Senaste nytt

Söker tips på resemål och aktiviteter för 20-år jubileum med företaget

Andreas.Net

Medlem
Hej, i år firar vi 20-år med företaget och initialt så hade vi tänkt att åka på whiskeyresa till Skottland, detta verkar inte riktigt vara möjligt eller så letar jag på fel ställe.

Vad vi har sagt är att vi skall vara borta en lång weekend (Tor-Sön) och det blir någon gång mellan följande datum:
28/9-1/10, 5/10-8/10, 12/10-15/10, 19/10-22/10, 26/10-29/10, 2/11-5/11 eller 9/11-12/11.
Dessa datum kan förändras då det inte är säkert att alla kan, dock ska det sägas att vi endast är 4 personer på företaget så vi bör nog kunna nå konsensus.

Jag söker tips på vad vi kan göra och om ni känner till något upplägg för whiskeyresa så mottages detta gärna, men om inte det funkar så kan vi säkert tänka oss att åka ner till södra europa för få lite värme.

Det enda kravet är att vi även kan sätta ihop ett program med aktiviteter och samtliga på företaget uppskattar fin sprit och även öl.

/Andreas

Letar ni efter en färdig whisky-"chartertur"-"all-inclusive", eller tänker ni er sätta ihop en egen tur och vill ha tips på destillerier och boende och flyg och liknande?
I vilken härad ligger budgeten ni har till förfogande?

Letar ni efter en färdig whisky-"chartertur"-"all-inclusive", eller tänker ni er sätta ihop en egen tur och vill ha tips på destillerier och boende och flyg och liknande?
I vilken härad ligger budgeten ni har till förfogande?
Jag tror nog att vi helst inte vill ha "charter", dock så vill vi nog ändå ha någon form av guide som tar oss runt.

Budget har jag inte riktigt koll på, men kom gärna med förslag.

Ni kan ju förslagsvis bosätta er i Dufftown eller Craigellachie så har ni nära till flertalet destillerier, en del når ni till fots, andra kan ni behöva ta taxi till.
Exempel på destillerier som ligger nära
MacAllan
Craigellachie
Aberlour
Glenlivet (lite mer än 1 mil bort)
Glenfiddich
Balvenie
Mortlach
Dufftown
Glenfarclas
Glen Spey
Glen Grants
Glen Rothes

Ni kan även besöka Speyside Cooperage för att se hur de tillverkar tunnorna.

Det andra alternativet är väl att åka ut till Islay om ni vill besöka ställen med mer rökig whisky. Det är ju dock risk för att vädret inte är det bästa denna tid på året så man är medveten om det.

Flyger ni till Aberdeen har ni många destillerier som ligger inom 1-2 timmars bilresa och ni bor med fördel i någon av ovan nämnda städer.

Jag ser dock inte varför ni skulle vilka ha en guide som tar er runt, "alla" destillerier tillhandahåller egna guider för visning av deras anläggning (av de som tar emot besökare). Personligen skulle jag hellre lägga upp resandet utifrån 1 specifikt destilleri ni vill besöka per dag och göra "den stora turen" på detta ställe (dessa erbjuds inte alltid varje dag). Att bara få se produktionen blir lite same same när man sett några destillerier, men gör man de dyrare turerna brukar man få smaka på en hel del godsaker och inte bara standard whiskyn som ingår i vanliga turen.

Ni kan ju förslagsvis bosätta er i Dufftown eller Craigellachie så har ni nära till flertalet destillerier, en del når ni till fots, andra kan ni behöva ta taxi till.
Exempel på destillerier som ligger nära
MacAllan
Craigellachie
Aberlour
Glenlivet (lite mer än 1 mil bort)
Glenfiddich
Balvenie
Mortlach
Dufftown
Glenfarclas
Glen Spey
Glen Grants
Glen Rothes

Ni kan även besöka Speyside Cooperage för att se hur de tillverkar tunnorna.

Det andra alternativet är väl att åka ut till Islay om ni vill besöka ställen med mer rökig whisky. Det är ju dock risk för att vädret inte är det bästa denna tid på året så man är medveten om det.

Flyger ni till Aberdeen har ni många destillerier som ligger inom 1-2 timmars bilresa och ni bor med fördel i någon av ovan nämnda städer.

Jag ser dock inte varför ni skulle vilka ha en guide som tar er runt, "alla" destillerier tillhandahåller egna guider för visning av deras anläggning (av de som tar emot besökare). Personligen skulle jag hellre lägga upp resandet utifrån 1 specifikt destilleri ni vill besöka per dag och göra "den stora turen" på detta ställe (dessa erbjuds inte alltid varje dag). Att bara få se produktionen blir lite same same när man sett några destillerier, men gör man de dyrare turerna brukar man få smaka på en hel del godsaker och inte bara standard whiskyn som ingår i vanliga turen.
Jag har dragit iväg informationen till min kollegor, men jag tycker det låter intressant.

Kom gärna med fler tips och som sagt blir det inte whiskey så lobbar jag för att vi åker någonstans där man kan få lite sol och värme och god mat..

/A

Använd den här dealen
[Business class] Stockholm/Göteborg-Aberdeen/Glasgow T/R, British Airways, 4.600 SEK inkl. skatter | routemap nedan

På exempelvis Islay är det nästan gångavstånd mellan destillerierna
där det erbjuds flera olika turer, vissa väldigt exklusiva.

Map-for-website-revision-742x1024.jpg

Jag har dragit iväg informationen till min kollegor, men jag tycker det låter intressant.

Kom gärna med fler tips och som sagt blir det inte whiskey så lobbar jag för att vi åker någonstans där man kan få lite sol och värme och god mat..

/A
Se till att ha hårda resväskor som ni väl kan vaddera flaskorna i som ni vill ta hem. Många destillerier tillåter att man fyller en flaska på plats och det brukar ofta vara bra grejer. Sen finns ju hur mycket whisky shoppar som helst att besöka om man vill köpa andra buteljeringar utöver det som finns på destillerierna. Jag skulle vilja slå ett slag för "less is more", bättre att ha fokus på några få saker än att försöka hinna med "allt".

Toppen