Senaste nytt

Reserapport: Finnairs längsta intra-EU flight med A350 (Helsingfors-Las Palmas i Business Class)

Inför vintersäsongen 2024/2025 annonserade Finnair att man skulle börja nyttja sina A350 flygplan på deras längsta intra-EU flight. Känns hel rätt när man börjar kolla på distansen som sträckan är och samtidigt kunna nyttja oanvända A350 maskiner som ändå skulle stå på marken dagtid.

Med en blocktid på 6h 30min och nedan jämförelse är det snarlikt med en flight mellan Stockholm till Dubai eller till och med längre än Tokyo - Bangkok i distans.
HEL (Helsingfors) - LPA (Las Palmas) = 2538 nm
ARN (Stockholm) - DXB (Dubai) = 2585 nm
HND (Tokyo) - BKK (Bangkok) 2478 nm

Det gjorde mig självklart sugen i höstas att göra en bokning så jag slog till på en one way biljett med Avios överförda från mitt BA konto till Finnair kontot bara några månader efter att Finnair gick över till Avios som poängbas i sitt system.

Resan kostade enbart 25 000 Avios och 625 SEK i skatter. Detta inkluderade även anslutande flyg från Stockholm till Helsingfors i business class dagen innan. Just Finnairs avgång till Las Palmas har inte en supertidig avgång likt charterbolagen men tyvärr en tillräckligt tidig avgång för att man inte hinner över med fakirflight från Stockholm för att hinna med flighten.

Jag väljer att inte inkludera flighten mellan Stockholm och Helsingfors i denna rapport då fokusen ligger att förmedla hur den längre flighten upplevdes och bedömningen sker enbart på den.

Incheckning på Helsingfors flygplats är väldigt smidigt då business class har egna dedikerade områden för incheckning. Jag har dock redan mobilt boardingpass och reser enbart med handbagage så från Scandic hotellet till gate med säkerhetskontroll och promenad tog knappt 15min. Mycket också tack vare att flygplatsen innehar liknande superröntgenmaskiner som på Arlanda.

Dagens avgång, precis som 95% av dom andra avgår från bussgate enligt utsago. Detta är då man använder A350 maskiner som ankommer tidigt på morgonen som då parkerar på Non-schengen gates och hinner inte flytta om dessa till Schengen gate.

Gate 31E
20250424_065115.jpg

Boarding påbörjas ca 30 min före avgångstid och alla i grupp 1 & 2 ombeds att gå ombord bussen. Därefter släpps grupp 3 & 4 på vilket i princip var resterande antal pax, estimerade knappt att planet var 30% bokat på nedresan.

Väl vid ankomst till planet sker all boarding från bakre trappan, lite annorlunda att verkligen ALLA svänger vänster när man kommer ombord.
20250424_074046.jpg

Väl ombord välkomnas jag av crew och beger mig från rad 66 till rad 2, tack vare den väldigt låga beläggningen på flighten kommer jag in i businesskabinen knappt 30 sekunder senare och slår mig ner på mitt säte 2A. Pursern är snabbt ute och välkomnar mig ombord och jag tar tillfället till att ställa lite frågor om servicen ombord denna långa flight.

Får direkt informationen att catering, dryck och all service kommer speglas mot en helt vanlig intra-eu flight bortsett från att du sitter i ett väldigt väldigt trevligt säte. Det innebär att enbart en måltid serveras men att dryck är fri flow (tyvärr ingen "riktig" skumpa sen något år tillbaka på Finnair intra-eu). Kan även snabbt se att hörlurar tillhörande sätet är utbytta mot in-ear hörlurar från ekonomiklass och senare även att den ordentliga bäddningen för stolen inte finns att tillgå förstås, enbart den tunnare filten.

Ombordmeny intra EU: https://cms.finnair.com/resource/bl...innair Onboard menu_AY-SH-AB-01-2025_DIGI.pdf

20250424_124229.jpg

20250424_074747.jpg

Vi pushar sedan ca 08:10 och rullar snabbt ut på banan med en extremt kort take off (man märker att piloterna drog på rejält för att lätta som en fjäder). Skarp vänstersväng direkt efter take off och en peak climb rate på närmare 4000fot/min (snitt på ca 3000fot/min) når vi vår initiala marchhöjd på 40 000fot redan 14 min efter start. Dagens flygtid är beräknad till 5h40min.

1745858629594.png

20250424_082629.jpg

Servicen rullar igång fort efter start och crew kommer ut och frågar vad jag önskar att dricka innan måltiden serveras, jag svarar snabbt att en Gin&Tonic är det enda jag kommer dricka ombord (med glimten i ögat). Pursern ger mig samtidigt en varm handduk. "GT:n" kommer snabbt därefter med dem otroligt snygga iittala ultima thule glasen. Ginnen är Kyrö Gin, även känt tidigare som "Napue48" som år 2015 vann världens bästa gin på International Wine & Spirit Competition som annordnas i Storbritannien. Man kan väl tänka sig att britterna inte skojar med sina GT:s så priset är nog äkta. Tonic till GT:n är fever tree tonic water.

20250424_083354.jpg

20250424_094138.jpg

Knappt 30 min efter start (ca 15 min efter första GT:n serverades) serveras den enda måltiden på denna flight. En rätt maffig frukost ändå men inte mycket förklaring vad det är, dock efter smakprov som bekräftar att det är någon sort av omelett ihoprullad med örter i, potatis och stekta grönsaker. Tillbehör på sidan är ost, salami, gurka, en skål med honungmelon och annanas. Bröd och croissant fick att få flera stycken av under frukosten. Till detta kom även GT nr 2 :)

20250424_090007.jpg

Efter denna serveringen händer inte mycket mer än att crew promenerar förbi med jämna mellanrum och fyller på min GT. Pursern är den som serverar mig och hon har en otroligt trevlig karisma och stannar ibland till för att fortsätta lite diskussioner vi haft vid tidigare påfyllning av dryck. Jag frågar vid ett tillfälle om dom har någon som helst snacks vilket hon besviken svarar att vi har absolut noll på denna flighten eftersom den räknas cateringmässigt lika med en flight till Polen (bortsett att dom serverar varm mat förstås).

Hon föreslår försiktigt om jag vill köpa lite snacks från menyn i ekonomin vilket jag motvilligt säger jag till. Efter 6 GT:s är man rätt snackssugen och knappt 3h45min in i flighten med 2h kvar köper jag en liten chipslåda med knappt 2 nävar chips för det hutlösa priset 4 EUR. Pursern kontrar dock med att jag kan få unlimited med fazerchoklad vilket hon uppfyller genom att komma med en hel skål av dessa godheter till mitt säte efter att jag satt mig ner med mina två näve chips :p

Man skulle nästan kunna bygga en liten koja med det här sätet om man la en stor filt över hela stolen. (Och om någon undra: Ja jag snodde ett gäng extra kuddar från lediga säten bredvid).

20250424_112304.jpg

Timmarna bokstavligen flyger förbi och pursern kommer ut strax efter annonseringen från kaptenen att vi påbörjat inflygningen till Las palmas. Hon frågar snabbt innan jag hinner öppna munnen: Another One?

Jag nickar bestämt och ut kommer dubbla serveringar av GT, ett i riktigt glas och bredvid en tom pappmugg ifall jag inte hinner avsluta det hela innan landning. Hon skrattar glatt och tackar för att jag vart en sådan lugn och trevlig passagerare.

20250424_133003.jpg

20250424_135858.jpg

En rätt lugnt och behaglig landning taxar vi långt bort till södra delen av flygplatsen och stannar på remote parkering. Inte så konstigt då Las Palmas inte uppenbart har någon gate som klarar widebody flygplan utan dessa är belamrade av alla mindre charter/lowcostbolag: Easyjet, Jet2, Eurowings, Edelweiss m,m. (och även SAS). Av planet och bussen in till terminalen går väldigt fort så knappt 20 min efter touchdown sitter jag bekvämt på buss 91 mot södra delen av ön.

20250424_121947.jpg

Slutsats
Så nu är frågan, skulle jag tycka det är värt omvägen via helsingfors för att få flyga widebody på denna sträckan. Absolut tycker jag det, i alla fall på utresan även fast detta kräver en övernattning i Helsingfors. Dock kan väl nämnas att hemresan även ibland kan kräva en övernattning helt beroende på vilken veckodag man reser. Returen ankommer strax innan 22:00 till Helsingfors så det gäller att det finns en av Finnair's sena avgångar till Stockholm för att sy ihop hemresan smidigt.

Om vi skall kolla på mer av det negativa. Kan man tycka det är acceptabelt att på en flygning som varar ca 5,5h till 6h att enbart servera den frukosten dom gör? Ja kanske man borde men accepterar man det när man ser priset Finnair tar för att boka denna flygning med cash? Kanske inte många gör här inne men värdet för 25 000 Avios per väg ser jag otroligt bra för vilket säte man faktiskt får.

Kollar man i Mars nästa år som ändå är 11 månader bort men fortfarande säsong på Las Palmas skall Finnair ha ca 12 500 SEK för en T&R och detta kräver då i alla fall minst en övernattning på utresan i Helsingfors. Samma datum tar SAS ca 7800kr T&R för PLUS PRO som vi vet kommer bli Business Class med blockat mittsäte.

Skulle jag göra om flighten? Absolut, kanske inte boka för cash men kan se varför detta är ett smart val för Finnair. Dom har extra maskiner tillgängliga och man kan höja upp priserna avsevärt och sälja enligt mig en av världens bästa hårdvara i business class på denna avgång.

Crew berättade även att den sista veckan i april nu är samtliga flyg hem från Las Palmas överbokade i samtliga klasser. Det syntes också när Finnair tog nästan 13 000 SEK för en one way hem samma datum jag skulle hem, själv bokade jag en SAS GO award med säte på exit row. Men den historian blir att berätta en annan gång.

Tack för mig :)

20250426_134953.jpg

Last edited:
Härliga bilder. Gillar helt klart den flygplansinredningen. Vill man prova den utan att flyga till Kanarieöarna flyger de dagligen till London och oftast även till Bryssel (har jag för mig). Lite surt att ta betalt för chipsen. Jag vet att frun fått chips som ersättning till nötterna de serverar (på grund av nötallergi) på sträckan London-Helsingfors.

Härliga bilder. Gillar helt klart den flygplansinredningen. Vill man prova den utan att flyga till Kanarieöarna flyger de dagligen till London och oftast även till Bryssel (har jag för mig). Lite surt att ta betalt för chipsen. Jag vet att frun fått chips som ersättning till nötterna de serverar (på grund av nötallergi) på sträckan London-Helsingfors.
Kan väl nämna att dom hade en "andra service" men jag tyckte den inte var värd att nämna i rapporten.
En liten påse pretzels, knappt 8st på max 25 gram. Pursen skojade till det och sa att jag måste vara minst 100% nöjd då jag fick dubbelt så många påsar som alla andra :cool:

Tack för berömmet av bilderna, är blandat fotat med Samsung S23 Ultra och en Canon R8 kamera med RF 24-105mm F4 IS - L-serie glugg. (Även kabinbild fotat med EF 16-35mm F4 L serie glugg).
1745863666375.png

Jo, en och annan av de där påsarna har man ju knaprat i sig...

Har för mig att det finns några dual gates som kan hantera Schengen och icke-schengen från samma platta. Men det beror nog också på varifrån det inkommande planet anländer. Ett plan från Singapore (som i ditt fall) kräver inte extra säkerhetskontroll av passagerarna medan Hong Kong och Japan och Thailand (?) kräver kontroll och därmed inte kan ställa sig vid alla gater.

Man måste ge Finnair beröm för viljan att nyttja sina långdistansplan inom Europa med lite smart schemaläggning. SAS kanske kunde se och lära lite. Fast å andra sidan har väl Finnair betydligt fler stora flygplan än SAS...

Jag har testat dem på London, och det är absolut trevligt att åka en större maskin och sitta i riktig stol. På pappret ska det vara samma service som i en A320, men jag upplever att crew är mer tillgängliga på de större planen. Förmodligen för att de är fler, även om de inte är fler per pax.

Vad gäller drinkarna så har jag på Finnair oftast fått en av de små påsarna med snacks till varje drink (pursern kar dem i en ficka i förklädet), men det beror kanske på dagsformen?

Jo, en och annan av de där påsarna har man ju knaprat i sig...

Har för mig att det finns några dual gates som kan hantera Schengen och icke-schengen från samma platta. Men det beror nog också på varifrån det inkommande planet anländer. Ett plan från Singapore (som i ditt fall) kräver inte extra säkerhetskontroll av passagerarna medan Hong Kong och Japan och Thailand (?) kräver kontroll och därmed inte kan ställa sig vid alla gater.

Man måste ge Finnair beröm för viljan att nyttja sina långdistansplan inom Europa med lite smart schemaläggning. SAS kanske kunde se och lära lite. Fast å andra sidan har väl Finnair betydligt fler stora flygplan än SAS...

Ja Finnair har bra många fler widebody än SAS just nu. Källa: airfleets.net
Historiken ser man att man använder plan för LPA avgången från asien-flighter som ankommer tidigt till HEL, som flighter från PVG, HKG, SIN & HND.
Då hinner dom tillbaka sen till sena Asien-avgångar på kvällen eftersom LPA-HEL landar 21:50 på HEL.

Finnair
18st aktiva A350
8st aktiva A330

SAS
4st aktiva A350
8st aktiva A330

Jag har testat dem på London, och det är absolut trevligt att åka en större maskin och sitta i riktig stol. På pappret ska det vara samma service som i en A320, men jag upplever att crew är mer tillgängliga på de större planen. Förmodligen för att de är fler, även om de inte är fler per pax.

Vad gäller drinkarna så har jag på Finnair oftast fått en av de små påsarna med snacks till varje drink (pursern kar dem i en ficka i förklädet), men det beror kanske på dagsformen?
Hade en aktiv diskussion med pursern om snacks och servicen ombord. Men denna flight speglar exakt samma bild jag hade på DXB-HEL i December 2021 när även dessa var klassade som "EU flights" med enbart en matservering och absolut noll snacks. Men då hade dom fortfarande riktig skumpa så man kunde dricka. Oavsett, att ha lite mer snacks till bizniz på en sådan här flight kan inte kosta mycket mer och paja marginalen. Ge alla varsin storpåse Ostbågar eller Svenska lantchips så är man hemma (Det brukar jag köpa med mig på riktigt långa longhaul flighter jag åker, +12h).

Oavsett på min flight var vi knappt 12 pax i biz på 42 säten. Så ja crew hade väldigt lite att göra.

• Gilla
Reactions: Gus
Tack för en trevlig rapport. Flög i C med dem till BKK efter pandemin och reagerade på att sätet ju är annorlunda, men vill ändå minnas att det var hyfsat bekvämt.

Trevlig läsning, kom precis hem från LPA och kan bara instämma.
Kändes billigt att köpa 2-4-1 businesklass stolar med poäng samtidigt som massa rallykillar hade forkat ut tusenlappar € för samma flyg :D

Kul rapport, stabila GTs och tempo på drickande! Även om jag sitter bak i Economy skulle jag verkligen uppskatta om mer stora plan flög inom Europa. Tycker alltid det är misär när man landar i Europa ifrån Asien och ska sitta i de små 3+3 och ibland 2+2 planen utan skärm, dåligt med plats för handbagage så det blir alltid kaos för folk när de redan är fullt ovanför osv, känns verkligen som en sunkig buss i luften.

Har ju provat Finnairs BC många gånger vid dehär laget på longhaul men även gjort en vända HEL till LHR i deras BC, låg och knoppade skönt i luften 1.5h vilket gjorde vår första dag i London betydligt mer behaglig och energifylld.

Toppen