Senaste nytt

Resmål i Vietnam eller Filippinerna från Shanghai PVG

Solomun

Medlem
Har bokat flyg för 3 vuxna och 2 barn (5år,10m) till Shanghai PVG 16-31/1. Tanken är att ta 2-3 nätter i Shanghai innan vi flyger vidare (ToR av visumskäl) från PVG till ett varmare resmål för ca 9 dagar sol och bad, gärna vid någon paradisstrand. Då vi reser med småbarn så vill vi ha helst ha max ca 6h total flygtid och max ett byte från PVG, och då verkar de bästa alternativen vara Vietnamn eller Filippinerna. Har inte varit i något av dessa länder innan och har rätt dålig koll på de olika resmålen som finns samt hur man enklast tar sig dit. Hittat direktflyg till Manilla och Ho Chi Minh/Hanoi, det absolut smidigaste hade varit att välja ett resmål nära någon av dessa städer.

Så utifrån vår sits, finns det resmål som ni kan rekommendera som bara kräver ett flyg från PVG? Är t.ex Phu Quoc, Boracay och Palawan värt mödan med ett extra inrikesflyg?

• Gilla
Reactions: Gus
Finns direkt flights till Bali annars, tyvärr oftast med dålig tid på dygnet men enkelt annars. Jag tycker Hainan annars är ett roligt alternativ om man vill ha tropiskt klimat.

Rekommenderar ej att mellanlanda i Manila om du inte spenderar en natt eller två i stan. Absolut värdelös transfersystem, stor risk att inte komma med sin flight om man inte har flera timmar till godo osv.

Gör som Jacob säger och åk enbart direkt till Cebu, alt Boracay eller Palawan (om det finns direkt) om du är intresserad av Filippinerna.

Jag skulle inte åka till Cebu med småbarn om ett av kriterierna är ”paradisstrand”. Av de ställen jag besökte, Boracay, Bohol och Cebu var Cebu klart sämst. Kan tänka mig återvända till de andra två, men inte Cebu. Hoi An i Vietnam är trevligare än Cebu också och Phu Quoc passar bra med småbarn.

När det gäller Fil. så satsa på Palawan huvudön alt. Coron båda är riktigt fina betydligt bättre än Cebu som tidigare nämnts. Boracay är också fint, men det är bara en strand som är fin och snorklingen är inte bra och överprisat för att vara Fil.

Tack för alla svar och input!

Efterforskning, magkänslan och tillgången till (bra) flyg gör att det mesta nu pekar på att vi tar oss vidare till Ho Chi Minh från Shanghai. Men vi får klura lite till på om vi orkar med ännu ett till på 1h till Phu Quoc som eller om vi ska göra det lite lättare för oss och bila 1.5h till Ho Tram.

Preliminära resplanen ser nu ut såhär:

4 nätter (två heldagar) i Shanghai
1 natt i Ho Chi Minh
9 nätter i Ho Tram/Phu Quoc

17 - landar i Shanghai tidig kväll
18 - Disneyland Shanghai
19 - upptäcka Shanghai
20 - flyg till Ho Chi Minh (4.5h) > vidare Ho Tram/Phu Quoc samma dag
29 - Ho Tram/Phu Quoc > Ho Chi Minh
30 - Ho Chi Minh > Shanghai där vi övernattar
31 - flyg hem till Sverige

Något ambitiöst, men känns görbart. Riskerna jag ser med flängandet är väl om någon skulle sjuk.

Tack för alla svar och input!

Efterforskning, magkänslan och tillgången till (bra) flyg gör att det mesta nu pekar på att vi tar oss vidare till Ho Chi Minh från Shanghai. Men vi får klura lite till på om vi orkar med ännu ett till på 1h till Phu Quoc som eller om vi ska göra det lite lättare för oss och bila 1.5h till Ho Tram.

Preliminära resplanen ser nu ut såhär:

4 nätter (två heldagar) i Shanghai
1 natt i Ho Chi Minh
9 nätter i Ho Tram/Phu Quoc

17 - landar i Shanghai tidig kväll
18 - Disneyland Shanghai
19 - upptäcka Shanghai
20 - flyg till Ho Chi Minh (4.5h) > vidare Ho Tram/Phu Quoc samma dag
29 - Ho Tram/Phu Quoc > Ho Chi Minh
30 - Ho Chi Minh > Shanghai där vi övernattar
31 - flyg hem till Sverige

Något ambitiöst, men känns görbart. Riskerna jag ser med flängandet är väl om någon skulle sjuk.
Phu Quoc är nog bäst för er. Perfekt strand, perfekt väder i januari, många restauranger inom gångavstånd (Long Beach).
Mitt favoritställe https://phuongbinhhouse.com/ på stranden, bra pool, bra frukost ingår. Boka på Agoda.
Dock - byte till domestic terminal i SGN innebär promenad på 300 m.

Toppen