Senaste nytt

SAS Conscious Traveler-bagagetagg upplevelser

Robert flysas

Moderator
Har nu fått hem min 2:a Conscious Traveler-bagagetagg men har inte använt den första än. Tänkte vi har en tråd om detta, hur lätt (eller svårt) det är samt om bagaget kommer fram korrekt. Jag har inte någon erfarenhet - än - men nu med 2 st blir det direkt mer intressant.

IMG_1587.jpeg

Jag har använt den flera gånger. Mest inrikes men även i EU.
Personalen är obekant med den, (även på Arlanda) men ofta nyfikna och får man de bara att scanna den så har det fungerat fint.
En gång från Spanien nöjde de sig inte med att ha scannat utan taggade även väskan.

Enda nackdelen jag upplevt är att priotag uteblir men med ankomst till Arlanda eller Köpenhamn är det ju som bekant en helt meningslös detalj ändå.

Har nu fått hem min 2:a Conscious Traveler-bagagetagg men har inte använt den första än. Tänkte vi har en tråd om detta, hur lätt (eller svårt) det är samt om bagaget kommer fram korrekt. Jag har inte någon erfarenhet - än - men nu med 2 st blir det direkt mer intressant.

Visa bifogad bild 166753

Slängde min i tunnan. Helt värdelös. En smäll på fel ställe mot något hårt och den kommer gå i bitar. Lätt att den fastnar någonstans. Begränsat användningsområde och ska du någonsin åka med något annat än SAS går den inte att använda.

Pappersremsorna är mycket bättre.

Använt inrikes några gånger och har alltid funkat, men bagaget har utan undantag kommit i princip sist ut på bandet på såväl Arlanda som inrikes outstations. Upplever att vanlig tagg med prio-märke oftare gör att bagaget kommer snabbt även om det inte alltid funkar heller. Har slutat använda plasttaggen av denna anledning.

Använt inrikes några gånger och har alltid funkat, men bagaget har utan undantag kommit i princip sist ut på bandet på såväl Arlanda som inrikes outstations. Upplever att vanlig tagg med prio-märke oftare gör att bagaget kommer snabbt även om det inte alltid funkar heller. Har slutat använda plasttaggen av denna anledning.

Det går ju inte för sorterarna att lasta/lasta av genom att bara titta på taggen. Den måste scannas. Vilket säkerligen gör att den ibland hamnar åt sidan och scannas sist.

Lite som plast versus tygpåse, från Råd o Rön https://www.radron.se/vardagskunskap/hur-hallbar-ar-tygkassen/

Forskarna i Danmark jämförde påsarna i 15 kategorier, bland annat giftighet, vattenåtgång, klimatpåverkan – alltså koldioxiavtryck - och ozonpåverkan. En tygkasse i ekologisk bomull behövde frakta hem matvaror fler än 20 000 gånger för att vinna över en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år. En tygkasse i konventionell bomull behövde användas 7 100 gånger.

Toppen