Senaste nytt

Sökes: Är på jakt efter den ultimata award-biljetten...

ZZZebra

Medlem
Hej alla,

är ute efter att hitta på en spännande tripp under 2019.
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN (i nödfall kan även positionering göras)
  2. Var är din destination? Långt bort och gärna lite "udda", dvs dit man inte kommer annars.
  3. När vill/behöver du resa ut? Detta är en ren okynnesresa, så inga spikade datum. Någon gång under hösten 2019, gärna november men minst en vecka från höstlovet.
  4. När vill/behöver du komma hem? Cirka en vecka efter utresa
  5. Hur länge vill du vara borta? Cirka en vecka, hellre helg till nästa helg än att åka mitt i veckan till mitt i nästkommande vecka.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Så mycket First eller bra Business som möjligt. I nödfall Economy
    • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (Award)
  8. Vad är din budget? (per person) Vill använda poäng, vi har tillsammans ca 1,5 MPoäng och tre Amex 2-4-1 vouchers som förfaller 31/12 (och fem klara för 2019).
  9. Vad är det viktigaste för dig?
    • Inget problem med lång restid. Snarare tvärtom om det är First
    • Upplevelsen ombord och bra lounger. Vi gillar ställen som FCT och Private Room. Gärna så många olika bolag och lounger som möjligt.
    • Annat = Gärna stopp/destination på ovanligt ställe
  10. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja, kan tänka oss stopp (medveten om 24-timmars regeln på awards, så under det)
Har givetvis tittat på trådarna om lyckade bonusbokningar, vilka linjer som har First inom Star och även Awardfares (tecknade abonnemang på Black Friday). Men vill ändå höra om någon har ytterligare någon galen rutt att föreslå.

Har även funderingar på att använda flera 2-4-1 vouchers för att på så sätt få en jorden-runt (RTW), antingen som enkelbiljetter och åka åt ena håller eller kanske till och med tur-o-retur, dvs man åker även åt andra hållet med annan routing. Men i så fall med några månaders mellanrum (typ en resa i vår och en i höst). Men eftersom ledig tid är en trång sektor så är det kanske rimligare med någon kul och gärna varm destination i Asien, där t ex någon ö i Mikronesien eller Guam/Palao skulle kunna vara något.

Alla förslag är varmt välkomna. För ett bra förslag som leder till bokning utlovas någon form av belöning.

125K Eurobonuspoäng som du får för dina MP kommer du tyvärr inte så långt på om du vill flyga First och är två personer.

Hur många poäng är ni villiga att bränna?
Går göra väldigt mycket med 3 vouchers och den poängsumman.

Jag tänker rent spontant något i denna stil med 3F enkelresor som sedan kan göras om till tur och retur innan avresa med omvänt tillbaka.
1) ARN-FRA-ICN-TYO
2) TYO-BKK-SYD-RAR
3) RAR-AKL-BKK-FRA-ARN

Finns mycket first på dessa sträckor att nyttja, till Tokyo finns många möjligheter med Lufthansa F och connection inom Asien.
Vill ni inte bara flyga kan ni ju skippa Söderhavet och titta på Auckland eller Sydney istället. Till Auckland kan du med tur åka SQ First på A380.
Hemresa sedan raka vägen med Thai First.

Med detta upplägg och 3 vouchers kan ni smedan göra om samma resa fast omvänt sen om det bokas om innan utresa.

Varför inte satsa på en jorden runt resa? Kolla vad du kan hitta över Stilla Havet med Asiana/ANA/Singapore. Europa - Asien - USA - Europa med 3 2-4-1.

Är det tre vouchers som går ut 2018-12-31?
Är ni beredda att vaska en eller flera av dessa för att kunna boka om under 2019, t ex ifall Lufthansa F öppnas?

Jag tror dock att det ska vara 1,5M(iljoner) Poäng

Jag borde lärt mig här att det är dumt med förkortningar. Som Andreas skriver, vi har ca 1.500.000 poäng.

Jag tänker rent spontant något i denna stil med 3F enkelresor som sedan kan göras om till tur och retur innan avresa med omvänt tillbaka.
1) ARN-FRA-ICN-TYO
2) TYO-BKK-SYD-RAR
3) RAR-AKL-BKK-FRA-ARN

Ja, det är något sådant upplägg vi är väldigt sugna på. Det skulle ju även möjliggöra att man tar en stop-over någonstans. Alternativt så lockar en jorden runt eller en Europa-Asien-Nordamerika tur och retur.

När du skriver "göras om", menar du att man innan avgång gör om enkelresorna till en tur-och-retur för att några månader senare gör en samma tripp bakvänt? Klart möjligt om det går några månader emellan.

I möjligaste mån skulle vi vilja ha så mycket F som möjligt klart från början, vi har dåligt med ork (och tid) för att boka mycket i C och sedan lägga massa tid på att jaga F-biljetter och i värsta fall även byta dagar. Däremot är det helt ok att ha utställd F-biljett och sedan om möjligt boka om den till LH F.

Är det tre vouchers som går ut 2018-12-31?
Är ni beredda att vaska en eller flera av dessa för att kunna boka om under 2019, t ex ifall Lufthansa F öppnas?

Absolut, kommer med stor sannolikhet inte kunna använda alla vouchers nästa år heller så det är inget problem.

Toppen