Senaste nytt

Söker: Luleå - Bangkok i Economy

STJ

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? - Luleå
  • Var är din destination? - Bangkok
  • När vill/behöver du resa ut? - 2017-01-16 +-5 dagar
  • När vill/behöver du komma hem? - 2017-01-30 +-5 dagar
  • Hur länge vill du vara borta? - 15-18 dagar
  • Hur många personer som skall resa? - 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? - Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? - Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) - 8000 SEK
  • Vad är det viktigaste för dig? - Priset och att det går att få ihop några EB-poäng och/eller ben
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? - Nej
Jag har letat runt med diverse sökmotorer och hittar resor för ca. 6kkr via flygresor.se. Där får jag träff på Thai med mellanlandning på Phuket. När jag söker via SAS ser jag vissa flighter som flygs av Thai men inte de med mellanlandning som verkar vara betydligt billigare. Hur göra? Det verkar vara bokningsbart via Ticket och liknande. Ger det poäng att boka via dessa?

Vårt alternativ är att köpa charterstol men jag vill gärna lära mig detta och börja skramla ihop poäng för framtida resande. Har precis skaffat mig Amex Elite så jag är ganska taggad att komma igång :)

Beror helt på vilken bokningsklass du får med thai om du får poäng eller inte. De billigaste bokningsklasserna ger ofta 0-25% intjäning. Det är bättre att leta på thais sida om du ska flyga med dom. Sas lär bara visa de flighter där det finns codeshare.

• Gilla
Reactions: STJ
Om du är intresserad av att flyga med Thai kan jag rekommendera att kolla med Jade.se, de har ofta bättre priser än Thais hemsida.

• Gilla
Reactions: STJ
Annars är ett tips:
Biljett 1: LLA-ARN-HKG
Biljett 2: HKG-BKK

Allt med retur, givetvis!

Detta bör kosta er ca 5000 SEK under förutsättningen att SAS har några billiga avgångar samt att det ger bra poäng eftersom du flyger med SAS.

Jag själv flög denna sträcka (med utgångspunkt ARN) tidigare i veckan. Passade på att boka Emirates mellan HKG-BKK-HKG för 3800 SEK. Ett utmärkt sätt att få prova på Emirates i Business till en billig peng.

Annars är ett tips:
Biljett 1: LLA-ARN-HKG
Biljett 2: HKG-BKK

Allt med retur, givetvis!

Detta bör kosta er ca 5000 SEK under förutsättningen att SAS har några billiga avgångar samt att det ger bra poäng eftersom du flyger med SAS.

Jag själv flög denna sträcka (med utgångspunkt ARN) tidigare i veckan. Passade på att boka Emirates mellan HKG-BKK-HKG för 3800 SEK. Ett utmärkt sätt att få prova på Emirates i Business till en billig peng.
Den varianten ser ut att kunna funka! Hur bokar man bäst ett sådant upplägg? Direkt via SAS och det andra bolaget man väljer? Eller via resebyrå?

Hur många timmar bör man ha i Hong Kong för att det inte ska bli för tajt?

Hinner man uppleva Hong Kong om man anländer på morgonen och åker vidare morgonen efter?

Den varianten ser ut att kunna funka! Hur bokar man bäst ett sådant upplägg? Direkt via SAS och det andra bolaget man väljer? Eller via resebyrå?

Hinner man uppleva Hong Kong om man anländer på morgonen och åker vidare morgonen efter?

Jag bokade allt via flygbolagens hemsidor. Eftersom det är enskilda biljetter så ville jag ha god marginal, så valde att ta flyget 21 på kvällen.
Med facit i hand så skulle jag nästa gång välja en liten tidigare flight (typ 17-19) om jag flyger samma dag.

Man hinner lätt uppleva HK under dagen för att sedan ta sig tillbaka till flygplatsen tid om man väljer dessa tider (under förutsättningen att SAS är hyfsat i tid (+-3h). Sedermera så hinner du ännu mer om du väljer en flight morgonen efter ;)

Du skrev att ni inte ville stanna någon stans på vägen men med detta upplägg så tycker jag det är lämpligt att ta en natt i Hong Kong. Det finns alltid en risk att man är jetlaggad när man kommer fram på morgonen med SAS, att då ha 1½ dygn innan man åker vidare kan vara skönt för att börja ställa om kroppen och hinna se lite mer av Hong Kong.

Om SAS har kampanj så bokar du det via sas hemsida, kommer eventuellt någon kampanj på torsdag mellan 18 och midnatt (now or never som ibland är till Hong Kong). Hong Kong på kampanj brukar kosta 2500-3000 kronor med SAS.
Vilket bolag du sen väljer mellan Hong Kong och Bangkok är upp till er själva att välja. Viktigt att tänka på att på hemresan bör ni komma till Hong Kong senast kvällen innan ni flyger hem med SAS.
Reser man på separata biljetter är det alltid bra att ha ca 24h marginal, utifall att något oförutsett inträffar.

Du skrev att ni inte ville stanna någon stans på vägen men med detta upplägg så tycker jag det är lämpligt att ta en natt i Hong Kong. Det finns alltid en risk att man är jetlaggad när man kommer fram på morgonen med SAS, att då ha 1½ dygn innan man åker vidare kan vara skönt för att börja ställa om kroppen och hinna se lite mer av Hong Kong.
Precis! Vår ursprungliga tanke var att försöka åka utan att stanna någonstans. Men efter ovanstående input känns faktiskt en övernattning (ev. en per väg) ganska lockande.

Jag lyckas dock inte uppdatera mitt ursprungliga inlägg med info om att stopp på vägen fungerar.

Tack för all hjälp!

Toppen