Senaste nytt

Sökes: Stockholm / Auckland - Perth / Stockholm - Economy eller Premium Economy - Star Alliance

Jag sitter för tillfället och planerar en resa till Nya Zeeland och Australien över jul och nyår. Med risk för att i forumet framstå som en nybörjare har jag via Momondo fått fram en del olika rutter och alternativ. Ekonomi för ca 16000 per person och Premium Ekonomi för 22 000 per person. Vill helst inte boka av någon andra part och vill givetvis få ut så mycket Eurobonus poäng på mina flygningar, tacksam för lite coachning,

• Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Auckland med hemresa från Perth
  • När vill/behöver du resa ut? 16-18:e december
  • När vill/behöver du komma hem? 7-9:e januari
  • Hur länge vill du vara borta? -
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? Economy / Gärna Premium Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance
  • Vad är din budget? (per person) 22 000 per person
  • Vad är det viktigaste för dig? Flygupplevelsen,
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte nödvändigtvis, stop over på dit och hem är ok men inget önskehmål.

Stort tack på förhand!

FA129BE4-FC69-47E3-87EE-0FF61AD2085E.png
Denna kan du få för ca 12 tkr.

46B59607-5C5C-4B82-A320-A1BADDAB7FE3.png
Business tor till AKL med Air China för ca 22 tkr. Inte någon rolig business men det går iaf att sova platt. Så i någon mån bättre än Premium Ekonomi. Med denna blir det separat biljett till AKL på hemvägen. R-klass med Air China ger 125 % till Eurobonus.

Visa bifogad bild 77990
Business tor till AKL med Air China för ca 22 tkr. Inte någon rolig business men det går iaf att sova platt. Så i någon mån bättre än Premium Ekonomi. Med denna blir det separat biljett till AKL på hemvägen. R-klass med Air China ger 125 % till Eurobonus.

Bra hittat, Jacob!

Roligaste Business Class-uppevelsen? Nej, men samtidigt så är det helt okej. De gånger som jag har åkt Air China har jag varit nöjd. Gäller att sätta förväntningarna rätt.

Jag skulle lätt välja detta alternativet om er budget tillåter det. Bra pris för de datumen ni vill flyga, sköna stolar och resan blir allmänt mycket trevligare. Sedan så är det såklart trevligt att dra in cirka 30 000 Eurobonuspoäng per person på resan :)

Är man beredd att ge 22 000kr för Premium Economy så borde man under alla rimliga förhållanden gladeligen ta business för samma peng. Visst finns det säkert bättre business men fällbara säten och liknande är ändå klart bättre än alla Premium Economy som jag känner till. Att då få det till samma eller liknande peng som man tänkt ge för Premium Economy, måste trots allt ses som ett rent fynd! Ger det dessutom 2/3 av de poäng som krävs för Eurobonus Gold eller 1/3 av en t/r till USA i SAS business, då känns det solklart! Bara att köpa direkt!!

Last edited:
Visa bifogad bild 77989
Denna kan du få för ca 12 tkr.

Visa bifogad bild 77990

Tack! Jag försöker själv söka via Matrix ITA och hittar inte den första, vad gör jag för fel? Söker Multicity ARB-AKL / PER-ARN samma datum, missar jag något?

Har flugit SAS Business par gång, hur är Air Chinas i jämförelse?

Hittade flyg för 5000kr / pp PER-AKL vilket gör att det landar på 27000 pp. Därav min följdfråga om det går att kombinera Business dit och ekonomi hem?

Hur går jag vidare från Matrix om jag vill köpa biljetterna?

Stort tack igen för din hjälp!

Tack! Jag försöker själv söka via Matrix ITA och hittar inte den första, vad gör jag för fel? Söker Multicity ARB-AKL / PER-ARN samma datum, missar jag något?

Har flugit SAS Business par gång, hur är Air Chinas i jämförelse?

Hittade flyg för 5000kr / pp PER-AKL vilket gör att det landar på 27000 pp. Därav min följdfråga om det går att kombinera Business dit och ekonomi hem?

Stort tack igen för din hjälp!
Om du skriver ARB istället för ARN, tror jag att du inte får samma resultat som Jakobs exempel.

Du ska inte söka multicity, det är en vanlig tur-och-retur från Stockholm till Auckland. Och som @Dr. Miles påpekade, var noga med flygplatskoder (ARN och inte ARB).

Ofta går det att boka på flygbolagets hemsida. Skulle det inte gå så brukar man kunna ringa flygbolaget och boka via telefon (telefonbokningsavgift på några hundringar brukar tillkomma). Man brukar även kunna boka via resebyråer via BookWithMatrix.com eller så kan man installera ITA Matrix PowerTools och använda det.

I det här fall hittar jag dock inget sätt som fungerar, överallt jag kollar så får jag ett mycket dyrare pris (t ex på Air Chinas hemsida blir priset 48174 SEK) så jag vet inte var ITA Matrix får det priset ifrån.

Toppen