Double Trouble
Medlem
- Varifrån vill du börja din resa?
- ARN
- Var är din destination?
- BOS
- Utresa/Hemresa
- Vill ta ut 2 semesterdagar (t.ex. tors & fre eller fre & mån) så jag skulle kunna åka på onsdag/torsdag eftermiddag och vara borta till söndag/måndag. Är extremt flexibel med när resan sker då målet med resan bara är att hälsa på en kompis. Men gärna någon gång mellan 4 April - 30 Jun.
- Hur många personer som skall resa?
- 1
- I vilken kabinklass?
- Premium economy helst
- Med vilka flygbolag vill du flyga med?
- Spelar ingen roll så länge man får eurobonus baspoäng. Men jag antar att SAS ger mest poäng? Lufthansa verkar också vara ett hyfsat alternativ.
- Vad är din budget? (per person)
- 8000 ± 2000
- Vad är det viktigaste för dig?
- Vill tjäna mycket eurobonus baspoäng
- Komfort
- Flygtid
- Biljettpris
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
- Nej
Kontentan är väl att jag vill hälsa på min polare samtidigt som jag tjänar så så mycket baspoäng som möjligt för en så billig peng som möjligt. Men jag är samtidigt lite kräsen av mig och vill gärna flyga åtminstone premium economy så därför kan jag tänka mig att gå upp i pris lite
Här är lite undersökning jag har gjort:
Jag har kollat datumen 24 Maj - 28 Maj för då är 25 Maj en röd dag. Skulle då egentligen kunna åka en dag tidigare eller stanna en dag längre om det fanns några bra flyg dessa dagar. Är rätt grön inom den här typen av research så ber om ursäkt om jag svamlar eller har fel nedan:
Lufthansas premium economy basic (N) via MUC eller FRA verkar ju extremt prisvärd och lockande. Jag har försökt läsa på lite om hur det konverteras till EB-poäng och utifrån vad jag kan läsa (EuroBonus partner – Lufthansa - SAS) så får jag exakt de miles jag tjänar på Lufthansa till eurobonus (dvs 100%).
Enligt Great Circle Mapper skulle jag då tjäna ungefär 4600 miles = 4600 eurobonuspoäng en enkel väg? I runda slängar.
SAS plus ger ~1000 mer poäng per väg (ARN - CPH - BOS) men det är mycket mycket dyrare!
Hur hade ni gjort? Tack på förhand för svaren