Senaste nytt

Rimligt upplägg av kort

Ofriana

Ny medlem
Hej!
ser att det kommer en hel del sånna här frågor, men känner mig fortfarande lite vilse och hoppas på hjälp av något proffs på forumet.

Jag har idag Danske Bank Platinum samt Amex Gold. Här även beställt ett Revolut Premium kort. Känner dock att jag betalar relativt mycket men får inte ut något utav det. Det jag uppskattar är Lounge Access (får de från båda). Det jag saknar är någon form av poängsystem likt amex Sas premium. Lockas lite av att få poäng på de jag handlar. Amex har jag mestadels för deras försäkring som enligt pappa (alla fall för om åren) var mycket bra.

Vore tacksam om någon kom med förslag på ett bra upplägg av kortinnehav. Ska jag helt enkelt gå över till ett sas premium? stänga ner danskens Platinum? hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Hur mycket reser du och med vilka?
Spenderar du 150k på ett år på amex?

De flesta på detta forum har ett sas amex kombinerat med något av sas mastercard.
Om du får in 200k eurobonuspoäng per år är SAS mastercard premium givet då du kommer åt fly premium.

Hur mycket reser du och med vilka?
Spenderar du 150k på ett år på amex?

De flesta på detta forum har ett sas amex kombinerat med något av sas mastercard.
Om du får in 200k eurobonuspoäng per år är SAS mastercard premium givet då du kommer åt fly premium.

Tack för ditt svar! Idag ligger jag inte på de nivåerna då jag inte använder till mer än att köpa resor. Skulle jag dock börja använda det till allt så hamnar jag nog där omkring. Varför ska man ha en sån kombination? vad ger de för fördelar?

Är det ett alternativ att köra på med Amex och istället konvertera alla Membership rewards till sas poäng?

Är det ett alternativ att köra på med Amex och istället konvertera alla Membership rewards till sas poäng?

Nej. Växlingskursen för MR-poäng till SAS EB är (som i de flesta fall) usel.

Detta är nästan alltid korrekt, med ett litet undantag i specialfall. Nya Amex Platinum (kreditkortet) ger 3 MR-poäng per spenderad krona i utländsk valuta, vilket innebär 27 EB-poäng per 100 SEK (eller 25 EB-poäng per 100 SEK efter att de försämrar växlingskursen senare i år) att jämföra med 20 poäng per 100 SEK för Amex Elite.
Detta är ju dock endast intressant om man har hög spend i andra valutor än SEK, och det faktum att man kan få 2-4-1-vouchers med sitt SAS-kopplade Amex gör ju att poängen ändå räcker längre med Amex Elite. Om man däremot inte har något emot att spendera 10kSEK per år på kreditkort och har både Elite och Platinum (t.ex. om man gillar räkmackor) och vet att ens spend i SEK når minst 300kSEK, då bör man lägga all spend i utländsk valuta på Amex Platinum.

Detta är nästan alltid korrekt, med ett litet undantag i specialfall. Nya Amex Platinum (kreditkortet) ger 3 MR-poäng per spenderad krona i utländsk valuta, vilket innebär 27 EuroBonus-poäng per 100 SEK (eller 25 EuroBonus-poäng per 100 SEK efter att de försämrar växlingskursen senare i år) att jämföra med 20 poäng per 100 SEK för Amex Elite.
Det gäller väl även för amex gold att man får 3x i utländsk valuta?

Tack för ditt svar! Idag ligger jag inte på de nivåerna då jag inte använder till mer än att köpa resor. Skulle jag dock börja använda det till allt så hamnar jag nog där omkring. Varför ska man ha en sån kombination? vad ger de för fördelar?
Man maximerar då intjäning till eurobonus. Det förutsätter ju dock att det är dit man vill ha poängen.

Vid 150k spend på sas amex premium eller elite får du voucher där upp till två åker för halva poängpriset på award. Det är den förmånen man vill åt.

Toppen