Senaste nytt

SAS öppnar direktlinje Köpenhamn - Kiruna på prov i vinter

Flygen kommer att gå kommande vinter, december-mars. Avresedagar ska vara torsdag-söndag, i vardera riktningen. Det ska även vara möjligt att sätta in fler flyg vid behov.
Screenshot_20240516-125916.png
 

rob74

Medlem
CPH-KRN fanns ju för ett antal år sedan (före Covid). Var väl typ en dag i veckan eller så...
Fruns bror hann med att ta den en gång (han bor i Malmö), men sedan försvann den rätt fort.
 

ARN01

Medlem
Dessa satsningar på "udda linjer" de får för sig med jämna mellanrum är svåra att förstå sig på ibland, Ofta någon enstaka dag i veckan tex LLA-LHR och det verkar aldrig vara någon vidare analys bakom eller påsignat charter/kommersiellt avtal innan det drar igång. Dessutom verkar tidtabllen ofta ine heller vara idealisk. Bremen, Humberside, Tammerfors-Alicante (kanske var Malaga men nåt i den stilen), AAL/GOT-EWR är sådana som spontant kommer upp men nästan värt en egent tråd...
 

Hachans

Medlem
Dessa satsningar på "udda linjer" de får för sig med jämna mellanrum är svåra att förstå sig på ibland, Ofta någon enstaka dag i veckan tex LLA-LHR och det verkar aldrig vara någon vidare analys bakom eller påsignat charter/kommersiellt avtal innan det drar igång. Dessutom verkar tidtabllen ofta ine heller vara idealisk. Bremen, Humberside, Tammerfors-Alicante (kanske var Malaga men nåt i den stilen), AAL/GOT-EWR är sådana som spontant kommer upp men nästan värt en egent tråd...

Man får väldigt bra rabatter på landningsavgifter med nya rutter så du behöver bara betala för ditt flygplan och bränsle typ. LCC har ju haft det som taktik länge. Man flyger till rabatterna upphör och sen slutar man och återkommer när man återkvalificerat sig.
 

imartin

Medlem
Dessa satsningar på "udda linjer" de får för sig med jämna mellanrum är svåra att förstå sig på ibland, Ofta någon enstaka dag i veckan tex LLA-LHR och det verkar aldrig vara någon vidare analys bakom eller påsignat charter/kommersiellt avtal innan det drar igång. Dessutom verkar tidtabllen ofta ine heller vara idealisk. Bremen, Humberside, Tammerfors-Alicante (kanske var Malaga men nåt i den stilen), AAL/GOT-EWR är sådana som spontant kommer upp men nästan värt en egent tråd...

Trial and error är ju en bra strategi, om kostnaderna är låga. Lite som en startup. Man testar och ser om man kan lära sig något pä vägen.
 

Tomas E

Medlem
Trial and error är ju en bra strategi, om kostnaderna är låga. Lite som en startup. Man testar och ser om man kan lära sig något pä vägen.
Jag förstår resonemanget, fast det verkar ju hela tiden som att SAS inte har tillräcklig uthållighet för att se om de nya linjerna verkligen är "hållbara", även om det skulle kräva tidtabellsjusteringar m.m. Påståenden finns ju om det tar flera år att arbeta in en linje. T.ex. GOT/AAL-EWR gavs ju inte tillnärmelsevis så länge. Det är lätt att få intrycket att SAS snabbt lägger ner nya linjer som ekonomiskt/beläggningsmässigt hamnar på "gult" och inte bara de som hamnar på "rött".
 

infosky

Medlem
Toppen