Senaste nytt

Söker Bonusresa Star Alliance Business, Göteborg - Shenzhen, Kina.

RasmusN

Medlem
Hola friends.

Dags att åka till Shenzhen för lite business. Jag åker hemskt gärna Businessclass och har 107.000 EB-poäng att använda.
Jag försöker boka en bonusresa från Göteborg till Shenzhen, men får inte fram Shenzhens flygplats hos SAS när jag väljer bonusresa. Hur kommer detta sig?

Jag kan åka lite när som helst, men helst i första delen/mitten av Mars.
Mycket tacksam för lite hjälp att finna något gott.

1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg eller Köpenhamn
  2. Var är din destination? Shenzhen
  3. När vill/behöver du resa ut? 3 Mars +/- 10 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Önskar stanna ca 6-8 nätter
  5. Hur många personer som skall resa? 1 Vuxen EBM
  6. I vilken kabinklass? I Business class
  7. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
  8. Vad är din budget? (per person) max 12.000 SEK per person, eller 100k EB-poäng
  9. Vad är det viktigaste för dig? Komfort och pris, flight får gärna ta lite längre ifall det blir bra lounge.

SAS website låter dig bara söka SAS-flighter, så det närmaste du kan komma är Peking, Shanghai eller Hongkong. Men om du använder guiden för att söka resor med United's hemsida så kan du kanske hitta platser hela vägen och sedan ringa SAS för att boka.

Jag skulle tro att det är bäst för dig på många sätt att flyga till Hong Kong och sen ta dig landvägen till Shenzen.
Dels finns det fler flygmöjligheter (inklusive SAS) till Hong Kong och sen så kan du fixa visum på plats och behöver inte ordna det innan (kolla dock upp detaljerna - jag har inte full koll på vilka regler som gäller kring hur länge du får stanna, hur långt från Shenzen du får åka osv).

Eftersom det är ganska nära inpå så finns det tyvärr inga awards hos SAS i business (vilket är enda alternativet om du vill åka business för 100k poäng). Finns dock platser i Plus om det är ett alternativ.

Edit: Har inte kollat awardtillgänglighet hos andra bolag, men vill du boka en Star Alliance-award i business till Asien så kostar det 140k poäng så det funkar inte. Det är antingen SAS Plus med poäng eller betald biljett (knappast business för den budgeten med så kort framförhållning dock).
Ett alternativ är ju att boka award Plus för 80k poäng t/r och sen försöka uppgradera utresan (nattflyget) till business på flygplatsen för 25k poäng. Total kostnad blir då 105k poäng vilket du har råd med. Enligt officiella regler så ska det ju egentligen inte gå att uppgradera awards, men det finns flera som lyckats med det.

Toppen