Senaste nytt

SAS A350 till Tokyo. Business vs Plus (microrecension)

LSH

Medlem
Jag har inte åkt SAS på långdistans sedan före pandemin. Inte för att jag inte gillar produkten, men jag kan inte åka till USA (utan att söka riktigt visum) och SAS har knappt flugit österut under pandemin. När SAS släppte bonusresor till Japan för ett par veckor sedan satt jag uppe hela natten och bokade biljetter åt mig och vänner.


Detta blev därför min premiär på SAS 350.
1/9, CPH-HND Business. Fick med mig en vän som aldrig åkt "finkabin" och valde mittensätena på rad 1. SAS verkar ha dragit ner något på mat och dryckesbudget. Jag saknade löjrom och specialutgåvor från Mikkeller, men kvaliteten och utbudet är fortfarande bra. Likaså servicen. Avgång är runt lunchtid och fördrink och trerätters måltid serveras så snart man är i luften. Hårdvaran är mycket lik den på A3[34]0 som jag minns det och fungerar utmärkt även för riktigt långa flygningar som denna. Man ställer om till Japansk tid och släcker ner kabinen tidigt på kvällen. Två timmar innan ankomst (runt 23 på svensk klocka) tänder man kabinen och server frukost.

48h mat och dryck i Shinjuku. Inga tempel, inga museum och inga utkikstorn.

4/9, HND-CPH Plus rad 20. Jag hade ärligt talat lite ångest inför nästan 14 timmar i premiumekonomi. Budade på ett av de få obokade sätena i Business men "förlorade". C var helt full och bara några enstaka lediga säten i Plus. Uppskattar 75% beläggning i Go. Kul att SAS lyckas sälja i sina dyrare kabiner trots väldigt höga priser på denna rutt. Denna flygning går också runt lunchtid men hanteras som en dagflygning. Lunch efter avgång, mellanmål i form av en smörgås halvvägs och sedan middag innan landning. Detta är bättre än Swiss business som jag åkte med i vintras. Där serverades bara en måltid. Lyckades sova några timmar och för en dagflygning var detta ganska bekvämt. Kommer nog inte dra mig för att göra det igen om det saknas lediga businessplatser..

Nästa japanresa blir i november och då i business åt båda hållen och hela 4 dagar i Tokyo.
 

palmen

Moderator
Hur vet man när SAS ska släppa bonusresor? Hade också gärna stannat uppe hela natten för att få tag i bonus till Tokyo
Släpps alltid 330 dagar innan. Om det inte släpps då så håller sas släppet av någon anledning vi inte vet och de kan teoretiskt släppas när som helst, om 1 dag, 3 månader eller inte alls...
 

LSH

Medlem
Hur vet man när SAS ska släppa bonusresor? Hade också gärna stannat uppe hela natten för att få tag i bonus till Tokyo
Jag hade en bevakning på Awardhacks som plingade till vid midnatt. Det hade dock uppmärksammats här på forumet tidigare på dagen, men det hade jag missat. Men annars är det som sagt 329 dagar och 125 dagar innan avgång man kan hoppas på släpp.
 

LSH

Medlem
Hur får man till en ToR då nu när det är avgift för att avboka?
Bättre att boka två enkla med mindre man ska använda amex-kupong. Samma poängpris och man slipper helt av/ombokningsavgift om du faktiskt hittar en retur du åker på. Att vänta på att telefonbokningen ska öppna är inget alternativ på dessa populära rutter. Ibland kan man boka en fejkretur som man sedan ändrar online men nu innebär ju även det en avgift. Min strategi har ändrats till att boka två enkla med fly premium på rena SAS-award.
 
Toppen