Ryanair skär ner på svenska linjer och försvinner helt från Karlstad

etnoy

New member
Ryanair bantar sitt svenska utbud - DN.SE




– Redan från 10 januari mister vi sex linjer, dessutom kapas antalet rotationer till Paris från sju i veckan till fyra. Det känns väldigt ledsamt, särskilt när det kommer med så kort varsel. Det blir väldigt svårt att ersätta, Skavstas vd Dot Gade Kulovuori till tidningen.Även flygplatserna i Skavsta, Göteborg, Växjö, Ängelholm och Västerås drabbas av nedlagda linjer. Från Karlstad försvinner man helt.Klicka för att utvidga...
 
Otydlig artikel dock...framgår ju inte alls egentligen vilka rutter som berörs mer än att Karlstad förlorar sin linje.



Men detta är väl vanligt med Ryan, stsrta upp och stänga ner..inte många linjer från Sverige som går dagligen mer än STN rutten?
 
Vet inte om några - annat än de som skryter så över de linjer man får till sina flygplatser - är förvånade.

Sett ur Karlstadsynpunkt verkar det råda mycket stor oenighet om vad som är en lönsam flyglinje. Helt uppenbart delar inte Ryan uppfattningen som ständigt och jämt dunkas ut i lokala medier.

Lönsam linje enligt Ryan = den får vara kvar



Och frågan är också hur man skriver avtal. Ryan har helt uppenbart mycket tunga krav för att börja flyga medan flygplatserna inte får ha några krav tillbaka. Investeringar som görs skall bäras av någon (troligtvis vi skattebetalare)

Fast, skulle inte tro att flygplatsledningen i Karlstad lärt sig ett enda dugg av det som nu händer.



I övrigt fann jag att:

- Kalmar tappar, Palma och ev Düsseldorf

- Växjö lär förlora Barcelona

- Ängelholm förlorar allt

- Västerås sin linje till Kanarieöarna

- Jönköping var också lite illa ute för framtiden och Barcelona
 
Enligt gp.se förlorar GSE

Frankfurt, Krakow, Girona (Barcelona) och Budapest. Och Skavsta förlorar 23 avgångar i veckan.

Kanske öppnar upp för andra aktörer dock. Norwegian lär ju inte klaga.
 
Jag är ju av den uppfattningen att varje linje som försvinner med RyanAir är en förbättring för marknaden och skattebetalarna faktiskt. Det är hutlösa pengar som både Nyköping och Västerås har stoppat in i relationen till Ryan.
 
Tragiska är att nu kommer löftena till Ryan från de ärade flygplatsledamöterna om ytterligare förmåner och fördelar för att få dem att stanna kvar.

Så går ännu mer skattepengar ut mot floskler om hur stora intäkter man får igen genom det enorma inflödet av turister (här fick faktiskt lilla Karlstad Fpl ett bakslag då man gjort en grov felräkning) som spenderar en väldigt massa tusen / person.



Nya avtal kommer skrivas, på samma sätt. Flygplatsen har allt ansvar. Ryan har inget. Alla är nöjda och glada igen.

För nu……. nu kommer vändningen! Nu är inkörningsperioden över som man lärt så mycket av!
 
MarcusC skrev:Enligt gp.se förlorar GSEFrankfurt, Krakow, Girona (Barcelona) och Budapest. Och Skavsta förlorar 23 avgångar i veckan.Kanske öppnar upp för andra aktörer dock. Norwegian lär ju inte klaga.Klicka för att utvidga...


Om det är Nyköping du pratar om så tror jag inte att det är en speciellt attraktiv destination för några andra än Wizz och Ryan. Förhoppningsvis kommer passagerare nu att hitta vägen ut i Europa via Arlanda istället och upptäcka att det normalt sett är mycket trevligare, smidigare och inte heller nödvändigtvis dyrare.
 
Xilan skrev:Om det är Nyköping du pratar om så tror jag inte att det är en speciellt attraktiv destination för några andra än Wizz och Ryan. Förhoppningsvis kommer passagerare nu att hitta vägen ut i Europa via Arlanda istället och upptäcka att det normalt sett är mycket trevligare, smidigare och inte heller nödvändigtvis dyrare.Klicka för att utvidga...


Jag menar som du, Arlanda/Landvetter kanske kan vinna tillbaka en del resenärer då ju ex vis Vueling&Norwegian ju flyger på dessa.
 
Skavsta tappar FR linjerna till bla



-Berlin

-Budapest

-Hamburg/Lubeck

-Frankfurt Hahn

-Riga



Synd att Budapest linjen försvinner.

Ryanair har ofta haft mycket låga priser dit och övriga LCC bolag har "tvingats" att inte ligga alltför mycket över.

Nu lär säkert både Wizzair och Norwegian höja sina priser märkbart till BUD under 2014.

Malev har ju konkat sen länge och det är snart 5 år sedan SAS slutade flyga ARN-BUD.
 
Handlar ju om en temporär nedläggning, då det inte finns flygplan nog - beläggningen på dessa linjer motiverar inte nedläggning.




Man allokerar flygplanen till Italienska inrikeslinjer, där man ska utnyttja situationen att Alitalia troligen försvinner sommaren 2014. Easyjet, Ryanair & Vueling expanderar alla starkt, samtidigt som Volotea och Etihad Regional (fd. Darwin) tar över mindre linjer.




Ryanair tar emot 175 nya flygplan mellan hösten 2014-2017, så det hål man har i planeringen är nästa sommar/vår. Ryanair kommer under samma period inte fasa ut äldra plan, vilket betyder att man ökat totala kapaciteten med ca 65% om 3-4år.




Frågar är ju hur mycket marknadsandelar konkurrenterna hinner ta i glappet. Ryanair har ju varit kloka nog att släppa på linjer där man iaf kommer möte stark konkurrens av lågprisflyg, som därtill flyger till Arlanda. Vueling till Spanien, Germanwings till Tyskland....




Vi kommer få se mer Ryanair än någonsin 2014/15 i Sverige.
 
Om man gör lite sökningar på Ryanairs hemsida så är det mängder med destinationer som saknas från Skavsta förutom de som nämns i artikeln, t.ex. Memmingen, Dublin, Valencia, Edinburgh, Porto, Faro, Ancona, Marsellie, Trapani, Kaunas m.fl.
 
Palazzi skrev:Ryanair tar emot 175 nya flygplan mellan hösten 2014-2017, så det hål man har i planeringen är nästa sommar/vår. Ryanair kommer under samma period inte fasa ut äldra plan, vilket betyder att man ökat totala kapaciteten med ca 65% om 3-4år.Vi kommer få se mer Ryanair än någonsin 2014/15 i Sverige.Klicka för att utvidga...


Enligt Ryanairs/Boeings pressmeddelande när dom 175 planen beställdes så sades det att leveranserna kommer igång sep 2014 pågå till 2019 (ca 3 plan per månad). Varifrån kommer uppgiften om 2017?



Dessutom är jag övertygad om att några av dom äldsta planen kommer behövas bytas ut. Den äldsta kärran i Ryanairs flotta är drygt 11 år gammal och jag kan inte se hur den ska fortsätta flyga för Ryanair i 6 år till. Planen används väldigt intensivt och börjar bli slitna. Ryanair själva pratar om en flotta på "mer än 400 plan", vilket jag tolkar som att dom ca 50 äldsta kärrorna kommer fasas ut. Ryanair har tidigare fasat ut ca 50 st B738 vid en ålder av ca 10-12 år. Redan nu parkeras 40-50 plan vintertid för att man inte kan fylla dom, så jag ser inte hur Ryanair ska öka flottan för att parkera planen vintertid. En inte allt för avancerad gissning är att EI-DA* (16 plan med ålder på 10.3 till 11.1 år) åker ut ganska snart efter att dom nya leveranserna har kommit igång, troligen hösten/vintern 2015.



Ryanair's PR-avdelning jobbar på hårt, men man ska inte gå på allt, och framförallt inte överdriva deras siffor. Ryanair själva pratar om 100 miljoner pax om 6 år vilket är en uppgång med 25% från 80 miljoner idag. Ganska långt ifrån din gissning på 65% över 3-4 år. Och nej, jag kan inte se hur man ska kunna slå sig in i Sverige 2014/2015 eftersom leveransen av nya plan knappt kommit igång då.
 
fly4fun skrev:Enligt Ryanairs/Boeings pressmeddelande när dom 175 planen beställdes så sades det att leveranserna kommer igång sep 2014 pågå till 2019 (ca 3 plan per månad). Varifrån kommer uppgiften om 2017?Dessutom är jag övertygad om att några av dom äldsta planen kommer behövas bytas ut. Den äldsta kärran i Ryanairs flotta är drygt 11 år gammal och jag kan inte se hur den ska fortsätta flyga för Ryanair i 6 år till. Planen används väldigt intensivt och börjar bli slitna. Ryanair själva pratar om en flotta på "mer än 400 plan", vilket jag tolkar som att dom ca 50 äldsta kärrorna kommer fasas ut. Ryanair har tidigare fasat ut ca 50 st B738 vid en ålder av ca 10-12 år. En inte allt för avancerad gissning är att EI-DA* (16 plan med ålder på 10.3 till 11.1 år) åker ut ganska snart efter att dom nya leveranserna har kommit igång, troligen hösten/vintern 2015.Ryanair's PR-avdelning jobbar på hårt, men man ska inte gå på allt. Jag ser i bästa fall en uppgång på ca 35% på 6 år sikt. Och jag kan inte se hur man ska kunna slå sig in i Sverige 2014/2015 eftersom leveransen av nya plan knappt kommit igång då.Klicka för att utvidga...



2014-17 stod det på en artikel från Reuters från tidigare i höst. Ser nu att wikipedia, med hänvisning Reuters skriver 2018.




Gick inte djupare i analysen än att acceptera de siffror som angetts, utan hänsyn till att mer än 400plan ger ett visst spann. Behåller man alla har man 474 plan, t.ex....


Förmodligen kommer man, som du säger, ändå fasa ut de äldsta planen...




I vilket fall så är 35% kapacitetsökning imponerande, och det inrymmer säkert expansion även i Sverige.
 
Vissa Ryanair destinationer kan säkert återkomma redan till vår/sommar 2014.

Som sagt brukar Ryanair parkera många kärror över vintern när det är "low season" för fritidsresandet resandet inom EU.



Förövrigt har Ryanair inte ännu gjort någon beställning ännu på varken Boeing 737 MAX eller Airbus A320 NEO familjen.

Den orden kommer bli enorm när alla 737-800 ska börja ersättas av nästa generations flygplan. Både MAX & NEO kommer dra märkbart mindre bränsle än 737-800.

Den senaste beställningen på 175 flygplan vart på 737-800.

Airbus har precis gjort så att även A320 kommer klara max seating för 189 pax genom ny layout på bakre galley och WC.
 
Jönköping förlorar Barcelona/Girona meddelades igår.



Totalt har 17 svenska linjer kapats helt inför 2013/14.



Samtidigt skriver Italienska tidningar om "kriget" mellan Vueling & Ryanair på FCO. Alla vill åt Rom-basen efter Alitalia försvinner.
 
Back
Top