Senaste nytt

SAS - American Express Premium Reseförsäkring

Adam.Å

Medlem
Hej,

Jag och min sambo råkade ut för ett inställt/försenat flyg från Hawaii till Los Angeles som resulterade i att vi missade nästa avgång från Los Angeles till Stockholm. Vi bokade om biljetten från Los Angeles till Stockholm med Norwegian (ursprungligen en awardresa i Sas Plus).

Det försenade flyget var med Hawaiian och skulle ha gått 21.40 men blev förskjutet och till kl 07.10 nästkommande dag. Vi hade 9 timmar tillgodo men missade ändå flyget från Los Angeles.

Jag pratade med Amex och de ersätter endast upp till 3000kr för flyg, logi och mat. Det låter otroligt lite.

Någon som har erfarenhet av något liknande?
Finns det något kort som ger en tillbaka hela flygbiljetten? Jag vill ha ett kort som ger en mycket större trygghet, det här är helt värdelöst.
Samma sak hände oss förra året när vi reste från Cancun men då löste SAS detta åt oss helt gratis, tyvärr inte denna gången.
 
Hej,

Jag och min sambo råkade ut för ett inställt/försenat flyg från Hawaii till Los Angeles som resulterade i att vi missade nästa avgång från Los Angeles till Stockholm. Vi bokade om biljetten från Los Angeles till Stockholm med Norwegian (ursprungligen en awardresa i Sas Plus).

Det försenade flyget var med Hawaiian och skulle ha gått 21.40 men blev förskjutet och till kl 07.10 nästkommande dag. Vi hade 9 timmar tillgodo men missade ändå flyget från Los Angeles.

Jag pratade med Amex och de ersätter endast upp till 3000kr för flyg, logi och mat. Det låter otroligt lite.

Någon som har erfarenhet av något liknande?
Finns det något kort som ger en tillbaka hela flygbiljetten? Jag vill ha ett kort som ger en mycket större trygghet, det här är helt värdelöst.
Samma sak hände oss förra året när vi reste från Cancun men då löste SAS detta åt oss helt gratis, tyvärr inte denna gången.
Var du inte bokad genomgående på en biljett? Om du var bokad på en genomgående biljett så skulle SAS ordnat ombokningen åt dig, och även stått för eventuellt hotell, mat o.s.v
 
Jag antar att ni bokade två separata biljetter.
Om ja, vi har diskuterat om detta tidigare i en annan tråd.

Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag pratade med Amex och de ersätter endast upp till 3000kr för flyg, logi och mat. Det låter otroligt lite.
Jag vet inte villkoren för SAS Amex Premium men för Elite kort ersätter de upp till 2.000 SEK per person.

Var du inte bokad genomgående på en biljett? Om du var bokad på en genomgående biljett så skulle SAS ordnat ombokningen åt dig, och även stått för eventuellt hotell, mat o.s.v
Precis. Därför misstänker jag att trådstartaren har rest med två separata biljetter.
 
Jag antar att ni bokade två separata biljetter.
Om ja, vi har diskuterat om detta tidigare i en annan tråd.

Försäkring som ersätter vid missade anslutning även med två separata bokningar | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Jag vet inte villkoren för SAS Amex Premium men för Elite kort ersätter de upp till 2.000 SEK per person.


Precis. Därför misstänker jag att trådstartaren har rest med två separata biljetter.

Resan var tyvärr inte genomgående så SAS ersätter inte.

Okej så Elite kortet ger endast 500kr mer.
 
Kolla er hemförsäkring. Om ni har tur, ersätter er hemförsäkring merkostnader vid missad anslutning.

Ja tack, jag mailade Trygg Hansa men hade tyvärr inte lagt till Reseförsäkring Plus som jag läste om i tråden du hänvisade till. Ska ta och lägga till den då det är andra gången det här händer oss. Vilar någon förseningsförbannelse över oss. Ska boka nästa awardresa hela vägen till slutdestinationen så vi slipper sådant här.
 
Det du ska göra är att sluta boka separata biljetter.

Om du envisas med att göra det ska det vara minst 25h mellan att du landar och att nästa flyg avgår för att du ska ha en rimlig chans att återhämta dig ifall något händer. Worst case är ju att dagens flight XXX-YYY blir inställd och du får åka med flighten nästa dag. Då räcker inte 24h marginal utan du behöver mer än så.
 
Om du bokar separata biljetter (ej rekommenderat) så titta på Solid's reseförsäkring
Reseförsäkring Plus - utöka ditt reseskydd | Solid Försäkringar

5.3 Kom fram eller få tillbaka dina resekostnader
Är du beroende av fler anslutningar för att komma fram till resmålet och missar en anslutning på grund av att det allmänna transportmedel du ska resa med försenas med mer än 2 timmar till följd av tekniskt fel eller dåligt väder, eller om du råkar ut för en plötslig och oförutsedd händelse som gör att du inte kan komma med ordinarie anslutning, kan du få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader med upp till 15 000 kr, dock högst 30 000 kr per familj och högst 50 000 kr per grupp, för alternativ anslutning och om anslutning samma dag inte är möjlig, för övernattning. Går det inte att ansluta till utresan får du istället välja mellan att få hela din resekostnad återbetalad eller dina merkostnader för hemresan betalade. Vid behov av hjälp ska SOS larmcentral kontaktas.
 
Ja tack, jag mailade Trygg Hansa men hade tyvärr inte lagt till Reseförsäkring Plus som jag läste om i tråden du hänvisade till. Ska ta och lägga till den då det är andra gången det här händer oss. Vilar någon förseningsförbannelse över oss. Ska boka nästa awardresa hela vägen till slutdestinationen så vi slipper sådant här.
Har du hemförsäkring hos TryggHansa?
I så fall bör de ersätta upp till 10.000 SEK per person vid missad anslutning så länge ni har haft minst två timmar mellan flygen.

Det här är villkor från TryggHansas hemförsäkring (utan tillägg) för hyresrätter men jag gissar att de har liknande villkor även för bostadsrätter och villa.
TryggHansa skrev:
Missad avresa

Försäkringen ersätter
Om du vid utresa eller hemresa anländer för sent till flygplats, tågstation eller liknande beroende på att
• allmänt färdmedel försenats av väderlekshinder, tekniskt fel eller trafikolycka
• privatbil som du åker med försenats av väderlekshinder eller trafikolycka. Olyckan ska kräva bärgning och
inträffa under den direkta färden till resans utgångspunkt.
och därmed missar förbokad resa, lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att du ska kunna ansluta dig till planerad resa. Är anslutning inte möjlig kan Trygg-Hansa istället ge dig ersättning för Outnyttjad resekostnad.
Merkostnader för kost lämnas med 75 kr per person. Orsaken till förseningen ska kunna styrkas med intyg från resebolag, bärgningsföretag eller myndighet.

NÄR DU MÅSTE HA PÅBÖRJAT ANSLUTNINGSRESAN

Du måste ha påbörjat anslutningsresan i så god tid att du under normala förhållanden
ankommer till flygplats eller motsvarande senast två timmar före avgång.


HÖGSTA ERSÄTTNINGSBELOPP

Ersättningen blir
• vid missad anslutning, nödvändiga och skäliga merkostnader, dock högst 10 000 kronor
per person
• när anslutning inte är möjlig, lämnas ersättning enligt avsnittet Outnyttjad resekostnad,
dock högst 10 000 kronor per person.
Från ersättningen avräknas det belopp som du kan återfå av arrangör, trafikföretag, hotell
eller liknande.

https://www.trygghansa.se/sitecollectiondocuments/privat/p00296.pdf
 
Det du ska göra är att sluta boka separata biljetter.

Om du envisas med att göra det ska det vara minst 25h mellan att du landar och att nästa flyg avgår för att du ska ha en rimlig chans att återhämta dig ifall något händer. Worst case är ju att dagens flight XXX-YYY blir inställd och du får åka med flighten nästa dag. Då räcker inte 24h marginal utan du behöver mer än så.

Ja om det är möjligt så är det helt klart att föredra, jag hade tyvärr inte poäng så det räckte hela vägen och hade 9 timmar mellan flygen men räckte tyvärr inte.

Om du bokar separata biljetter (ej rekommenderat) så titta på Solid's reseförsäkring
Reseförsäkring Plus - utöka ditt reseskydd | Solid Försäkringar

5.3 Kom fram eller få tillbaka dina resekostnader
Är du beroende av fler anslutningar för att komma fram till resmålet och missar en anslutning på grund av att det allmänna transportmedel du ska resa med försenas med mer än 2 timmar till följd av tekniskt fel eller dåligt väder, eller om du råkar ut för en plötslig och oförutsedd händelse som gör att du inte kan komma med ordinarie anslutning, kan du få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader med upp till 15 000 kr, dock högst 30 000 kr per familj och högst 50 000 kr per grupp, för alternativ anslutning och om anslutning samma dag inte är möjlig, för övernattning. Går det inte att ansluta till utresan får du istället välja mellan att få hela din resekostnad återbetalad eller dina merkostnader för hemresan betalade. Vid behov av hjälp ska SOS larmcentral kontaktas.

Tack för tipset, ska kolla det som alternativ.

Har du hemförsäkring hos TryggHansa?
I så fall bör de ersätta upp till 10.000 SEK per person vid missad anslutning så länge ni har haft minst två timmar mellan flygen.

Det här är villkor från TryggHansas hemförsäkring (utan tillägg) för hyresrätter men jag gissar att de har liknande villkor även för bostadsrätter och villa.


https://www.trygghansa.se/sitecollectiondocuments/privat/p00296.pdf

Tack för hjälpen, jag har ställt frågan till Trygg Hansa och hoppas jag kan få ut något av dem. I framtiden ska jag försöka hitta awardresor ända fram till slutdestinationen. Det vankas bröllopsresa 2018 som jag sparar poäng till, vill ta vår first First Class biljett till något härligt resmål.
 
Toppen