Senaste nytt

Resa med 107 årig dotter

Mr Carter

Medlem
Det är nu tredje gången jag får en bokning där jag ska resa med min väldigt gamla dotter, just nu 107 år…. Hur svårt ska det vara att fylla i uppgifterna korrekt i bokningssystemet? Det måste väl vara ett av det mest elementära man lär sig när man börjar!

Vid förra bokningen ansåg agenten att jag skulle behålla bokningen som den var. Jag bad henne då att lägga till en barnmåltid i bokningen, vilket så klart inte gick. Den gången gick det att ändra bokningen, platser fanns tillgängliga. Nu däremot finns inte samma resa tillgänglig, andra alternativ finns men inte lika bra. Så vad gör jag, låta bokningen ligga kvar som den är och hoppas att det inte blir något problem när jag reser eller bita i det sura äpplet och få sämre flygtider?

Det går inte att ändra hennes födelsedata i APIS, vilket agenten sa att det skulle gå att göra, det studsar tillbaka till 1915. Däremot kan jag lägga till pass och adress för första natten, vilket gör att det ser okej ut på SAS hemsida. Frågan är dock om det kan bli några andra problem under själva resan som sker med SAS och United?
 
Det är nu tredje gången jag får en bokning där jag ska resa med min väldigt gamla dotter, just nu 107 år…. Hur svårt ska det vara att fylla i uppgifterna korrekt i bokningssystemet? Det måste väl vara ett av det mest elementära man lär sig när man börjar!

Vid förra bokningen ansåg agenten att jag skulle behålla bokningen som den var. Jag bad henne då att lägga till en barnmåltid i bokningen, vilket så klart inte gick. Den gången gick det att ändra bokningen, platser fanns tillgängliga. Nu däremot finns inte samma resa tillgänglig, andra alternativ finns men inte lika bra. Så vad gör jag, låta bokningen ligga kvar som den är och hoppas att det inte blir något problem när jag reser eller bita i det sura äpplet och få sämre flygtider?

Det går inte att ändra hennes födelsedata i APIS, vilket agenten sa att det skulle gå att göra, det studsar tillbaka till 1915. Däremot kan jag lägga till pass och adress för första natten, vilket gör att det ser okej ut på SAS hemsida. Frågan är dock om det kan bli några andra problem under själva resan som sker med SAS och United?

Ring och kräv att SAS ska ändra födelsedatan till korrekt år. SAS kan även ändra APSIS manuellt via telefon. Om dom säger nej, lägg på och ring upp igen. Upprepa tills det är löst. (så länge det inte är du själv som råkat fylla i fel årtal, vilket jag uppfattar att det inte är.)

Edit: har du fått betala barnpris?
 
Ring och kräv att SAS ska ändra födelsedatan till korrekt år. SAS kan även ändra APSIS manuellt via telefon. Om dom säger nej, lägg på och ring upp igen. Upprepa tills det är löst. (så länge det inte är du själv som råkat fylla i fel årtal, vilket jag uppfattar att det inte är.)

Edit: har du fått betala barnpris?
Senast jag hade samma problem påstod agenten att det inte gick att ändra födelsedatum eftersom United var inblandad i bokningen. Av den anledningen var man tvungen att göra en ny bokning. Och du har uppfattat det riktigt, jag har inte fyllt i fel datum. Det är agenten som missar att fylla i någonstans i bokningssystemet som gör att hon blir vuxen då de bara anger årtal med två siffror.

Det är en poängbokning med star alliance, så barnpris är inte aktuellt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Senast jag hade samma problem påstod agenten att det inte gick att ändra födelsedatum eftersom United var inblandad i bokningen. Av den anledningen var man tvungen att göra en ny bokning. Och du har uppfattat det riktigt, jag har inte fyllt i fel datum. Det är agenten som missar att fylla i någonstans i bokningssystemet som gör att hon blir vuxen då de bara anger årtal med två siffror.

Det är en poängbokning med star alliance, så barnpris är inte aktuellt.

Beroende på hur långt det är till avresa hade jag skickat in skriftligt klagomål, samt HUACA tills problemet är löst. Lycka till!
 
Hmm. Intressant. Det är ju en felaktig personuppgift de hanterar så de är ju skyldiga enligt GDPR att skyndsamt rätta den. Gör de inte det så får du väl hota med Integrationsskyddsbyrån eller vad Datainspektionen heter idag.. Återkoppla gärna hur det går.
 
Deltidsrapport:
Efter ett samtal som varade i 38 minuter är läget i princip oförändrat (jag kom fram med en gång). Agenten pratade både med en kollega samt med sin chef, svaret från de båda är att det inte går att ändra så att hon blir barn i bokningen. Jag uppmanas att ändra detta vid check in på avresedagen, då kommer denna ändring att gå igenom på alla sträckor, även dessa med United. Enligt agenten så är korrekt födelsedata inlagd i bokningen, d.v.s. 2015, men eftersom ”rutan för barn” EJ är ikryssad förstår systemet det som att hon är vuxen, född 1915. Jag blir uppmanad att ha kvar bokningen som den är och om det skulle uppstå något problem under resans gång är jag välkommen att kontakta SAS efter avslutad resa och då begära kompensation för eventuella olägenheter, oklart dock för vad?
Återkommer då till frågan om barnmåltid vilket givetvis inte går att lägga till. Det slutar med ett till samtal till chefen som då säger att de måste kontakta HQ för att de ska kunna lösa detta, de gick hem 16:00 så de bad att jag skulle återkomma under kontorstid i morgon.
Ikväll tog jag kontakt med avreseflygplatsen för att höra med de vad de tyckte om att göra denna ändring på morgonen för avresa, vilket de avrådde från det bestämdaste. De har ingen behörighet att göra dessa ändringar själva på plats utan måste alltså ringa till SAS för att få de att knappa in rätt födelseår i bokningssystemet. Jag gav bokningsnumret till en som jobbar på flygplatsen och han har ikväll ringt till SAS som sa att de skulle göra denna ändring under morgondagen.

Fortsättning följer….
 
Men om det står rätt i bokningen så är det ju bara ett visningsfel i systemet som du ser och barnmåltiden verkar vara det största problemet.

Köp mat till tjejen och ta ombord så slipper du krångla mer med det här.
 
Deltidsrapport:
Efter ett samtal som varade i 38 minuter är läget i princip oförändrat (jag kom fram med en gång). Agenten pratade både med en kollega samt med sin chef, svaret från de båda är att det inte går att ändra så att hon blir barn i bokningen. Jag uppmanas att ändra detta vid check in på avresedagen, då kommer denna ändring att gå igenom på alla sträckor, även dessa med United. Enligt agenten så är korrekt födelsedata inlagd i bokningen, d.v.s. 2015, men eftersom ”rutan för barn” EJ är ikryssad förstår systemet det som att hon är vuxen, född 1915. Jag blir uppmanad att ha kvar bokningen som den är och om det skulle uppstå något problem under resans gång är jag välkommen att kontakta SAS efter avslutad resa och då begära kompensation för eventuella olägenheter, oklart dock för vad?
Återkommer då till frågan om barnmåltid vilket givetvis inte går att lägga till. Det slutar med ett till samtal till chefen som då säger att de måste kontakta HQ för att de ska kunna lösa detta, de gick hem 16:00 så de bad att jag skulle återkomma under kontorstid i morgon.
Ikväll tog jag kontakt med avreseflygplatsen för att höra med de vad de tyckte om att göra denna ändring på morgonen för avresa, vilket de avrådde från det bestämdaste. De har ingen behörighet att göra dessa ändringar själva på plats utan måste alltså ringa till SAS för att få de att knappa in rätt födelseår i bokningssystemet. Jag gav bokningsnumret till en som jobbar på flygplatsen och han har ikväll ringt till SAS som sa att de skulle göra denna ändring under morgondagen.

Fortsättning följer….
Ärligt talat, borde inte det här vara en historia som någon av kvällstidningarna skulle kunna tänka sig att nappa på? Att SAS knappar in en 7-åring som en 107-åring, vägrar ändra och hänvisar till flygplatsen tycker jag låter som en lättförståelig historia jämfört med många andra frequent flyer-problem, kan ge en dråplig titel, och dessutom är det ett barn som drabbas konkret i och med att SAS ser till att hon inte kan få rätt mat. Om du kan tänka dig att ha ditt namn och din nuna i tidningen tycker jag du ska överväga att ta kontakt med någon av kvällstidningarna för att höra om de är intresserad av historien, förutsatt att SAS inte fixat det hela i morgon.
 
Toppen