Senaste nytt

SAS direkt till Seoul från Arlanda?

bankb

Medlem
Har i veckan haft besök av ett par kollegor från Sydkorea. Vi började prata om resvägar mellan Seoul och Skandinavien.

De hade hört från en kontakt i Korea att SAS är rätt nära att öppna en linje direkt från Arlanda. Någon som kan bekräfta något eller dementera det ryktet?

Antar att de lär öppna fler linjer i samband med att de nya flygplanen börjar ramla in. För det är väl rena tillskott till flottan. Inget av befintlig flyg som lär panerad för gått inom överskådlig tid antar jag.

Gustafsson har ju nämt tidigare i intervju att de valde mellan Seoul och Hong Kong.
Tror dock inte att det kommer någon ny linje innan de nya kärrorna har börjat levereras.

Har i veckan haft besök av ett par kollegor från Sydkorea. Vi började prata om resvägar mellan Seoul och Skandinavien.

De hade hört från en kontakt i Korea att SAS är rätt nära att öppna en linje direkt från Arlanda. Någon som kan bekräfta något eller dementera det ryktet?
Jag har sökt information på nätet även på koreanska men jag har inte kunnat hitta relevant info om möjlig öppning av Stockholm-Seoul med SAS.

스칸디나비아항공: Scandinavian Airlines (SAS)
스톡홀름: Stockholm
서울: Seoul

Enda som jag kunde hitta var artiklar om möte i Stockholm och Nordkoreas delegationen åkte med SK9511 (SAS flightnummer men Air China flight mellan Beijing-Stockholm) i mars i år.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har sökt information på nätet även på koreanska men jag har inte kunnat hitta relevant info om möjlig öppning av Stockholm-Seoul med SAS.

스칸디나비아항공: Scandinavian Airlines (SAS)
스톡홀름: Stockholm
서울: Seoul

Enda som jag kunde hitta var artiklar om möte i Stockholm och Nordkoreas delegationen åkte med SK9511 (SAS flightnummer men Air China flight mellan Beijing-Stockholm) i mars i år.

Lät inte som officiell info. En av dom som känner en person i nån ansvarsroll på ICN. Vad det nu betyder :)

Finns det någon info kring vad dom har för tänkta framtida linjer? Kommer ju ändå några flyg kommande två åren.

På det här forumet förekommer det två typer av uttalanden, rykten och analyser.

"Jag har hört att SAS ska öppna en linje till X."

"Baserat på passagerarvolymer, tillgänglig marknad, SAS uttalade strategi, innevarande beställningar på flygplan och andra offentliga källor är det rimligt att SAS öppnar en linje till X."

Det första ger jag inte mycket för, det andra är dock långt mycket mer intressant och verklighetsnära. Dock så ser vi ibland hur en analys omvandlas till ett rykte, dvs någon hör "det är rimligt att SAS öppnar en linje till X", och sprider sedan det vidare som "jag har hört att SAS ska öppna en linje till X".

På det här forumet förekommer det två typer av uttalanden, rykten och analyser.

"Jag har hört att SAS ska öppna en linje till X."

"Baserat på passagerarvolymer, tillgänglig marknad, SAS uttalade strategi, innevarande beställningar på flygplan och andra offentliga källor är det rimligt att SAS öppnar en linje till X."

Det första ger jag inte mycket för, det andra är dock långt mycket mer intressant och verklighetsnära. Dock så ser vi ibland hur en analys omvandlas till ett rykte, dvs någon hör "det är rimligt att SAS öppnar en linje till X", och sprider sedan det vidare som "jag har hört att SAS ska öppna en linje till X".
Precis, man kan spekulera och analysera om destinationer som KAN bli intressanta. Dock är detta långt ifrån att det blir en linje om 2-3 år.
Det händer mycket i flygbranschen som kan påverka under dessa år som t ex:
Vad gör SAS konkurrenter?
  • Kommer SAS nya huvudägare (Sverige och Norge skall sälja sina aktier) vilja påverka var SAS flyger?
  • Kommer oljepriset vara lika lågt som idag så det är lönsamt att flyga A340?
  • Kommer länder införa olika beskattningar på resor?

Som sagt är det mycket som kan påverka under dessa år.

Om Nordkorea börjar släppa vätebomber över Seoul tror jag inte heller den linjen öppnas. Mycket kan hända innan SAS får de nya planen, och några 340 skulle väl pensioneras?

Toppen