Senaste nytt

Resa med stora ömtåliga föremål

David P

Medlem
Hej!

Släpar runt på surfbräda(or) en del och undrar lite kring bolag och bagage. Jag har aldrig flugit med någon av mina brädor men att de skadas är tydligen vanligt. Har ni koll på om det finns bättre eller sämre bolag, både kostnadsmässigt, lastningsmässigt och servicemässigt (om det skulle hända något).

Tack!

Hej!

Släpar runt på surfbräda(or) en del och undrar lite kring bolag och bagage. Jag har aldrig flugit med någon av mina brädor men att de skadas är tydligen vanligt. Har ni koll på om det finns bättre eller sämre bolag, både kostnadsmässigt, lastningsmässigt och servicemässigt (om det skulle hända något).

Tack!
Tror inte det, oftast inte bolaget själva som hanterar bagaget utan något handlingbolag på flygplatsen och det kan skilja sig mellan flygplats och flygplats. Jag skulle se till att ha en bra försäkring för sådant som är omtåligt då det till och från sker olyckor

Hej!

Tack!
Tidigare fanns ju en etikett med texten "Fragile" , som checkinpersonal kunde fästa på bagage.Men finns ej längre. Med dagens storhantering av bagage kan ej längre flygbolagen ha överblick över hur bagaget hanteras, då det är handlingbolag som checkar in, nån annan aktör har hand om bagagesortering etc och kanske en tredje part lastar. Samt nya aktörer på transferflygplats och ankomstflygplats. Surfbrädor pga sin volym hanteras ju lite annorlunda (förhoppningsvis lite mildare) än vanliga resväskor, som ju får genomgå ytterst omild behandling i sorteringsanläggningar, nedhasning i sorteringsfack, lastning i lastrum alt kontainrar, med ett flertal tunga väskor ovanför, som pressar ner understa väskan. (I en kontainer kan ju ett halvt dussin väskor a 23-32 kg tynga ner understa väskan...)

Tack!
Nån måste ju dock stå som ansvarig för bagaget under färd och det antar jag är flygbolaget eller?
Givervis är det flygbolaget som anvarar för bagaget. Men bara för uppenbara fel, som ej kan belasta passageraen. Lägger man en glasflaska vodka i bagage och denna flaska krossas, så lär flygbolaget ej stå för en nedsölad väska och dess innehåll. På senare tid har jag upptäckt att TSA, vid handkontroller (USA litar ej alltid på röntgen, utan har en förkärlek till att öppna bagage) ofta river sönder väl inpackade glasflaskors förpackningar (som legat väl packeterade i papper & bubbelplast och flertal lager förslutna plastpåsar. Sedan lämnas glasförpackningen helt blottlagd och riskeras att krossas i omild väskhantering. Står hurtigt på TSA:s bifogade lapp att man kan ha synpunkter på dess hantering, men har ej bemödat mig att klaga, för i så fall troligen döva öron. Har aldrig nu längre spritflaskor eller matvaror i glasförpackningar...

Nu har jag aldrig rest med en surfbräda, men jag antar att det finns bra och dåliga väskor att välja på där. Jag hade köpt en bra för att minimera skaderisken.

Toppen