Senaste nytt

Rutter som kommer att trafikeras av SAS Irland

Homer

Medlem
SAS since October 2017 filed planned operation, provided by its new Irish unit “Scandinavian Airlines Ireland”. Using a fleet of Airbus A320 aircraft, the Irish unit is expected to enter operation in December 2017. The following is a list of routes to be served by the Irish unit (or a mix of SAS and SAS Ireland).

Winter schedule:
eff 03DEC17 Copenhagen – London Heathrow
eff 31DEC17 Stockholm Arlanda – London Heathrow
20JAN18 Stockholm Arlanda – Milan Linate (Also on 03MAR18)
eff 27JAN18 Stockholm Arlanda – Frankfurt (Except 11FEB18 – 06MAR18)
eff 13FEB18 Stockholm Arlanda – Manchester
eff 17FEB18 Copenhagen – Frankfurt (Except 24FEB18)
eff 17FEB18 Stockholm Arlanda – Alicante (until 03MAR18)
eff 18FEB18 Copenhagen – Munich (until 25FEB18)
eff 20FEB18 Stockholm Arlanda –Malaga
eff 24FEB18 Stockholm Arlanda – Barcelona
eff 02MAR18 Stockholm Arlanda – Copenhagen
eff 05MAR18 Stockholm Arlanda – Oslo
eff 09MAR18 Stockholm Arlanda – Edinburgh

Summer schedule from 25MAR18:
Copenhagen – London Heathrow
Oslo – London Heathrow
Stockholm Arlanda – London Heathrow
eff 25MAR18 Copenhagen – Amsterdam (until 17JUN18)
eff 25MAR18 Copenhagen – Dublin (until 12AUG18)
eff 25MAR18 Copenhagen – Manchester (until 17JUN18)
eff 26MAR18 Oslo – Amsterdam (until 08AUG18)
eff 26MAR18 Oslo – Manchester (until 28JUN18)
eff 29MAR18 Stockholm Arlanda – Copenhagen (until 29JUN18)
eff 30MAR18 Oslo – Dublin (until 22JUN18)
eff 31MAR18 Copenhagen – Rome (until 11AUG18)
31MAR18 Stockholm Arlanda – Alicante
eff 31MAR18 Stockholm Arlanda – Paris CDG (except 21APR18 – 05MAY18; until 16JUN18)
02APR18 Copenhagen – Palma Mallorca
10MAY18 Copenhagen – Frankfurt
17MAY18 Oslo – Nice
16JUN18 Helsinki – Malaga
23JUN18 Copenhagen – Chania
eff 23JUN18 Copenhagen – Nice (until 11AUG18)
eff 23JUN18 Oslo – Rome (until 11AUG18)
eff 23JUN18 Oslo – Split (until 11AUG18)
23JUN18 Stockholm Arlanda – Nice
eff 23JUN18 Stockholm Arlanda – Dublin (until 11AUG18)
eff 24JUN18 Copenhagen – Geneva (until 12AUG18)
eff 24JUN18 Copenhagen – Pula (until 12AUG18)
eff 24JUN18 Copenhagen – Venice (until 12AUG18)
eff 24JUN18 Oslo – Alicante (until 12AUG18)
eff 24JUN18 Stockholm Arlanda – Hamburg (until 12AUG18)
25JUN18 Stockholm Arlanda – Manchester (until 26JUN18)
25JUN18 Stockholm Arlanda – Palma Mallorca (until 26JUN18)
27JUN18 Stockholm Arlanda – Lisbon
eff 29JUN18 Copenhagen – Athens (until 10AUG18)
eff 29JUN18 Copenhagen – Bergen (until 10AUG18)
eff 29JUN18 Oslo – Barcelona (until 10AUG18)29JUN18 Stockholm Arlanda – Oslo
eff 02JUL18 Stockholm Arlanda – Helsinki (until 09AUG18)
eff 04JUL18 Oslo – Frankfurt (until 08AUG18)
eff 06JUL18 Stockholm Arlanda – Prague (until 10AUG18)

Planned operation remains subject to change.
SAS outlines Irish unit operation from Dec 2017 :: Routesonline
 
Kan man dra några slutsatser av detta? Mer än att alla flights (föutom HEL-AGP) utgår från ARN/CPH/OSL och alla är utrikes?
Ser väldigt jämt utsmetat över SAS hela linjenät...
 
Varför kommer inte de spanska destinationerna drivas av det spanska bolaget SAS ska starta? Eller kommer SAS Irland operate från baserna i England och i Spanien?
 
Kan nog tänka mig att det finns en tanke bakom att sprida ut det ganska ordentligt. Om man bara flög till/från irland (eller möjligen irland+uk) med det nya bolaget så skulle man skapa en ny "segmentering". Hela poängen långsiktigt är väl att de ska kunna flyga över hela nätet, och att då göra det från början hindrar att man låser in sig. Att man sedan undviker t.ex. svensk och norsk inrikes beror antagligen på en kombination av flygplan (de ska ju bara flyga A320neo om jag förstått rätt) och politik.

Lite udda att man har Malaga-linjer med. Men det kan ju antingen vara så att Malaga-basen inte är riktigt redo ännu (det logiska vore ju att HEL-AGP åtminstone flygs från AGP). Dels att det helt enkelt är destinationer man vill ha A320neo på, och man har ju inte så jättemånga sådana.
 
Men det är ju skillnad baser och vart bolaget är reggat.
Det är ju EI-reggat pga skatteskäl och inget annat. Det kommer inte att bli några fler företag, det Irländska företaget kommer dock ha baser både i Spanien och UK.
 
Flygplanen och besättningarna tursätts ju i olika omlopp för att utnyttjas maximalt. Att tursätta dessa enbart mellan London och diverse Nordiska destinationer skulle det ju aldrig bli någon ekonomi i. Jag tycker att det är självklart att man därför tursätter även mellan andra destinationer. När det gäller HEL-AGP så gäller det kanske enbart en tur om dagen (eller per vecka, beroende på frekvens; har dålig koll), inte alla turer.
 
Men det är ju skillnad baser och vart bolaget är reggat.
Det är ju EI-reggat pga skatteskäl och inget annat. Det kommer inte att bli några fler företag, det Irländska företaget kommer dock ha baser både i Spanien och UK.

Är du säker på detta? Jag tänkte också så först, men varför finns inte alla Malaga linjer med i denna sammanställning?
 
Är du säker på detta? Jag tänkte också så först, men varför finns inte alla Malaga linjer med i denna sammanställning?
Ja, relativt.
Såvitt jag vet så ska det bara vara ett företag av samma skäl som Ryanair, med mera är på Irland.
Kan det vara så att det inte är klart än med tursättningen?
 
Jag antar att det diskuterats på annan plats men jag räknar med att personalen ombord inte kommer att prata något skandinaviskt språk?

Det dödar nämligen ett starkt argument för att flyga SAS. Tro det eller ej men alla är inte bekväma med engelska...
 
Toppen