Gnopps
Medlem
I mars var jag bokad att flyga Helsingfors-Köpenhamn-Miami med SAS i ekonomiklass. Kvällen innan avresa fick jag ett sms att Miami-flyget var inställt. Detta var samma dag som Londons flygplats var stängd så gott som hela dagen, så de flesta flyg dagen efter skulle vara fullbokade.
Jag ringde SAS några minuter efter att jag fick notifikationen, då jag (med all rätta) tänkte att alternativen kommer försvinna snabbt.
Med diamant-kortet kom jag fram utan väntan. Agenten behövde undersöka lite innan vi kunde börja och under de 5-10 minuternas väntan bokade roboten om mig från HEL-CPH-MIA till HEL-CPH-SFO-MIA med nattflyg SFO-MIA med United. Inget jag var sugen på.
Obekvämt i ekonomi
Jag hittade plats med SAS CPH-ORD men den försvann medan jag väntade. Hittade däremot 3 platser HEL-CPH-ARN-EWR och sedan vidare till MIA. Agenten lyckades inte hitta platserna, trots att hon såg flygen. Till sist insåg vi att det berodde på de nya flygen gifte sig med de gamla. Om agenten tog bort de gamla flygen först så gick de jag hittat utmärkt att boka mitt förslag. Men hon sa att det inte gick att ta bort de gamla först, man måste ha de gamla kvar då man gör ombokningen. Jag föreslog en hel del workarounds, som att tex boka HEL-CPH dagen innan och sedan boka till de aktuella flygen med detsamma ("Nej, för det räknas som två ändringar"), men inget godkändes. Ej heller att flyga Finnair HEL-ARN och sedan SAS ARN-EWR. Efter en timmes samtal (agenten var genomgående mycket trevlig) sa hon att hon inte kan hjälpa, för att kollegan säger man måste bara söka HEL-MIA och ta det som erbjuds. HUACA.
Nu en timme senare när jag ringde igen var samtliga platser med SAS till USA borta, förutom till SFO (jag detaljletade). Jag hade hittat en rutt med Delta via Amsterdam som efter en del handhållande jag lyckades få bokad. Flyget Amsterdam-Atlanta för ett extrainsatt flyg då den maskinen egentligen skulle ha landat i London dagen innan, men istället hade fått gå ner i Amsterdam och nu skulle tillbaka till staterna. Agenten protesterade först att Delta inte är Skyteam men ändrade sig snabbt. Hon behövde dock avbryta ett par gånger för att få hjälp med vilken bokningsklass man ska boka, osv. Till sist fick jag igenom ombokningen (lustigt nog kunde denna agent först ta bort flygen och sedan lägga in de nya, vilket den förra agenten vägrat göra).. Också denna agent mycket trevlig.
Med tanke på att jag kopplats till diamantlinjen är jag förvånad över att agenterna i båda fallen saknat både kunskap samt rätt verktyg, eller har varit bundna av strikta policyer. Båda agenterna som sagt väldigt trevliga att ha att göra med, men jag märkte ingen förhöjd nivå hos dem gentemot "normala" agenter (kanske är jag extra kritisk då jag själv haft deras jobb under några år).
Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair (toppen!). Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget var helt fullbokat.
Boka om till fullt Finnair?
HEL-CPH
Istället för lunchflyg och lugn morgon var det nu avgång 0630, så väckarklockan sattes på otrevliga 0435. Det blev en kort natt eftersom flera timmar kvällen innan gick åt ombokning och packning.
På flyget AMS-ATL hade jag blivit tilldelad en mittenplats och ingen av Deltas/SAS hemsidor eller kundservice kunde byta min plats - så det gällde att lösa på flygplatsen. Mitt första hopp var incheckningsautomaten men SAS har sedan några veckor tagit bort möjligheten att byta plats där (jag antar att det beror på att det numera kostar att byta plats i ekonomiklass, men det gäller ju inte statusresenärer eller andra klasser) så där var det nitlott. KLMs incheckningsrepresentant ville inte ens försöka då min tanke att de kunde komma åt Delta system tydligen inte stämde. SAS checkin-person ville inte heller försöka utan berättade att det numera är förbjudet för dem att göra så.
Flyget till Köpenhamn standard och jag började vakna lite.
CPH-AMS
Min första destination i Kastrup var transfercentret för att se om de kunde byta platsen, de försökte faktiskt men fick "Computer says no" tillbaka. Stegen bar sedan till loungen för lite frukost.
45 minuter innan mitt flyg till Amsterdam kom ett mail från Delta att mitt flyg från Amsterdam hade tidigarelagts med 90 minuter, till ungefär samtidigt som jag skulle landa i Amsterdam. Det blev att uppsöka transfercenter igen för ytterligare en till ofrivillig ombokning. På grund av mitt flygs snara avgång från Köpenhamn var det lite brådis och personen som hjälpte mig hade svårt att ens bekräfta att mitt flyg fått ny avgångstid. Med hjälp av kollegor och samtal återkom hon snart och sa att det är Deltas problem, jag får lösa det i Amsterdam. Det blev halv språngmarsch till avlägsna gate A17 där jag till och med hann med ett toabesök innan boardingen var avslutad.
Någon hade varit snäll och gett mig en uppgradering till Plus på flyget men den automatiska porten i gaten hade inte någon skrivare utan sa bara "See agent", så man fick tränga sig tillbaka genom kön och till gaten för nytt boardingpass. Second breakfast på flyget till Amsterdam i en Plus-produkt jag gillar (och kommer sakna när affärsklass införs).
AMS-ATL blev AMS-ORD
På marken i Amsterdam följde jag först stegen till de automater där man skulle få sin automatiska ombokning. Att läsa streckkoden i dem fungerade inte, ej heller att mata in mitt bokningsnummer så jag letade upp transfercentret och bad att få komma till en agent. Efter att personen som släpper in upprepat mina försök med streckkod och reservationsnummer i en automat fick jag en kölapp och sedan tillgång till en hjälpsam person efter 5 minuters väntan.
De hade inga bra alternativ för mig men jag hade på förväg letat och hittat att AMS-ORD-ATL samma dag fanns tillgängligt. Extra bra var att vad jag kunde se fanns endast premium ekonomi ledigt, så jag kunde hoppas på en uppgradering vid ombokningen. Agenten såg platserna och försökte ändra biljetten, men så enkelt fick det inte vara. Datorn hade inte någon lust att skriva om biljetten eftersom den var utställd av deras nyinvigde vän SAS. Lång väntan, många försök och konversationer med mer erfarna kollegor senare kom ett holländskt jubelrop och jag fick ett boardingpass. "Tyvärr" hade personen lyckats hitta en öppen ekonomiplats åt mig, så ingen uppgradering. Hon var dock vänlig och frågade om jag föredrog mer mittsäte med mer utrymme eller gångsäte med standard utrymme där jag valde det senare.
Lite tid för lounge nu men att hitta den var ett mindre besvär. På Amsterdam finns flera lounger och de är skyltade med "Lounge 25", "Lounge 52", osv. för fem olika lounger på olika ställen. Hur tusan ska jag veta vilket nummer KLM-loungen har? En snabb titt på KLMs hemsida gav mig inte svaret utan jag fick fråga mig fram. Varför kan man inte skylta ordentligt?? Eller är det jag som missat någon skylt?
I loungen upptäckte jag att transferdisken glömt lägga in mitt Eurobonusnummer för de nya KL-kodade flygen. KLM-appen tillät mig inte göra det. För att få hjälp behövde man ta ett digitalt könummer vilket fungerade bra. 30 minuter senare fick jag sätta mig med en trevlig agent som löste det. Jag frågade även om jag kan betala för uppgradering till premium ekonomi, för appen sa bara ERROR när jag försökte. Hon försökte få fram priset och ringde två kollegor men lyckades inte utan bad mig fråga i gaten.
Väl i gaten upprepade jag frågan om att betala för uppgradering och gate-agenten försökte lite på datorn utan resultat och skyllde på att "Flyget har stängt, fråga ombord istället". Så fort jag kommit ombord frågade jag en trevlig flygvärdinna som ej heller fick fram priset men lovar att kolla med en kollega och komma till min plats med priset då boarding är avslutad. Tror ni hon kom?
Något jag lärt mig är att personal ombord på flygplan ofta har kort minne. Ingen kom när boarding avslutats och då vi nästan börjar rulla frågar jag en kollega som hämtar henne och jag får veta att de inte lyckas få fram något pris. För mig är det helt ok, jag har en gångplats och klarar mycket väl av att sitta där i 9 timmar på ett dagflyg. Min gissning är att det är att det är en SAS-biljett som ställer till det för datorn när jag försöker uppgradera.
Senast jag flög KLM på långflyg var 2011. Min upplevelse nu var att det är en helt bra ekonomiprodukt de erbjuder. Maten var god även om jag saknade sallad och desserten (som serverades med kaffet) var rätt plastig. Öl ingick till alla måltider men att be om två burkar samtidigt gick inte för sig, flygvärdinnan lovade istället komma tillbaka efter måltiden (tror ni det hände?
). Jag hade gärna betalat för en gin & tonic men det alternativet finns inte.
Ekonomimåltid över Atlanten med KLM
ORD-ATL
Immigrationen gick på typ 15 minuter tack vare MPC. Som rapporterats här på forumet har de ett annorlunda system i Chicago, där man som MPC-passagerare vägleds att tränga sig in längst fram i kön för amerikanska medborgare. Nu när KLM-flyget var överstökat var Delta-appen lite vänligare mot mig och jag lyckades byta min plats till nödutgång till Atlanta.
Mitt boardingpass hade mitt Eurobonus-nummer listat men ingen Skypriority, dvs. min status var inte registrerad och jag hamnade i en sen boardingzon. Jag försökte lägga in Eurobonus-numret på nytt i checkin-automaten men det gick inte. Bad istället en person i check-in disken ändra men han försökte inte nämnvärt, inte heller i loungen försökte de lösa det när jag bad snällt. Loungen i övrigt med bra utbud och lugn så hör på en lördagskväll. Enda minuset var att enda sättet att få dricka är via en bartender, vilket skapar onödigt väntande i kö.
Min standard på inrikesflyg i USA är ginger ale och sedan den druckits sov jag tills landning där ett flygplatshotell väntade. Ganska exakt 24 timmar efter att min väckarklocka ringt lade jag nu huvudet på kudden och sov förvånansvärt gott i 7 timmar.
ATL-MIA
Återigen ville Delta inte kännas vid min status och jag fick boardingzon tjotahejti. Återigen bad jag både transfercentret och gaten att ta bort mitt Eurobonus-nummer och lägga till det på nytt, men nu var beskedet från båda att sådana ändringar får man minsann inte göra då resan påbörjats. Eller egentligen, kommentaren från den första personen var "Enter Scandinavian Airlines number? Do you mean to enter TSA precheck number or what is that thing?". Flyget gick fint och jag fick min ginger ale
Deltas app lyckades under hela resan aldrig hantera min bokning, förutom att byta plats på vissa av flygen. Saker som checkin, visa flygstatus, etc. fungerade aldrig och min bokning glömdes flera gånger bort av appen så att jag fick mata in uppgifterna ånyo.
Jag har det senaste året flugit med American, Delta och United. Av dessa tre vinner United på bäst app samt ombokningspolicy (med status är det gratis att boka om till flyg 24t före/efter orginalflyget, med restriktioner om tillgänglighet). American har bäst service för statuskunder där guldstatus i alliansen ger dig tillgång till platserna med bättre utrymme och fri alkohol. Delta som jag tidigare gillat väldigt mycket vet jag inte riktigt vad fördelarna är med.
Efterspel
Hemresan med Delta + SAS gick fint, men återigen tyckte Delta att min boardingzon borde vara bland de sista (zon 7 istället för 4).
€600 i EU-kompensation betalades snabbt ut av SAS. Jag hade registrerat för julkampanjen med dubbla poäng på långsträckeflyg med SAS. Detta missades såklart då jag blev ombokad, så jag kontaktade SAS och fick ett goddag yxskaft-svar att jag visst fått poängen för KLM som jag flög. Efter att ha svarat på det mailet väntar jag fortfarande på SAS återkoppling.
Sammanfattning
Jag har flera år jobbat inom branschen med att boka flyg för Lufthansa och resebyrå, så kan systemet + starkt intresse för hur biljettering fungerar. Hade inte jag proaktivt hittat alternativa rutter tror jag att jag skulle antingen behövt sitta på det där flyget till västkusten och sedan nattflyg till Miami, eller blivit ombokad med större försening. Det är trist att kompetensnivån på personalen inte är högre (vilket är varför jag gav mig in i industrin för 25 år sedan, då jag tänkte att "det här kan jag göra bättre"). Hur som helst, så gott som samtliga jag interagerat med har varit mycket trevliga (så även jag) och resan gick fint. Mest surt att jag fått lägga timmar på lösa problem som skulle kunna ha fixats snabbare.
Jag ringde SAS några minuter efter att jag fick notifikationen, då jag (med all rätta) tänkte att alternativen kommer försvinna snabbt.
Med diamant-kortet kom jag fram utan väntan. Agenten behövde undersöka lite innan vi kunde börja och under de 5-10 minuternas väntan bokade roboten om mig från HEL-CPH-MIA till HEL-CPH-SFO-MIA med nattflyg SFO-MIA med United. Inget jag var sugen på.
Obekvämt i ekonomi
Jag hittade plats med SAS CPH-ORD men den försvann medan jag väntade. Hittade däremot 3 platser HEL-CPH-ARN-EWR och sedan vidare till MIA. Agenten lyckades inte hitta platserna, trots att hon såg flygen. Till sist insåg vi att det berodde på de nya flygen gifte sig med de gamla. Om agenten tog bort de gamla flygen först så gick de jag hittat utmärkt att boka mitt förslag. Men hon sa att det inte gick att ta bort de gamla först, man måste ha de gamla kvar då man gör ombokningen. Jag föreslog en hel del workarounds, som att tex boka HEL-CPH dagen innan och sedan boka till de aktuella flygen med detsamma ("Nej, för det räknas som två ändringar"), men inget godkändes. Ej heller att flyga Finnair HEL-ARN och sedan SAS ARN-EWR. Efter en timmes samtal (agenten var genomgående mycket trevlig) sa hon att hon inte kan hjälpa, för att kollegan säger man måste bara söka HEL-MIA och ta det som erbjuds. HUACA.
Nu en timme senare när jag ringde igen var samtliga platser med SAS till USA borta, förutom till SFO (jag detaljletade). Jag hade hittat en rutt med Delta via Amsterdam som efter en del handhållande jag lyckades få bokad. Flyget Amsterdam-Atlanta för ett extrainsatt flyg då den maskinen egentligen skulle ha landat i London dagen innan, men istället hade fått gå ner i Amsterdam och nu skulle tillbaka till staterna. Agenten protesterade först att Delta inte är Skyteam men ändrade sig snabbt. Hon behövde dock avbryta ett par gånger för att få hjälp med vilken bokningsklass man ska boka, osv. Till sist fick jag igenom ombokningen (lustigt nog kunde denna agent först ta bort flygen och sedan lägga in de nya, vilket den förra agenten vägrat göra).. Också denna agent mycket trevlig.
Med tanke på att jag kopplats till diamantlinjen är jag förvånad över att agenterna i båda fallen saknat både kunskap samt rätt verktyg, eller har varit bundna av strikta policyer. Båda agenterna som sagt väldigt trevliga att ha att göra med, men jag märkte ingen förhöjd nivå hos dem gentemot "normala" agenter (kanske är jag extra kritisk då jag själv haft deras jobb under några år).
Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair (toppen!). Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget var helt fullbokat.
Boka om till fullt Finnair?
HEL-CPH
Istället för lunchflyg och lugn morgon var det nu avgång 0630, så väckarklockan sattes på otrevliga 0435. Det blev en kort natt eftersom flera timmar kvällen innan gick åt ombokning och packning.
På flyget AMS-ATL hade jag blivit tilldelad en mittenplats och ingen av Deltas/SAS hemsidor eller kundservice kunde byta min plats - så det gällde att lösa på flygplatsen. Mitt första hopp var incheckningsautomaten men SAS har sedan några veckor tagit bort möjligheten att byta plats där (jag antar att det beror på att det numera kostar att byta plats i ekonomiklass, men det gäller ju inte statusresenärer eller andra klasser) så där var det nitlott. KLMs incheckningsrepresentant ville inte ens försöka då min tanke att de kunde komma åt Delta system tydligen inte stämde. SAS checkin-person ville inte heller försöka utan berättade att det numera är förbjudet för dem att göra så.
Flyget till Köpenhamn standard och jag började vakna lite.
CPH-AMS
Min första destination i Kastrup var transfercentret för att se om de kunde byta platsen, de försökte faktiskt men fick "Computer says no" tillbaka. Stegen bar sedan till loungen för lite frukost.
45 minuter innan mitt flyg till Amsterdam kom ett mail från Delta att mitt flyg från Amsterdam hade tidigarelagts med 90 minuter, till ungefär samtidigt som jag skulle landa i Amsterdam. Det blev att uppsöka transfercenter igen för ytterligare en till ofrivillig ombokning. På grund av mitt flygs snara avgång från Köpenhamn var det lite brådis och personen som hjälpte mig hade svårt att ens bekräfta att mitt flyg fått ny avgångstid. Med hjälp av kollegor och samtal återkom hon snart och sa att det är Deltas problem, jag får lösa det i Amsterdam. Det blev halv språngmarsch till avlägsna gate A17 där jag till och med hann med ett toabesök innan boardingen var avslutad.
Någon hade varit snäll och gett mig en uppgradering till Plus på flyget men den automatiska porten i gaten hade inte någon skrivare utan sa bara "See agent", så man fick tränga sig tillbaka genom kön och till gaten för nytt boardingpass. Second breakfast på flyget till Amsterdam i en Plus-produkt jag gillar (och kommer sakna när affärsklass införs).
AMS-ATL blev AMS-ORD
På marken i Amsterdam följde jag först stegen till de automater där man skulle få sin automatiska ombokning. Att läsa streckkoden i dem fungerade inte, ej heller att mata in mitt bokningsnummer så jag letade upp transfercentret och bad att få komma till en agent. Efter att personen som släpper in upprepat mina försök med streckkod och reservationsnummer i en automat fick jag en kölapp och sedan tillgång till en hjälpsam person efter 5 minuters väntan.
De hade inga bra alternativ för mig men jag hade på förväg letat och hittat att AMS-ORD-ATL samma dag fanns tillgängligt. Extra bra var att vad jag kunde se fanns endast premium ekonomi ledigt, så jag kunde hoppas på en uppgradering vid ombokningen. Agenten såg platserna och försökte ändra biljetten, men så enkelt fick det inte vara. Datorn hade inte någon lust att skriva om biljetten eftersom den var utställd av deras nyinvigde vän SAS. Lång väntan, många försök och konversationer med mer erfarna kollegor senare kom ett holländskt jubelrop och jag fick ett boardingpass. "Tyvärr" hade personen lyckats hitta en öppen ekonomiplats åt mig, så ingen uppgradering. Hon var dock vänlig och frågade om jag föredrog mer mittsäte med mer utrymme eller gångsäte med standard utrymme där jag valde det senare.
Lite tid för lounge nu men att hitta den var ett mindre besvär. På Amsterdam finns flera lounger och de är skyltade med "Lounge 25", "Lounge 52", osv. för fem olika lounger på olika ställen. Hur tusan ska jag veta vilket nummer KLM-loungen har? En snabb titt på KLMs hemsida gav mig inte svaret utan jag fick fråga mig fram. Varför kan man inte skylta ordentligt?? Eller är det jag som missat någon skylt?
I loungen upptäckte jag att transferdisken glömt lägga in mitt Eurobonusnummer för de nya KL-kodade flygen. KLM-appen tillät mig inte göra det. För att få hjälp behövde man ta ett digitalt könummer vilket fungerade bra. 30 minuter senare fick jag sätta mig med en trevlig agent som löste det. Jag frågade även om jag kan betala för uppgradering till premium ekonomi, för appen sa bara ERROR när jag försökte. Hon försökte få fram priset och ringde två kollegor men lyckades inte utan bad mig fråga i gaten.
Väl i gaten upprepade jag frågan om att betala för uppgradering och gate-agenten försökte lite på datorn utan resultat och skyllde på att "Flyget har stängt, fråga ombord istället". Så fort jag kommit ombord frågade jag en trevlig flygvärdinna som ej heller fick fram priset men lovar att kolla med en kollega och komma till min plats med priset då boarding är avslutad. Tror ni hon kom?
Något jag lärt mig är att personal ombord på flygplan ofta har kort minne. Ingen kom när boarding avslutats och då vi nästan börjar rulla frågar jag en kollega som hämtar henne och jag får veta att de inte lyckas få fram något pris. För mig är det helt ok, jag har en gångplats och klarar mycket väl av att sitta där i 9 timmar på ett dagflyg. Min gissning är att det är att det är en SAS-biljett som ställer till det för datorn när jag försöker uppgradera.
Senast jag flög KLM på långflyg var 2011. Min upplevelse nu var att det är en helt bra ekonomiprodukt de erbjuder. Maten var god även om jag saknade sallad och desserten (som serverades med kaffet) var rätt plastig. Öl ingick till alla måltider men att be om två burkar samtidigt gick inte för sig, flygvärdinnan lovade istället komma tillbaka efter måltiden (tror ni det hände?
Ekonomimåltid över Atlanten med KLM
ORD-ATL
Immigrationen gick på typ 15 minuter tack vare MPC. Som rapporterats här på forumet har de ett annorlunda system i Chicago, där man som MPC-passagerare vägleds att tränga sig in längst fram i kön för amerikanska medborgare. Nu när KLM-flyget var överstökat var Delta-appen lite vänligare mot mig och jag lyckades byta min plats till nödutgång till Atlanta.
Mitt boardingpass hade mitt Eurobonus-nummer listat men ingen Skypriority, dvs. min status var inte registrerad och jag hamnade i en sen boardingzon. Jag försökte lägga in Eurobonus-numret på nytt i checkin-automaten men det gick inte. Bad istället en person i check-in disken ändra men han försökte inte nämnvärt, inte heller i loungen försökte de lösa det när jag bad snällt. Loungen i övrigt med bra utbud och lugn så hör på en lördagskväll. Enda minuset var att enda sättet att få dricka är via en bartender, vilket skapar onödigt väntande i kö.
Min standard på inrikesflyg i USA är ginger ale och sedan den druckits sov jag tills landning där ett flygplatshotell väntade. Ganska exakt 24 timmar efter att min väckarklocka ringt lade jag nu huvudet på kudden och sov förvånansvärt gott i 7 timmar.
ATL-MIA
Återigen ville Delta inte kännas vid min status och jag fick boardingzon tjotahejti. Återigen bad jag både transfercentret och gaten att ta bort mitt Eurobonus-nummer och lägga till det på nytt, men nu var beskedet från båda att sådana ändringar får man minsann inte göra då resan påbörjats. Eller egentligen, kommentaren från den första personen var "Enter Scandinavian Airlines number? Do you mean to enter TSA precheck number or what is that thing?". Flyget gick fint och jag fick min ginger ale
Deltas app lyckades under hela resan aldrig hantera min bokning, förutom att byta plats på vissa av flygen. Saker som checkin, visa flygstatus, etc. fungerade aldrig och min bokning glömdes flera gånger bort av appen så att jag fick mata in uppgifterna ånyo.
Jag har det senaste året flugit med American, Delta och United. Av dessa tre vinner United på bäst app samt ombokningspolicy (med status är det gratis att boka om till flyg 24t före/efter orginalflyget, med restriktioner om tillgänglighet). American har bäst service för statuskunder där guldstatus i alliansen ger dig tillgång till platserna med bättre utrymme och fri alkohol. Delta som jag tidigare gillat väldigt mycket vet jag inte riktigt vad fördelarna är med.
Efterspel
Hemresan med Delta + SAS gick fint, men återigen tyckte Delta att min boardingzon borde vara bland de sista (zon 7 istället för 4).
€600 i EU-kompensation betalades snabbt ut av SAS. Jag hade registrerat för julkampanjen med dubbla poäng på långsträckeflyg med SAS. Detta missades såklart då jag blev ombokad, så jag kontaktade SAS och fick ett goddag yxskaft-svar att jag visst fått poängen för KLM som jag flög. Efter att ha svarat på det mailet väntar jag fortfarande på SAS återkoppling.
Sammanfattning
Jag har flera år jobbat inom branschen med att boka flyg för Lufthansa och resebyrå, så kan systemet + starkt intresse för hur biljettering fungerar. Hade inte jag proaktivt hittat alternativa rutter tror jag att jag skulle antingen behövt sitta på det där flyget till västkusten och sedan nattflyg till Miami, eller blivit ombokad med större försening. Det är trist att kompetensnivån på personalen inte är högre (vilket är varför jag gav mig in i industrin för 25 år sedan, då jag tänkte att "det här kan jag göra bättre"). Hur som helst, så gott som samtliga jag interagerat med har varit mycket trevliga (så även jag) och resan gick fint. Mest surt att jag fått lägga timmar på lösa problem som skulle kunna ha fixats snabbare.