Senaste nytt

Reseförsäkring Amex sas eurobonus, resan betald med sas voucher?

Volatyle

Medlem
Hej,

Köpte en resa till Kroatien 2020 som ej blev av pga pandemin och fick då en voucher tillbaka från SAS. Originalresan betalade jag med Amex. Under 2021 bokade jag en ny resa för 2022, nu till Spanien istället där jag då betalade med sas vouchern. Den sista resan är alltså indirekt betald med Amex men ändå inte, så att säga.

Nu funderar jag på om den reseförsäkring jag har på kortet gäller på denna resan, eller om den egentligen endast gällde på den ursprungliga resan till Kroatien som aldrig blev av?

Vol

Är det samma bokningsnummer?
Är svaret nej, då är det en annan resa.

Det står i kortvillkoren att resans kostnader skall vara betalda till minst 75%, är dem inte det - då gäller inte försäkringen. Att du hade ett tillgodokvitto, presentkort, voucher eller liknande är inte att ”betala resans kostnader” med kortet. Detta helt oavsett hur du betalat för presentkortet, vouchern eller tillgodokvittot.

M
Är det samma bokningsnummer?
Är svaret nej, då är det en annan resa.

Det står i kortvillkoren att resans kostnader skall vara betalda till minst 75%, är dem inte det - då gäller inte försäkringen. Att du hade ett tillgodokvitto, presentkort, voucher eller liknande är inte att ”betala resans kostnader” med kortet. Detta helt oavsett hur du betalat för presentkortet, vouchern eller tillgodokvittot.
Misstänkte det var så, tack för snabbt svar.

Jag fick ut på min elit-försäkring då resan var betald med en voucher som i sin tur var betalad via Amex. Skickade då båda kvittona. Om jag bara hade tur eller om de behandlar alla så låter jag vara osagt.

Toppen