Senaste nytt

SAS Business A350-900 jämfört med A321neo

BennyG

Medlem
Hejsan!
Ni som har flugit med AIRBUS A350-900 och AIRBUS A321NEO , vad är er erfarenhet om Business Class på dessa två flygplansmodeller?
För mig som inte flugit i Business Class ännu, är det en stor skillnad?
Vilken föredrar ni?
 
En väldigt öppen fråga, det beror ju på vilket flygbolag du menar....A350 är ju en widebody med lie flat stolar hos de flesta flygbolag däribland SAS, På SAS A320 NEO så är det ju vanliga Ekonomiklass stolar med i bästa fall blockat mittsäte

Har du aldrig flugit business så skall du sikta på A350 som är mycket bättre än vilken A320 som helst även LR maskinerna som kanske har lie flat säten.
 
En väldigt öppen fråga, det beror ju på vilket flygbolag du menar....A350 är ju en widebody med lie flat stolar hos de flesta flygbolag däribland SAS, På SAS A320 NEO så är det ju vanliga Ekonomiklass stolar med i bästa fall blockat mittsäte

Har du aldrig flugit business så skall du sikta på A350 som är mycket bättre än vilken A320 som helst även LR maskinerna som kanske har lie flat säten.

Inlägget var ju specifikt i SAS-forumet och de enda A321NEO som SAS opererar är LR varianten med business-säten.

För att svara på frågan efter att ha flugit båda (och många fler gånger på SAS A330) tycker jag att det är en rätt stor skillnad.

Båda har lie-flat säten som jag sover bra i vilket för mig är det viktigaste i business, och i stort sett samma service-koncept även om A321 har mindre utrymme i galley vilket gör allt lite långsammare.

Sätena är större och bekvämare på A350, och den stora skillnaden är att alla har direkt tillgång till mittgången medans vartannat rad på A321LR är i 2-2 konfiguration. Takhöjd gör också rätt stor skillnad och skapar en mycket mer rymlig känsla.

Om det innebär att slippa en mellanlandning och kunna flyga direkt tycker jag definitivt att det är en rimliga tradeoff, men har jag valet så väljer jag en widebody alla dagar i veckan.
 
Har du inte flugit affärsklass tidigare kommer båda vara jättebra. Enda är om du har fönstersäte i 2-2 rad på A321 med passagerare bredvid, då är du rätt inklämd.
 
Jag håller med, har du aldrig flugit Business förut så är båda väldigt bra. Plockar man ett mittensäte på A321 tycker jag också den är riktigt bra -och har tex bättre förvaring runt stolen än de större.

Men flygplanet är mindre. Vill man sträcka på benen en stund är det inte så mycket plats till det. Toaletten märkbart trängre. Och man kan märka av turbulens lite mer om man är känslig för det.

Själv har jag inte upplevt långsammare service, eftersom även kabinen är mindre, annat än välkomst drinken (eftersom de längre bak i kaninen boardar genom Business delen, vilket de oftast inte gör på de stora flygen). Men jag har mest flugit A321 på nattflyg, det kanske spelar roll i den frågan.

Om det innebär att slippa en mellanlandning och kunna flyga direkt tycker jag definitivt att det är en rimliga tradeoff, men har jag valet så väljer jag en widebody alla dagar i veckan.
Helt enig.

Även om man tex kommer från Kanada och hemåt och på det sättet kan få mellanlandning där istället för USA och därmed slipper en extra immigration.
 
Toppen