Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Det är massa specialregler som gäller nu pga Covid, dessa går att läsa på SAS FAQ, lägger denna länk högst upp då det är detta som gäller även om de generella villkoren säger något annat. Texten nedanför kan därmed vara lite missvisande pga nuvarande specialregler.

FAQ: Corona EuroBonus | SAS


Vi fortsätter på inslagen väg med att öppna upp en egen tråd för 2021 för att diskutera AMEX 2-4-1 vouchers (50% poängrabatt kupong) för SAS.

Vänligen ställ INGA routingrelaterade frågor här.
Om du har frågor kring routing för en bonusresa med SAS EuroBonus poäng, vänligen använd den här tråden.

Generella frågor om bonusresor med EuroBonus poäng ska tas i den här tråden:


Om ni upptäcker att något är felaktigt i första posten, skriv en kommentar om det i denna tråd och anmäl sedan ditt eget inlägg så kan en moderator uppdatera första inlägget i tråden.

Tidigare trådar kan ni läsa här men ingen uppdatering kommer att göras i de första inläggen samt att trådarna är låsta för vidare redigering.


Se även dessa utmärkta trådar angående hur man letar efter award-biljetter.

Om själva American Express 50% rabatt voucher (Amex 2-4-1 voucher):
  • När man handlar 150.000 SEK med SAS EuroBonus American Express Premium Card eller SAS EuroBonus American Express Elite Card får man en 50% rabatt voucher som gäller för en bonusresa med SAS och/eller andra Star Alliance flygbolags flygningar för upp till 2 personer.
  • När man handlar ytterligare 150.000 SEK (totalt 300.000 SEK) med SAS EuroBonus American Express Elite Card får man ytterligare en 50% rabatt voucher.
  • Man kan även inneha både ett Premium och Elite kort, på så sätt kan man tjäna 3 vouchers på ett år. Man måste då totalt spendera 450.000 SEK och viktigt att 150.000 SEK är på premium och 300.000 SEK är på Elite-kortet.

  • När man skaffar ett SAS Amex kort är det fördelaktigt att bli värvad för att få lit eextra poäng in på kontot. På businessclass.se har vi en tråd för värvning där utvalda länkar finns varje månad.
    Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

  • Du kan använda Amex 2-4-1 voucher för en bonusresa upp till 2 personer. Dvs du kan också använda Amex 2-4-1 voucher för en person.
  • Du kan boka bonusresa med Amex 2-4-1 voucher för andra, du behöver inte att vara en av resenärerna. Däremot poängen måste dras från ditt konto.
  • Du får börja din bonusresa från valfri Star Alliance avreseort (och antagligen valfri Wideroe avreseort). Inte nödvändigt att påbörja resan från Skandinavien.
  • Du får 50% rabatt från bonusresor med "Bästa pris". Du kan inte applicera Amex 2-4-1 vouchern på "Bästa tillgänglighet".
  • Du kan inte applicera Amex 2-4-1 voucher på en bonusresakampanj (t ex Point bargains).
  • Amex 2-4-1 voucher gäller för det året man har fått vouchern och för nästa kalenderåret.
    (t ex om man har fått vouchern 2018-AUG-01, gäller vouchern fram till 2019-DEC-31.)
  • Man kan resa efter att vouchern gått ut, men bokningen måste vara gjord innan giltighetstiden för vouchern gått ut.
  • Om man avbokar en resa bokad med Amex 2-4-1 voucher kommer man att få tillbaka vouchern förutsatt att den inte gått ut.
  • Om du har fått en voucher och sen säger upp kortet så är vouchern fortfarande giltig, precis som om du skulle haft kvar ditt Amex.
  • Om man bokar för 2 personer behöver båda resa samma flighter samt sitta i samma kabin, det går t ex inte att en åker i First och den andra i Business på samma flight.
Allmänna villkor om bonusresor med SAS EuroBonus poäng:
  • Både utresan och hemresan måste följa logiken i regeln ”den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen”. SAS förbehåller sig rätten att fastställa huruvida rutten matchar detta villkor baserat på normal praxis.
  • Stopover (stanna i en annan stad än destinationen längre än 24 timmar) är EJ tillåten.
  • Open Jaw är tillåten men du behöver att betala för dyraste zonens poäng. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern // open jaw // Sydostasien-Europa, får du betala för Europa-Sydostasien)
  • Max 8 segments per bonusresa är tillåtna. (1-2 segments extra är "ibland" tillåtet om man börjar resan från Norden inrikes)
  • Man får normalt inte passera en dyrare tredje zon*. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern T/R, får du inte flyga via Sydostasien som är en dyrare zon: Europa-Sydostasien är dyrare än Europa-Mellanöstern). Vissa undantag kan förekomma.
  • Du måste betala skatter & bränsletillägg (inget bränsletillägg på SAS & Wideroes flygningar samt USA&Japan inrikes).
  • Du behöver inte betala bränsletillägg på flygningar med SAS & Wideroe på bonusresor med SAS EuroBonus poäng.
  • SAS har infört en extra avgift på 450 kronor för bokningar (gäller inte SAS bokningar på hemsidan) som betalas tillbaka om man avbokar inom 24h, annars så får man inte tillbaka den. Man har dock tagit bort bränsleavgifterna så en bonusresa på longhaul med Star Alliance blir ca 1500-2000SEK billigare per person.
* Det finns rapporter som säger att de har lyckats att flyga via en dyrare zon men blev debiterad endast som award mellan zon A - zon B.


Ändring/avbokning av bonusresor:
  • Du får ändra/avboka bonusresan fram till midnatt dagen före första flighten, förutsättning är att SAS kundtjänst är öppet. Tänk på att Tallinn stänger vid 17 på vardagar och att vanliga Eurobonus-supporten stänger innan midnatt, enbart om man har EBG eller högre kan man komma fram dygnet runt.
  • Om en del av dina poäng har gått ut, får du inte de poängen tillbaka vid ändring/avbokning.
  • Du får tillbaka skatter & bränsletillägg om du avbokar bonusresan innan första flighten har avgått.
  • Ändring kostar 150 SEK per person. Ändringen är dock gratis att göra om den görs inom 24h från bokningstillfälle, eller 24h efter senaste ändringen.
    Man kan bara få tillbaka en ändringsavgift, alla tidigare ändringsavgifter är ej återbetalningsbara.
  • Alla former av förändringar i en bokning räknas som en ändring, lägga till/ta bort flighter. Man kan inte göra någon ändring i en bokning om ens voucher har gått ut, då måste man använda en ny voucher och den gamla brinner inne.
  • Avbokning är gratis, men man får inte tillbaka de 450 kronor man betalat i bokningsavgift, om inte avbokningen görs inom 24h från bokning.
SAS points charts - SAS
EuroBonus medlemsvillkor - SAS

Restriktioner om val av flygbolag, flygning, kabinklass med SAS EuroBonus poäng:
  • Du kan inte boka SWISS First class award
  • Du kan inte boka Singapore Airlines First class award på Airbus A380 där de har nya sviter.
  • Lufthansa släpper generellt inte First class award som är mer än 14 dagar framåt från dagens datum.

Skatter och avgifter för bokningar med andra bolag inom Star Alliance

Under 2016 införde SAS en enhetstaxa för bränsletillägg. Enhetstaxan är nu borttagen men man måste dock betala flygplatsskatter mm som skiljer sig på olika flygplatser samt var man börjar sin resa.
Som riktmärke kan man utgå ifrån att skatter och avgifter blir ca 1500-2000 kronor för en bonusresa utanför Europa med andra Star Alliance bolag (det kan självklart bli mer eller mindre i extrema fall).
Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Reglerna från SAS webbsida:

SAS EuroBonus Bonusregler skrev:
  • Bonusresor i en riktning är tillgängliga för 60 % av poängpriset för tur-retur.
  • Om American Express Companion-biljetter ska användas kan rabatten endast gälla för en bonusresa.
  • Maximalt åtta flygningar (segment) är tillåtna per bonusresa.
  • Barnrabatt är ej tillgänglig. Rabatten gäller endast för resor med SAS och Widerøe.
  • Inga uppehåll är tillåtna, varken på utresan eller hemresan. Ett uppehåll är en mellanlandning som varar längre än 24 timmar
  • Både utresan och hemresan måste följa logiken i regeln ”den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen”. SAS förbehåller sig rätten att fastställa huruvida rutten matchar detta villkor baserat på normal praxis.
Poängtabeller | SAS


SAS EuroBonus Terms & Conditions skrev:
3. USING POINTS
  • 3.1 Unless otherwise stated by SAS, points and benefits can be used only by the member personally or his/her closest family.
  • 3.2 Members/legal guardians must ensure that personal login details are not used illegally. SAS is not liable for any consequences of illegal use of personal login details. Members/legal guardians are liable for any use of the points and benefits whether the member or another person is using them. Misuse is defined in Section 1.7. Tickets and documents are sent only to the member’s registered address/email address.
  • 3.3 The number of offers is limited and can be used provided availability. Seats, rooms, cars etc. can be available for regular purchase even though not available for points/special offers. Some services/products and/or service benefits do not apply to trips paid wholly or partly with points.
  • 3.4 Points cannot be used in combination with cash, discount offers, coupons or other special offers, unless otherwise stated by SAS. In case of rebooking and/or cancellation, only valid points are transferred back to the EuroBonus member’s account (expired points cannot be reused) keeping their original expiry date.
  • 3.5 Only bookings made online can be cancelled online. Valid tickets/documents for cancelled offers must be returned to SAS to obtain a refund. When booking or making changes to offers, the member/legal guardian must take into account the opening hours of SAS EuroBonus and/or SAS’ business partners and/or allow time for enabling delivery of the documents/items. Documents that are stolen or lost before the trip or before the offer should be used, are replaced if possible. Charges and fees may apply.
  • 3.6 Points can be used as payment for tickets/vouchers issued only by SAS and in some cases by SAS' business partners. Points can be used to purchase a Regular ticket wholly or partly or to purchase a EuroBonus award ticket. Different rules apply for Regular tickets and EuroBonus award tickets as described in Section 3.7 below. Travel agencies are not entitled to issue tickets/vouchers or similar in exchange for points.
  • 3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies: - - Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days. - If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points. - Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded. - Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account. - Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused). - If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation. - If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted. – If an award ticket is booked in different award classes – the number of points is calculated according to the point table that requires most points.
  • 3.8 In some countries special rules apply for the taxation of benefits within the framework of bonus programs. These rules are defined by the legislators and apply to bonus programs in general in all airlines, hotel chains, etc. Questions on this issue should be addressed to the national tax authorities. SAS accepts no liability for the individual member's tax obligations in connection with the EuroBonus program. Members intending to earn points for activities paid for by their employer must, in some countries, notify their employer of this in advance. Points earned through business travel cannot be used for private purposes without the employer´s permission. Please note that according to Swedish and Norwegian law, state employees may not make private use of points for flight travel, hotel stays, car rental or other activities that are paid for by their employer. In principle, the same rules apply to Swedish and Norwegian public-sector employees.
Terms and conditions | SAS

Källa: SAS points charts - SAS

Kontakt till SAS Amex Voucher bokning (2-4-1 voucher)
Sedan 10 December 2020 så ringer man inte längre till Tallinn utan dessa bokinngar hanteras av Sykes personal (Sveg eller Cypern).
Telefonnummer: 08-797 40 40
Öppettider (måndag-fredag): 9-17

Bra länkar
Visar tillgängliga platser hos SAS på longhaul
SAS business award availability - Travelhacks
 
Last edited:

CoooC

Medlem
Det vill jag se skriftligt. Det är ju mycket enklare om dom bara förlänger alla vouchers till 2021-12-31.

...tydligen får man inte ändra start- och slutdestinationen. står heller inget om att man max får göra en ändring vilket agenten hävdade.
upload_2021-1-6_15-51-6.png


Länk till denna FAQ kanske förtjänar en plats på inlägg #1?
FAQ: Corona EuroBonus | SAS
 

Attachments

  • upload_2021-1-6_15-50-49.png
    upload_2021-1-6_15-50-49.png
    30,9 KB · Visningar: 376
Last edited:

Lukas S

Medlem
Att döma av mina erfarenheter och vad flera andra skrivit i olika trådar, kanske man bör lägga till att SAS numera inte verkar tillåta sökningar leg-för-leg även om de följer alla regler o är inom samma zoner, OM man använder en amexcheck? Beskedet jag fått är iaf att man kan söka leg-för-leg utan check, men icke med check. Förklaringen jag fått? "Det skulle ta mycket tid för oss".
 

palmen

Moderator
Att döma av mina erfarenheter och vad flera andra skrivit i olika trådar, kanske man bör lägga till att SAS numera inte verkar tillåta sökningar leg-för-leg även om de följer alla regler o är inom samma zoner, OM man använder en amexcheck? Beskedet jag fått är iaf att man kan söka leg-för-leg utan check, men icke med check. Förklaringen jag fått? "Det skulle ta mycket tid för oss".
Just nu ska vi nog inte ändra något, framförallt inte utifrån vad en medarbetare på kundtjänst sagt. Att det är total kaos är vi dock alla medvetna om nu tror jag. Det har tidigare också via Tallinn varit så att man inte fick söka leg för leg, det var helt beroende på agent där.
 

LPC123

Medlem
Strulet med SAS just nu tar alla priser. Bokade en SAS award med voucher igår till NY efter massa strul. När jag ringde SAS så kunde hon inte se platserna som jag såg via deras hemsida. Jag sa att om jag stänger ner kanske du kan se dom? nej det tar timmar sa hon om jag har börjat bokningen redan. Loggade ut och in igen och platserna fanns där fortfarande så till slut gick det att boka via hemsidan själv. Det var en ren SAS resa utan stop. Konstigt att dom inte ser platser som syns på hemsidan eller har det varit så förut också?
Fick bokat så jag är glad för det.
 

henke12

Medlem
Bokade in somras en biljett för julen 2020 som såklart inte blev av,

Nu när jag gått igenom allt tycker det jag det verkar som jag betalt för mycket.
Någon som kan guida mig hur det kan komma sig?
Framförallt tycker jag det var dyrt med ytterligare 838kr per person att boka om från HEL-IST-HKG till ARN-VIE-IST-HKG


Väntar hursomhelst på återbetalning nu...

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 14.57.53.png
 

palmen

Moderator
Bokade in somras en biljett för julen 2020 som såklart inte blev av,

Nu när jag gått igenom allt tycker det jag det verkar som jag betalt för mycket.
Någon som kan guida mig hur det kan komma sig?
Framförallt tycker jag det var dyrt med ytterligare 838kr per person att boka om från HEL-IST-HKG till ARN-VIE-IST-HKG


Väntar hursomhelst på återbetalning nu...

Visa bifogad bild 115971
Du åker på svenska flygskatten när du startar i Sverige. Den ligger väl på drygt 450 kronor interkontinentalt om jag kommer ihåg rätt. Så helt omöjligt är det inte med den extra summan när du startar i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen