Senaste nytt

Söker: Awardresa Stockholm-Bangkok i Business class i mars 2018

Jeff

Medlem
Hej,

Jag är ute efter en Star Alliance Awardresa från Stockholm till Bangkok i mars. Har letat och letat men hittar inte riktigt det jag är ute efter. Vill verkligen flyga med ANA, Lufthansa och Singapore Airlines (inte alla men gärna 2 åtminstone). Det närmaste jag hittat är Asiana, vilket verkar bra, men vill som sagt helst något annat. Har väl tänkt mig en rutt som till exempel ARN-FRA-HND-BKK och BKK-SIN-FRA-ARN. Men ni vet bäst!
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Bangkok
  • När vill/behöver du resa ut? Mars (när som)
  • När vill/behöver du komma hem? Mars (när som)
  • Hur länge vill du vara borta? 10-14 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst ANA/Lufthansa/Singapore Airlines men verkar vara svårt att hitta platser. Så Star Alliance om inte dessa finns.
  • Vad är din budget? 140 000 poäng totalt + en 2-4-1 voucher
  • Vad är det viktigaste för dig? Stopp på ca 2-4 timmar. Kan tänka mig längre, beror lite på flygbolag/stad/lounge osv. Vill gärna få med 2-3 leg per väg.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Öppen för förslag
Vad tror ni? Är jag för sent ute?
Uppskattar all hjälp som jag kan få!
 
Eftersom du är ganska flexibel med datum så borde det gå att sy ihop något.
Singapore airlines har ganska bra tillgänglighet Istanbul-Singapore i mars i business om du vill ha med dem t ex. Även via Indien brukar det finnas bra tillgänglighet (men sämre connections, så bra läge för en layover om ni vill ha det).

Jag gjorde en random sökning på tillgänglighet den 15 mars och hittar 2 platser i business på exempelvis London-Seol med Asiana, Frankfurt-Seol med Lufthansa, Zurich-Shanghai med Swiss, Warsawa-Seol med LOT osv. Och sedan dagen efter gott om tillgänglighet mellan där och Tokyo, och samma vidare sedan från Tokyo till Bangkok, eller för all del direkt mellan Seol och Bangkok. Även från Singapore till Bangkok finns det bra tillgänglighet, både direkt med Thai och med ett stopp så du får in både Thai och Singapore Airlines. Etc.
Så om du pusslar lite så borde det inte vara några problem att få ihop det där. Tänk bara på att inte sväva ut för mycket, SAS har ju någon luddig regel om att det ska vara en resonabel rutt.
 
Vill du flyga Singapore så sök tillgänglighet separat mellan Singapore och Bangkok, eller Singapore och flygplats i Europa osv, samma för ANA fast där du då får söka till och från Tokyo osv, och sedan bygga på utifrån det. Lufthansas business borde inte vara några problem att lägga på, antingen med något direktflyg från Tyskland eller med ett byte på vägen till Singapore eller Tokyo.
 
Eftersom det handlar om business och inte first så skulle jag även ta med EVA Air som ett möjligt bolag i beräkningen. Tycker det är ett väldigt trevligt flygbolag och personligen skulle jag definitivt hellre åka business med dem än med Lufthansa.
Hur skulle en sådan rutt se ut isåfall? :)
 

Thornado

Medlem
Hur skulle en sådan rutt se ut isåfall? :)

Eftersom destinationen är BKK och TS vill få med ett par leg i varje riktning så funkar 3 av EVAs europeiska destinationer dåligt då de går via Bangkok. Från Paris flyger de dock direkt till Taipei. Att ta sig till Asien med CDG-TPE och sen hoppa runt lite där (kanske ARN-CDG-TPE-SIN-BKK eller nåt liknande) skulle funka. Finns awardtillgänglighet i business på CDG-TPE 12 och 13 mars. Det andra alternativet är ju att ta sig till Asien via Tokyo eller Seoul och sen ta vägen via TPE till BKK.
 

Plissken

Medlem
Eftersom destinationen är BKK och TS vill få med ett par leg i varje riktning så funkar 3 av EVAs europeiska destinationer dåligt då de går via Bangkok. Från Paris flyger de dock direkt till Taipei. Att ta sig till Asien med CDG-TPE och sen hoppa runt lite där (kanske ARN-CDG-TPE-SIN-BKK eller nåt liknande) skulle funka. Finns awardtillgänglighet i business på CDG-TPE 12 och 13 mars. Det andra alternativet är ju att ta sig till Asien via Tokyo eller Seoul och sen ta vägen via TPE till BKK.

Jag kan bara hålla med om att kolla på Eva Air. Mellan CDG-TPE finns det en del tillgänglighet i business i mars. Från TPE finns det ju flera alternativ, ett är att åka direkt TPE-BKK med Eva Air (flight BR201, körs med 777-300ER), en flight som tajmar ganska bra med BR88 (CDG-TPE). Singapore Airlines kör TPE-SIN, hittar tillgänglighet på några datum i mars. Det finns flera andra varianter, t ex TPE-SGN (Ho Chi Minh City) med Eva Air, sen vidare till SIN med Singapore Airlines, sen till BKK med Thai eller Singapore Airlines. Hittar tillgänglighet där på flera datum i mars. Observera att det då blir fem ben på utresan vilket kanske inte får godkänt som routing, men det kan funka om du har tre ben på hemresan = åtta totalt. En sån bokning har funkat för mig tidigare. Det är bara att kolla vad Tallin säger om det.
Och på hemresan kan du kolla tillgänglighet med Singapore Airlines SIN-IST, som det tidigare skrivits i tråden finns det en del tillgängligt i mars. Och att hitta tillgänglighet BKK-SIN med Singapore eller Thai ska inte vara något problem. Så mitt grundtips är ARN-CDG-TPE och sen lämplig rutt vidare till BKK. Hemresa BKK-SIN-IST-ARN.
 

squeezen

Medlem
Singapore airlines är väl svår att få award på med eurobonus poäng på longhaul?
Så där får du ev nöja dig med kortare längder. (Iofs verkar det ju gå till Istanbul enligt ovan).

Jag själv har testat Thai, Lufthansa, Turkish, Austrian, Eva,
Inte testat Ana eller Asiana.
Av de jag testat håller jag Eva högst. Bara faktumet att de har första-klass värdig skumpa förhöjer upplevelsen. Men service osv är avhög klass tycker jag. Bli inte förvånad om du först på marken får prosecco bara, från london ”fick de inte” servera champagne på marken...

Ni åker ju dock 2, och även om Evas Royal Laurel class är 1-2-1 fiskbens layout så är det en ganska stor ”vägg” att luta sig fram över om man vill konversera.
Turkish har mer raka säten i 2-3-2 där en 2:a på sidan tillåter bra samtalande.
 

Jeff

Medlem
Tack för alla svar! Finns nästan för mycket att välja mellan... Får kolla alla alternativ och tänka igenom det.
 
Toppen