Senaste nytt

Ryanair anställer Ryan, 19, som pilot

Palazzi

Medlem
Det som dock blir lite bisarrt i sammanhanget är väl att busskörkort har 21-års gräns:p

Jaja, man måste ju börja någonstans och han blir som sagt inte kapten ännu.

Personligen uppskattar jag ändå någon med än mer erfarenhet (av livet och pilotyrket). Det är en sak jag uppskattar med SAS :).
 

ski

Medlem
Jag har för mig att Ryan airs styrmän får betala för sig för att nog med flygtimmar för att bli anställda. Förmodligen är han då riktigt billig för RA. En nybliven kapten inom RA tjänar 1250 kr/tim vilket är bra inom branschen. Dock får de bara betalt när de flyger och måste ha ett företag, samt betala all pension mm. De registrerar ett företag på Irland och betalar 15% skatt. Denna info har jag fått av en förälder till en nybliven kapten. Denne pilot har gått igenom hela vägen från att betala till att få lön.
 

SK1989

Medlem
Jag har för mig att Ryan airs styrmän får betala för sig för att nog med flygtimmar för att bli anställda. Förmodligen är han då riktigt billig för RA. En nybliven kapten inom RA tjänar 1250 kr/tim vilket är bra inom branschen. Dock får de bara betalt när de flyger och måste ha ett företag, samt betala all pension mm. De registrerar ett företag på Irland och betalar 15% skatt. Denna info har jag fått av en förälder till en nybliven kapten. Denne pilot har gått igenom hela vägen från att betala till att få lön.
Vad jag vet så använder Ryanair sig inte utav "pay to fly" principen tillskillnad mot tex Lionair men dock får du betala typerating själv på ca 28.000 EUR...
 

vicce

Medlem
Jag har för mig att Ryan airs styrmän får betala för sig för att nog med flygtimmar för att bli anställda. Förmodligen är han då riktigt billig för RA. En nybliven kapten inom RA tjänar 1250 kr/tim vilket är bra inom branschen. Dock får de bara betalt när de flyger och måste ha ett företag, samt betala all pension mm. De registrerar ett företag på Irland och betalar 15% skatt. Denna info har jag fått av en förälder till en nybliven kapten. Denne pilot har gått igenom hela vägen från att betala till att få lön.

Ryan Air har väl modellen att du får ett avdrag på lönen under ett x antal år för att betala ratingen? Du betalar alltså ingen klumpsumma och du kan komma in på Ryan Air med i princip 0 timmar JET tid.
 

Kristofer

Medlem
Ju äldre desto bättre i såna här sammanhang.

Ju mer erfaren desto bättre, absolut. Men för att kunna bli gammal och erfaren behöver man någon gång varit ung och oerfaren. Av just den anledningen finns det en styrman och en kapten. Har väldigt svårt att se varför en 19-årig styrman skulle prestera sämre än någon som är några få år äldre, vilket är mer normalt.


Tyvärr har hela konceptet fått sig en törn på SAS efter alla uppsägningar. Två lika erfarna piloter är inte heller någon bra kombo. Speciellt inte då det snart kommer innebära att hela bolaget helt plötsligt bara har unga piloter när alla går i pension..
 

vicce

Medlem
Tyvärr har hela konceptet fått sig en törn på SAS efter alla uppsägningar. Två lika erfarna piloter är inte heller någon bra kombo. Speciellt inte då det snart kommer innebära att hela bolaget helt plötsligt bara har unga piloter när alla går i pension..

Om vi ska prata SAS så tror jag inte det är någon risk med bara unga piloter i bolaget när de äldre går i pension. De som är "äldre" kommer troligtvis söka sig till SAS vilket gör att den yngre generationen tar över de platser som de mer erfarna och äldre lämnar efter sig i de bolag som de lämnar för att exempelvis söka sig till SAS.
 

Valley

Medlem
Funkar för mig. Erfarenhet är något han får skaffa sig. Och vem vet, det kanske är en bra skola att börja hos R A med alla specialare de har för sig
 
Toppen