Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Mycket bra tråd. Jag kommer antagligen bli drabbad på en resa till Östersund snart. Vid bokningen i aug fanns massor med avgångar att välja på, men nu säljs bara 2 avgångar/dag. Tycker det värsta är just inrikestrafiken för dom få som ändå måste flyga i jobbet nu och där avgångstiderna är viktiga. Oftast ska man antagligen flyga till något möte eller liknande och sen hem igen samma dag eller morgonen efter. Skadar ju kundernas förtroende om man inte kan lita på att flyget går.
 
Last edited:

KalleSus

Medlem
En resa ARN-OSL-LPA-OSL-ARN har ändrats till 737-700 på Las Palmas flygningarna och kollar man seat map så är mittsäten blockade, enligt min erfarenhet kommer dessa avgångar att ställas in.
Just flighten OSL-LPA kan dock möjligen komma att genomföras eftersom de flighter som går från Oslo till Las Palmas sedan en månad tillbaka flygs med just 737-700 (om vi talar om SK4697/4698)
 

011430121

Medlem
Just flighten OSL-LPA kan dock möjligen komma att genomföras eftersom de flighter som går från Oslo till Las Palmas sedan en månad tillbaka flygs med just 737-700 (om vi talar om SK4697/4698)
@KalleSus du plus en handfull övriga BC medlemmar skulle jag aldrig säga emot, men det som har gjort mig säker är att B och E sätena är blockaden i hela kabinen både ut och hemresa, vilket jag har noterat förut när SAS har ställt avgången, naturligtvis har du rätt på SK nummerna.

F2AD7B9C-0081-45B3-898E-793DE09D4C1E.png
 

Doctor-X

Medlem
Jag har precis samma läge för ett flertal bokningar och agenten bekräftade att dessa kommer ställas in - de får dock inte omboka (i mitt fall finns flygningar som kommer gå samma dag ) eller återbetala innan de faktiskt ställs in. Har även försökt att ha diskussionen med Diamond-supporten men de ger ungefär samma svar. Har även ställt frågan varför man som kund ska boka några flyg alls med dem om det finns alternativ? Nu sitter jag i läge där jag måste fundera om jag behöver köpa ny biljett för att vara säker på att komma iväg eller om jag ska vänta och hoppas att det, när de väl ställer in, finns plats kvar på annan SAS-flygning samma dag

Det är ju inte ett superbra sätt att driva fram fler bokningar men "problemet" är att det är väldigt få som faktiskt har koll på detta problem. Känns dock som att man ev kan begära ersättning enligt EC 261/2004 om de ställer in mindre än 14 dagar innan.

SAS gjorde precis samma sak med mina flyg till Gdansk förra helgen, de ändrade först till 737-700, sen ställde de in flighterna 12 dagar innan avgång. Har krävt kompensation enligt EU261/2004 x 3 gånger, men blivit nekad då de hävdar att de ställt in flygen pga Covid-19 och att detta är extraordinärt. Efterfrågat mer bevis så som utdrag varför det ställts in men bara fått textsvar tillbaka - så vad vi alla förstår är det pga kommersiella skäl. Var resonlig och krävde endast poäng som ersättning för att inte dränera mer pengar, men fick nej. Har lagt en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden så får vi se hur de ser på det.

Har resa till Gdansk i november igen där samtliga flyg nu har 737-700. Tycker det är oacceptabelt beteende.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
SAS gjorde precis samma sak men mina flyg till Gdansk förra helgen ändrade först till 737-700 sen ställde de in flighterna 12dagar innan avgång. Har krävt kompensation enligt EU261/2004 x 3 gånger men blivit nekad då de hävdar att de ställt in flygen pga Covid-19 och att detta är extraordinärt. Efterfrågat mer bevis så som utdrag varför det ställts in men bara fått textsvar tillbaka - så vad vi alla förstår är det pga kommersiella skäl. Var resonlig och krävde endast poäng som ersättning för att inte dränera mer pengar, men fick nej. Har lagt en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden så får vi se hur de ser på det.

Har resa till Gdansk i november igen där samtliga flyg nu har 737-700. Tycker det är oacceptabelt beteende.
Blir intressant att följa ärendet för dig. Känns som ARN kommer att ha en hel del ärenden att hantera.

Jag har kanske något bättre läge för att faktiskt komma iväg då det fortfarande finns SAS flight som ska gå på de dagar jag har bokat (bara annan tid) så borde kunna bokas om - vill dock gärna få det bekräftat (då jag har behov av att komma iväg). Jag ska dock nog med detta i åtanke ta screenshots på att de inte säljer biljetterna redan nu och ha det som stöd för att de under lång tid vetat att de inte kommer flyga aktuell flygning (så alltså inte covid-19 utan kommersiella skäl).
 

011430121

Medlem
Har idag fått en flygning till Berlin nu med en 737-700 i stället för en planerad CRJ, alla mitt säten blockade, det är en direkt flygning från ARN på en lördag, det är den enda SAS flygning som går till BER den dagen inga från CPH eller OSL, hemresan på måndagen är fortfarande en A320neo direkt till ARN.
Jag känner mig lurad som konsument av SAS, för 6 månader sedan trodde jag aldrig att jag skulle ha den känslan.
 
Det här kan bli intressant, jag har en rätt viktig resa framför mig i slutet av oktober som de har bytt från en A320Neo till B737-700 och hela flighten är nollad enligt Expertflyer och syns ej på SAS hemsida. Inget om att denna ställts in eller skall ställas in.......

Kommer inte kunna flyga någon annan avgång denna dagen, då får de skifta över mig till något annat flyg med liknande tid den dagen. Födelsedagsmiddag som börjar 18:00 och ingen möjlighet att flyga tidigare än 14:40.

upload_2020-9-21_13-38-59.png


upload_2020-9-21_13-39-17.png


upload_2020-9-21_13-39-35.png
 
Det här kan bli intressant, jag har en rätt viktig resa framför mig i slutet av oktober som de har bytt från en A320Neo till B737-700 och hela flighten är nollad enligt Expertflyer och syns ej på SAS hemsida. Inget om att denna ställts in eller skall ställas in.......

Kommer inte kunna flyga någon annan avgång denna dagen, då får de skifta över mig till något annat flyg med liknande tid den dagen. Födelsedagsmiddag som börjar 18:00 och ingen möjlighet att flyga tidigare än 14:40.

Visa bifogad bild 113487

Visa bifogad bild 113488

Visa bifogad bild 113489

Jag har också en 14:40-flygning för poäng till AGH fast på annat datum som ser likadan ut. Ändrad till 737-700, blockerade mittsäten, nollad i Expertflyer och borta från SAS hemsida. Det som stör mig är att det inte finns poängplatser 11:40, den tid jag skulle kunna ändra till. Måste därför vänta tills flighten blir inställd. Har redan ringt och lirkat men de standardsvarar att flyget ska gå enligt plan.
 
Jag har också en 14:40-flygning för poäng till AGH fast på annat datum som ser likadan ut. Ändrad till 737-700, blockerade mittsäten, nollad i Expertflyer och borta från SAS hemsida. Det som stör mig är att det inte finns poängplatser 11:40, den tid jag skulle kunna ändra till. Måste därför vänta tills flighten blir inställd. Har redan ringt och lirkat men de standardsvarar att flyget ska gå enligt plan.
Har redan mailat Diamond mailen och käbblat deluxe och sagt att jag totalt vägrar boka flyg med SAS tills de reder ut återbetalningskaoset. Jag bokar flexbiljetter och börjat flyga mycket men får sitta och vänta veckor på återbetalning, oacceptabelt enligt mig.

Kommer även maila mina kontakter högre upp i koncernen för att påvisa att detta är otroligt negativt för SAS utåt, även om Diamond Kundtjänsten skriver "Ledningen är väl medvetna om allt". Men vad fan händer liksom?
 

mha321

Medlem
Inte för att på något sätt försvara SAS i detta, men jag undrar uppriktigt om det inte är så att det ser i praktiken likadant ut hos många andra bolag, och att den enda egentligs skillnaden är att SAS "läcker ut" informationen genom att byta till en speciell flyg typ

Andra bolag lär ju ha precis samma problem med sena bokningar. Eller har andra bolag fått så mycket mer pengar i sina räddningspaket att de har råd att köra mycket mer tomma flighter?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen