Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

agehall

Medlem
Vi är ju rätt duktiga på att klaga när något, även småsaker, går snett. Jag tänkte att det kanske kunde vara trevligt med en tråd där vi kan ge beröm när saker går bättre än förväntat också. Jag känner ofta att det kan vara småsaker som gör mig glad, men de kanske inte motiverar en egen tråd...

Så varför inte skriva ett inlägg i den här tråden när något gått bättre än väntat när du rest eller på annat sätt varit i kontakt med SAS..?

---

Som första beröm vill jag nämna SAS kundtjänst häromdagen. Jag skulle ha med mig lite specialbagage hem från USA och var osäker på om det behövde förbokas på något sätt. En Jörgen på kundtjänst svarade på mindre än en minut och hade redan min bokning framme, så inget tjafs med bokningskoder etc. Då han inte kunde svara på hur mitt, något speciella, bagage skulle hanteras bad han att få återkomma och mindre än 30 minuter senare fick jag ett mail från kundtjänst som sa att allt var OK!

Incheckningen på EWR bör också få lite beröm för att de faktiskt skällde på den (rätt stora) familj som trängde sig in i Business-check-in-kön före oss och sedan visade sig ha economy biljetter och ingen status.
 
SK072 Arlanda-Östersund idag där bjöds alla EBG på kaffe/te (nu har jag travelpass så jag får alltid fritt kaffe, men trevligt ändå). Pursern Fredrik hade en mycket trevlig annonsering av servicen där han framhöll hur viktiga passagerarna är för SAS utan att detta lät överdrivet. Sammantaget en mycket trevlig, kort flygning trots en viss försening pga ett mindre tekniskt problem.
 

gusten

Medlem
På en flygning HEL-ARN i December sjöng en flygvärdinna "When you wish upon a star" i högtalarna. Riktigt trevligt och muntrade upp ett stressat och smockfullt plan. Bra!
 
Incheckningen på EWR bör också få lite beröm för att de faktiskt skällde på den (rätt stora) familj som trängde sig in i Business-check-in-kön före oss och sedan visade sig ha economy biljetter och ingen status.

de där händer mig ofta men dom är duktiga på att visa på dom som " råkat " hamna i den incheckningen rätt kö trots att folk klagar och suckar.

dom borde göra samma sak här hemma.
 

fly4fun

Medlem
Jag drabbades av min första längre föresning med SAS för 2 veckor sedan. Kvällsflyget från Gdansk till Köpenhamn blev drygt 2h sent vilket gjorde att jag missade sista kärran till Stockholm. Jag vet inte hur smidigt det brukar gå, men ombokningen till nästa dag tog ca 30 sekunder och det tog ytterligare 30 sekunder att få ut hotell voucher + t-bane biljett på CPH. I och för sig flög jag i Business Class, men oavsett så gick det mycket smidigt!
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Jag klipper in mitt inlägg från den 9/12. Det passar ju så bra här;)!

Måste bara passa på att ge beröm!

Sitter på flygbussen efter en mileagerun till Gdansk t/r. Avgång kl 1300 och ankomst igen på ARN 1610. Jag hade laddat telefonen med boardingkort och hoppades på att Gdansk flygplats hade en enkel lösning på transit. (det har de inte. Ut och in igen vilket renderar i köer vid säkerhetskontrollen)

Nåväl, kl 1240 får vi informationen att flygplanet är trasigt (OY-KHM) men ett nytt plan väntar på oss vid gate 15A. Eftersom vi stod vid F33 så var det en bit att gå. Puschback 13:18, vid gate i GDN 14:28 och ordinarie avgångstid 14:55. Jag blev något stressad när jag insåg hur min transit skulle ske. 20 min efter att jag klivit av planet sitter jag återigen i min stol och får en del frågor av flygvärdinnorna som kände igen mig från nedresan.

Vi står vid gate igen på ARN 16:10, vilket är ordinarie ankomsttid! En eloge till SAS som erbjuder denna service. Jag är imponerad.
 

Traveller

Medlem
Vänner!

SAS är bra, faktiskt riktigt bra även om vi ibland inte sitter som kungar i sätena eller skrapar våra knän mot grannen framför. Kolla den här flygningen till Cypern. SAS personal dom kan dom. Länkarna nedan, rätt sköna tycker jag.

Till Cypern: Kolla in SAS rappande flygvärdinnor. - YouTube

Någon på denna tråd nämnde den sjungande flygvärdinnan (har jag flugit med henne några gånger) men senast bad jag faktiskt henne sjunga och vips så stod hon där framme under inflygningen mot Heathrow. Filmen nedan är dock inte från det tillfället.

Sjungande flygvärinna: SK1553.wmv - YouTube

Vi syns i loungen...
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Sjungande flygvärdinnor trodde inte jag att uppskattade först förrän jag och sonen flög mellan ARN och GVA och hade turen att ha Pia Bergler som purser på vår flygning. Vilken kvinna!

(Pia B var även purser på SK903 "Love is in the air") :cool:
 

Tjaeng

Medlem
Min bästa anekdot (som kanske iofs inte har så mycket med själva flygbolaget SAS att göra):

Stod i security check på CDG, där personalen tjafsar om att min reflexhammare (sån här) skulle vara ett otillåtet tillhygge för att det minsann finns en (inte särskilt) vass pigg på änden som är till för att testa en specifik reflex. Det hjälpte inte heller att jag satte hammaren i sitt sammanhang genom att visa dem en medicinsk textbok, läkartidningen och mitt stetoskop (tänk om jag stryper någon med det?) ur samma väska. Av en händelse stod en deadheadande SK-pilot som skulle med min flight och fibblade med sitt skärp och plånbok vid sidan av, hörde tjafset, och gick i godo för att jag och mitt "vapen" var safe. Under flygningen kom pursern fram och gav mig oväntat en överbliven eco extra-måltid (satt bakom skynket) och skämtade om att jag därmed var ansvarig för alla eventuella medicinska akutlägen ombord. Nämnde dock aldrig att jag bara var läkarstudent...

Fast det var väl egentligen bara ett roligt minne. Det bästa som SAS mäktat med i min reshistoria var när en bisarr åskstorm drog över hela centraleuropa sommaren 2005 samtidigt som vår SK-flight CPH-PVG blev inställd. SAS lyckades rerouta oss till FRA-PEK-PVG (som ställdes in), sedan FRA-MUC-PVG (som också ställdes in efter att vi kommit till MUC) och sedan MUC-FRA-PVG dagen efter i ett läge där både FRA och MUC var proppfyllda med strandade pax. När de överstressade LH-tjommarna på transfer centre på FRA inte ville erkänna vårt EBG bidde det till och med så att en tysktalande EB-support över telefon övertalade dem till att göra som vi ville.
 
Toppen