Senaste nytt

SAS-biljetter på Star Alliance bolag - Olika FF-nummer på olika ben?

intuition

Medlem
SAS säljer en del biljetter i Europa där ena benet är på en tidigare Star-partner tex LH-gruppen. Jag menar alltså inte codeshare, utan SAS biljetterar en resa med tex ett LH-flyg och ett SK-flyg.

Några bra tips på hur man ska hantera lojalitetskorten? Bokar man inloggad antar jag att SAS stämplar EB-numret på hela bokningen och ett LH-flyg tjänar då såklart noll. Några status-förmåner får man såklart inte heller på LH-benet.
Om man istället bokar utan att vara inloggad borde man kunna få in FF-nummer per ben. Men samtidigt är min erfarenhet att om man så bara är i närheten av en LH-sajt med en bokning så tar de över och man lyckas aldrig bli av med kopplingen till M&M.

Det var rätt länge sedan jag lärde mig att akta mig för att kolla en Star-bokning på lufthansa.com - kanske det är bättre nu? Eller vad är bästa sätt att få M&M-nummer på ben 1 och EB-nummer på ben 2?

Jag gick till gate ett litet tag innan boarding började och bad dem "dubbelkolla" att mitt EB eller M&M låg in rätt. De lyckades fixa det med lite knappande.

Jag gick till gate ett litet tag innan boarding började och bad dem "dubbelkolla" att mitt EB eller M&M låg in rätt. De lyckades fixa det med lite knappande.
Blev poängen rätt?

Och vilka är "de" i detta fall? Dvs var det personalen innan en SAS-avgång eller personalen innan en LH-avgång? Kanske inte borde spela någon roll men jag litar nog mer på hemmapersonalen än en handlingfirma som knappt kan hantera en bokning på bolaget de är inhyrda för att hantera...

Blev poängen rätt?

Och vilka är "de" i detta fall? Dvs var det personalen innan en SAS-avgång eller personalen innan en LH-avgång? Kanske inte borde spela någon roll men jag litar nog mer på hemmapersonalen än en handlingfirma som knappt kan hantera en bokning på bolaget de är inhyrda för att hantera...
Jag tror poängen blev rätt, lounge-tillgången blev iaf det. Och personalen i fråga var gatepersonal innan en LOT-avgång från Arlanda, respektive Krakow, följt av SAS service center på Arlanda och inte gate, nu när jag tänker på det, för sista steget hem. Det var en tor ume-arn-waw-krk, med byte mellan SAS och LOT på arlanda båda vägarna.

Toppen