när jag valt 'bästa pris'
Går det om man ringer Tallinn?
2-4-1 gäller bara på vanliga bonusresor, alltså "bästa pris".
Ajdå, det gör det ju genast lite svårare att hitta en bra resa...
Allt detta står i första inlägget ju... ;)

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Amex 2-4-1 voucher gäller för det året man har fått vouchern och för nästa kalenderåret.
Detta står i första posten. Tidigare var det ju så att man var tvungen att både boka och resa under själva giltighetstiden (dvs var vouchern giltig 2016 var man tvungen att vara hemma 31a december). Jag har för mig att jag har läst här någonstans att nuförtiden räcker det med att boka under giltighetstiden, men att man kan resa senare. Jag påbörjade en bokning för 2017 och det verkar som att jag kunde applicera vouchern som går ut 2016. Däremot så genomförde jag aldrig bokningen. Är det någon som vet om detta stämmer (och i så fall skall kanske första posten uppdateras)?
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr så är det så att man ska boka och resa inom tiden. Både tur och retur.
Om man loggar in på SAS.se så kan man boka även för nästa årets resor med Amex 2-4-1 voucher även om voucher skulle gå ut i slutet av året.

Den här är en screenshot av bokning på SAS.se.
Min voucher är från 2015 så det skulle gälla endast till 2016-DEC-31 men det går att boka en resa som sker i 2017.
Screenshot20160309_01 SK.png
 
Om man loggar in på SAS.se så kan man boka även för nästa årets resor med Amex 2-4-1 voucher även om voucher skulle gå ut i slutet av året.

Den här är en screenshot av bokning på SAS.se.
Min voucher är från 2015 så det skulle gälla endast till 2016-DEC-31 men det går att boka en resa som sker i 2017.
Visa bifogad bild 49489
Enligt vouchern som de skickar hem står det så här. "Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. " och "Bokning av utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas."

Men går det att tekniskt komma runt det på hemsidan är det naturlivis bra för den som inte hinner använda vouchern i tid. Kanske det håller. Och det gör det nog om de inte upptäcker det i god tid innan.

5702c4f15365d579312131c89de8bc74.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Enligt vouchern som de skickar hem står det så här. "Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. " och "Bokning av utresa och hemresa måste ske inom förmånens giltighetstid. Denna period kan inte förlängas."

Men går det att tekniskt komma runt det på hemsidan är det naturlivis bra för den som inte hinner använda vouchern i tid. Kanske det håller. Och det gör det nog om de inte upptäcker det i god tid innan.

5702c4f15365d579312131c89de8bc74.jpg
Jo, men det är just det som @Golfkillen pratar om.
Enligt reglerna ska det inte gå men om man bokar på nätet så går det att boka. (Jag har aldrig rest med sådan biljett därför kan jag inte bekräfta att det verkligen går att resa med sådan bokning).

Eftersom detta trick gäller endast för onlinebokning, så tror jag att det ska inte fungera på Star Alliance award.
 

pt98ssy

Medlem
En snabb dum fråga om 2-4-1.

Hur snabbt får man elektroniskt tillbaka sin voucher vid avbokning på SAS webben? Dvs, scenariot är att boka av, och sen gå in och boka en annan resa (eller ja, samma resa fast en i PLUS istället för GO).
 

ekf

Medlem
En snabb dum fråga om 2-4-1.

Hur snabbt får man elektroniskt tillbaka sin voucher vid avbokning på SAS webben? Dvs, scenariot är att boka av, och sen gå in och boka en annan resa (eller ja, samma resa fast en i PLUS istället för GO).
Jag bokade och bokade av några ggr i december, fick tillbaka vouchern snabbare än det gick för mig att söka upp den nya resan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen