Senaste nytt

Reserestriktioner i Thailand?

Leo Brouwers

Ny medlem
Hej!

Min sambo ska (försöka) flyga till Stockholm imorgon med Thai Airways från Bali via Bangkok. Igår införde de nya hårdare restriktioner för resor i Thailand där man måste uppvisa hälsodeklaration samt försäkringsbevis. Vi har varit i kontakt med hennes försäkringsbolag och konstaterat att hennes försäkring inte täcker då hon varit borta längre än 45 dagar och det inte går att köpa några tilläggsförsäkringar från hennes försäkringsbolag då de pausat alla förlängda reseförsäkringar nu. Försäkringsbolaget uppmanar henne att skriva ut ett servicekort som intygar att hon har en hemförsäkring och hoppas att det fungerar.
Jag har försökt kontakta Thai Airways utan framgång då de stängt av telefonerna.
Har någon här rest genom Thailand sedan de införde de nya restriktionerna och kan dela med sig av några tips på hur hon kan förbereda sig för resan och möjliggöra / underlätta att hon kommer med planet? Hon har fixat ett hälsointyg och ska skriva ut ett servicekort för sin försäkring ,vad mer bör vi göra?

Finns det inget annat försäkringsbolag som säljer försäkringar?
Jag har inte hittat någon som säljer försäkringar man kan teckna nu som gäller under perioden UD avråder från utresor från Sverige, min sambo reste dock ur från Sverige innan den avrådan trädde i kraft.
Om någon har koll på ett försäkringsbolag som vi kan teckna en försäkring hos nu så kollar jag gärna med dem!

Thailand er ingen joke! Har netop modtaget fra Udenrigsministeriet (Danmark):De thailandske myndigheder har oplyst, at alle rejsende til Thailand (inkl. transit) fra søndag den 22. marts kl. 00.00 (lokal tid) ved check-in i lufthavne skal fremvise en sundhedserklæring og sundhedsforsikring. Sundhedserklæringen skal indeholde dokumentation for at man ikke udgør en risiko for smitte med coronavirus/covid-19. Sundhedserklæringen kræver derfor en covid-19 test. Sundhedserklæringen skal være underskrevet af en læge inden for de seneste 72 timer før afrejse. Myndighederne har udviklet en skabelon for sundhedserklæringen, som kan findes her: https://www.caat.or.th/en/archives/48514 Sundhedsforsikringen skal have dækning op til US 100.000 dollars, svarende til ca. DKK 700.000 kr. Hvis rejsende ikke kan fremvise gældende sundhedserklæring og sundhedsforsikring ved check-in, vil adgang til fly blive nægtet. Det gælder også ved transit. Hvis du opholder dig i Thailand eller andre lande i regionen, og skal rejse via Thailand, bør du snarest muligt undersøge mulighederne for at udrejse i dialog med dit rejse-, fly eller forsikringsselskab. Du kan læse mere hos den danske ambassade i Bangkok: Coronavirus/COVID-19

Om någon har koll på ett försäkringsbolag som vi kan teckna en försäkring hos nu så kollar jag gärna med dem!
Jag ska vara noga med att säga att jag, i det här fallet, inte vet.

Däremot tecknade en bekant i förra veckan just reseförsäkring, efter att de 45 dagarna i hemförsäkringen gått ut, hos Europeiska (ERV). De tog emot honom. Därför har jag bara som tips att kolla med dem om det möjligen är en framkomlig väg i ditt/ert fall.

Flera av Thai ambassader runt om i världen har fått denna fråga på sina FAQ. Där är svaret att transitpassagerare INTE behöver detta då de inte passerar Immigration och kommer in i Thailand.

Försökte hitta denna info på någon officiell sida men det var inte lättgooglat.

Är nog en god idé att finna det först, då Thai är kända för att "tolka" regler godtyckligt och man kan behöva "undervisa" om vad reglerna egentligen säger.

Hej forumet, jag blir lite villrådig kring detta, någon säger att försäkringsintyget inte gäller transitpasssgerare som reser via BKK ( i detta fall. från Brisbane), någon annan som har kunskap om vad som gäller ?

Hej forumet, jag blir lite villrådig kring detta, någon säger att försäkringsintyget inte gäller transitpasssgerare som reser via BKK ( i detta fall. från Brisbane), någon annan som har kunskap om vad som gäller ?

Vet ej men enligt Thai airways sida så gäller de även transit;

Uppdaterat 19 mars 2020: Thailändska myndigheter har beslutat att addera Sverige på listan där coronaviruset (COVID-19) sprids och detta påverkar passagerare vid incheckning och ankommande till Thailand (gäller även för passagerare i transit). Följande restriktioner börjar gälla fr.om. 22 mars 2020. Passagerare som inte följer restriktionerna nedan, kommer nekas ombordstigning.

Följande gäller för passagerare som inte är thailändska medborgare:

• Passagerare måste uppvisa ett hälsointyg vid incheckning som bekräftar att ”det inte finns någon risk att passageraren har blivit smittad av coronaviruset (COVID-19)” intyget måste vara utfärdat mindre än 72 timmar innan avgång.
  • Passagerare måste ha en reseförsäkring (på summa motsvarande 100 000 USD) som täcker eventuella medicinska kostnader vid sjukdomsfall eller sjukhusvistelse.
  • Passagerare screenas vid ankomsten.
  • Passagerare rekommenderas att ladda ner appen AOT Airport och rapportera sitt hälsotillstånd. Här finner ni appen på App Store och här på Google Play.
  • Passagerare uppmanas till egen karantän i 14 dagar. Detta betyder att du kan gå ut vid behov men undvika platser med många människor.
  • Håll dig uppdaterad med information från WHO, Utrikesdepartementet och den thailändska myndigheten för sjukdomskontroll.

Tack micke99, känns lite osäkert att boka biljetten idag, väntar till i morgon, lär inte vara lätt stt få fram ett coronatest med kort varsel i Brisbane... lutar åt att det blir hemresa via någon annan hub än just BKK

Tack så mycket för alla svar!
Väldigt oklart exakt vad som gäller så jag får hålla tummarna att det går vägen för henne imorgon. Jag har försökt få hjälp av SOS international men de kunde inte bistå med något då hennes försäkring inte är giltig längre, ska nu försöka se med svenska ambassaden i Bangkok om de kan bistå på något sätt.

Toppen