Senaste nytt

Resa för att fortsätta vara British Airways Guldmedlem

011430121

Medlem
Det sägs att man blir klokare med åldern, stämmer inte enligt mig som BC medlem i snart 11 år har mitt omdöme kraftigt försämrats när det gäller resor och status jagande.

Har nått SAS Guld genom åren med jobbresor, bytte jobb i samma veva blev jag BC medlem och imponerades av vad folk viste om allt som gällde resor och status på allt inom rese reseindustrin.

Genom BA Oslo rea började jag att flyga med dem och helt plötsligt vara jag nära att nå Guld hos dem, och har varit så sedan dess, under 2021 tack vare att de har förlängt medlemskapet.

Nu är det dax att förlänga det, 0 TP och måste dra i hop 1125 TP före den 8 september 2022

Bokade en resa ARN-LHR-CLT-LAX-JFK-MAD-ARN som totalt ger 640 TP vilket bara är drygt 55% mot målet, har resor i när tid för 120 TP vilket gör att det blir att jaga in 365 TP innan september

Resan att jaga TP började med ARN-LHR och BA771, något förvirrat angående munskydd som jag skrev i en annan tråd.
Det var en A319 som var överbokad såg/ hörde ett par som hade erbjudit sig att åka senare.
Den manliga pursern kom fram till mig när dörrarna hade stänks, han tackade för att jag var BA guld och det var trevligt att ha mig med, hur han kunde tycka det vi hade aldrig träffats förut!
Traditionell flygning med engelsk frukost, och nackdelen med 1D att de står nästan hela tiden i folk i toakön, gardinen mellan Business och Ekonomi var inte fördragen under hela resan.
Vi kom till gaten på tidtabell.

Nästa flygning var med AA och den går från T3, jätte lång kö till bussen, hälften som stod i kön kom inte med bussen, jag kom med och vid ankomsten var det först koll av pass samt boardingkort sedan en lång kö till säkerhetskontrollen, jag frågade försynt som det inte fanns Fast Track, tjänstemannen beklagade att det var personalbrist så idag fanns ingen Fast Track.

Nu var klockan 09,55 när jag hade passerat säkerhetskontrollen, flyget till CLT skulle bordningen starta kl 10,00 gate 3, avgång klockan 10,55 jag hade sett framemot att hinna in Qantas loungen och få en Egg Royal, hastade in och beställde härligheten
DAD9C578-485C-4C1F-BFF2-7337A8B345F4.jpeg


Ut från loungen 10,15 på skärmen stod det att det skulle ta 10 minuter till gaten och det var redan nu Closed på monitorn, väl framme var det några personer före i kö.

Upptäckte att min förvalda plats som var 5A var att man åker sittandes baklänges, utsikten var rätt in i gallery, direkt kom det fram en gentleman och presenteras sig med förnamn och tilltalar mig med
Sir 011säger att jag föredrar om han kallar mig Peter, serveras snabbt ett glas juice och ett glas champagne, jag gick snabbt in på toaletten och bytte om till en QR pyjamas.

Då har menyerna delas ut, efter ha den senast månaden rest två USA resor med SAS utan menyer undrar jag om det är corona säkert med menyer, men jag är trippel vaccinerad och har haft corona tar tag i menyerna ber en stilla bön och börjar läsa

798FDB25-93D0-402A-8121-2E33258B79F2.jpeg


7A2292A1-E420-4DF4-88D5-0864494F4122.jpeg



30 minuter efter vi hade startat kom drinkvagnen, jag beställde min nyvunna favorit screwdriver, när jag beställde den på SAS för några veckor sedan utbrister värdinnan vad roligt det har jag inte serverat senaste 15-20 åren!

Som de gör på AA serverar de alltid två mini flaskor och glaset överfullt med is, vilket gör att det blir minimalt med juice, som vanligt fick jag om om ett extra glas med appelsindrycken, för att spä ut drinken.
455C1CC9-A0C3-4B27-B7ED-3733569C2083.jpeg


Titos Vodka kan även de som är Gluten intoleranta nyttja eftersom den är destillerad på majs, dock ej de damer som är i välsignelse skall inte inmundiga drycken.

73497290-184D-4868-8FE8-6213A71642A8.jpeg


Förrätten Prawns and Lemon Grass fick mig tveksam @Tommy, men räkorna var jätte goda och salladen smakade mer än bra.
7FF75EBE-4ECC-437A-BF12-6AD9C32682EE.jpeg


Varmrätt valdes biff med portvinssås och potatismos, det var inte var så vacker presenterat med kladdig tallrik, här presenteras rätterna betydligt bättre av SAS
Köttet var lite segt och överkokt
Dryck var från och med nu Cola Zero

A62ED1BD-25AE-4AC1-A15C-B8989333FE44.jpeg


Desert var AA berömda glass, där man kan välja på ett stort utbud av tillbehör, jag valde bara chokladsås, fick frågan om det inte åtminstone in skulle vara grädde till, jag stode mot frestelsen.

A41A9238-8FA8-4443-94D2-55FFAA96E232.jpeg



Allt var serverat och uppätit 1,5 timme efter att vi hade kommit upp i luften, kändes väldigt stressigt när personalen tittade till hela tiden om de kunde ta bort tallrikar och brickan.
Min värd hällde Cola Zero i det glas jag hade druckit juice, jag sa inget men det kändes lite stressigt av honom.

Somnade och efter ett par timmars sömn vaknade jag och kollade vad buffen hade att erbjuda, det var chips, små mackor och vatten var uppdukade avstod från att ta något
1,5 timme före landning serverades en lättare måltid, två mini pajer en med svamp
1EE00709-ABB2-43E7-B953-D1C2490200A9.jpeg


Stax före landningen kom flygvärden och tackade för att jag hade val att flyga med AA och lämnade följande kort.

A1881FF6-AA03-4E73-8B34-EEB0B9B30A18.jpeg


Vi landade 2 minuter före tidtabell efter 8,5 timmars flygning.
Vän av ordning undrar varför jag skriver detta, jo jag svårt att sova och 8 timmars tidsskillnad
 
OMG! Vilken härlig läsning Peter! En gång i tiden innan förvärvet av US Airways till American så åkte jag FCO-CLT med deras A330-300 som numera är ur flottan. Jag beskrev det som IKEA Airlines.

Screwdriver är nostalgi. Ingen i besättningen som kallade dig för ”honey”?
 
OMG! Vilken härlig läsning Peter! En gång i tiden innan förvärvet av US Airways till American så åkte jag FCO-CLT med deras A330-300 som numera är ur flottan.
Screwdriver är nostalgi. Ingen i besättningen som kallade dig för ”honey”?

När jag senast för ca 3 år sedan åkte det var en A330-300, nu var det en 777-200 som inte visade sig sin vackraste sida när det gäller att vara fräsch, men det har jag av egen erfarenhet insett att det är svårt!
 
Titos Vodka kan även de som är Gluten intoleranta nyttja eftersom den är destillerad på majs, dock ej de damer som är i välsignelse skall inte inmundiga drycken.

Med tanke på att vodka destilleras till typ 98% alkoholhalt ochsedan späs med vatten till 40%, så är det där bara ett försäljningsargument, det finsn inte mycket gluten som kommer över i spriten oavsett vilket spannmål som är basen på vodkan.
 
Det sägs att man blir klokare med åldern, stämmer inte enligt mig som BC medlem i snart 11 år har mitt omdöme kraftigt försämrats när det gäller resor och status jagande.

Har nått SAS Guld genom åren med jobbresor, bytte jobb i samma veva blev jag BC medlem och imponerades av vad folk viste om allt som gällde resor och status på allt inom rese reseindustrin.

Genom BA Oslo rea började jag att flyga med dem och helt plötsligt vara jag nära att nå Guld hos dem, och har varit så sedan dess, under 2021 tack vare att de har förlängt medlemskapet.

Nu är det dax att förlänga det, 0 TP och måste dra i hop 1125 TP före den 8 september 2022

Bokade en resa ARN-LHR-CLT-LAX-JFK-MAD-ARN som totalt ger 640 TP vilket bara är drygt 55% mot målet, har resor i när tid för 120 TP vilket gör att det blir att jaga in 365 TP innan september

Resan att jaga TP började med ARN-LHR och BA771, något förvirrat angående munskydd som jag skrev i en annan tråd.
Det var en A319 som var överbokad såg/ hörde ett par som hade erbjudit sig att åka senare.
Den manliga pursern kom fram till mig när dörrarna hade stänks, han tackade för att jag var BA guld och det var trevligt att ha mig med, hur han kunde tycka det vi hade aldrig träffats förut!
Traditionell flygning med engelsk frukost, och nackdelen med 1D att de står nästan hela tiden i folk i toakön, gardinen mellan Business och Ekonomi var inte fördragen under hela resan.
Vi kom till gaten på tidtabell.

Nästa flygning var med AA och den går från T3, jätte lång kö till bussen, hälften som stod i kön kom inte med bussen, jag kom med och vid ankomsten var det först koll av pass samt boardingkort sedan en lång kö till säkerhetskontrollen, jag frågade försynt som det inte fanns Fast Track, tjänstemannen beklagade att det var personalbrist så idag fanns ingen Fast Track.

Nu var klockan 09,55 när jag hade passerat säkerhetskontrollen, flyget till CLT skulle bordningen starta kl 10,00 gate 3, avgång klockan 10,55 jag hade sett framemot att hinna in Qantas loungen och få en Egg Royal, hastade in och beställde härligheten
Visa bifogad bild 127205

Ut från loungen 10,15 på skärmen stod det att det skulle ta 10 minuter till gaten och det var redan nu Closed på monitorn, väl framme var det några personer före i kö.

Upptäckte att min förvalda plats som var 5A var att man åker sittandes baklänges, utsikten var rätt in i gallery, direkt kom det fram en gentleman och presenteras sig med förnamn och tilltalar mig med
Sir 011säger att jag föredrar om han kallar mig Peter, serveras snabbt ett glas juice och ett glas champagne, jag gick snabbt in på toaletten och bytte om till en QR pyjamas.

Då har menyerna delas ut, efter ha den senast månaden rest två USA resor med SAS utan menyer undrar jag om det är corona säkert med menyer, men jag är trippel vaccinerad och har haft corona tar tag i menyerna ber en stilla bön och börjar läsa

Visa bifogad bild 127225

Visa bifogad bild 127228


30 minuter efter vi hade startat kom drinkvagnen, jag beställde min nyvunna favorit screwdriver, när jag beställde den på SAS för några veckor sedan utbrister värdinnan vad roligt det har jag inte serverat senaste 15-20 åren!

Som de gör på AA serverar de alltid två mini flaskor och glaset överfullt med is, vilket gör att det blir minimalt med juice, som vanligt fick jag om om ett extra glas med appelsindrycken, för att spä ut drinken.
Visa bifogad bild 127216

Titos Vodka kan även de som är Gluten intoleranta nyttja eftersom den är destillerad på majs, dock ej de damer som är i välsignelse skall inte inmundiga drycken.

Visa bifogad bild 127217

Förrätten Prawns and Lemon Grass fick mig tveksam @Tommy, men räkorna var jätte goda och salladen smakade mer än bra.
Visa bifogad bild 127232

Varmrätt valdes biff med portvinssås och potatismos, det var inte var så vacker presenterat med kladdig tallrik, här presenteras rätterna betydligt bättre av SAS
Köttet var lite segt och överkokt
Dryck var från och med nu Cola Zero

Visa bifogad bild 127234

Desert var AA berömda glass, där man kan välja på ett stort utbud av tillbehör, jag valde bara chokladsås, fick frågan om det inte åtminstone in skulle vara grädde till, jag stode mot frestelsen.

Visa bifogad bild 127245


Allt var serverat och uppätit 1,5 timme efter att vi hade kommit upp i luften, kändes väldigt stressigt när personalen tittade till hela tiden om de kunde ta bort tallrikar och brickan.
Min värd hällde Cola Zero i det glas jag hade druckit juice, jag sa inget men det kändes lite stressigt av honom.

Somnade och efter ett par timmars sömn vaknade jag och kollade vad buffen hade att erbjuda, det var chips, små mackor och vatten var uppdukade avstod från att ta något
1,5 timme före landning serverades en lättare måltid, två mini pajer en med svamp
Visa bifogad bild 127248

Stax före landningen kom flygvärden och tackade för att jag hade val att flyga med AA och lämnade följande kort.

Visa bifogad bild 127253

Vi landade 2 minuter före tidtabell efter 8,5 timmars flygning.
Vän av ordning undrar varför jag skriver detta, jo jag svårt att sova och 8 timmars tidsskillnad
Tack för att du delar med dig och tack för härlig lördagsläsning!
 
OMG! Vilken härlig läsning Peter! En gång i tiden innan förvärvet av US Airways till American så åkte jag FCO-CLT med deras A330-300 som numera är ur flottan. Jag beskrev det som IKEA Airlines.

Screwdriver är nostalgi. Ingen i besättningen som kallade dig för ”honey”?

När jag senast för ca 3 år sedan åkte det var en A330-300, nu var det en 777-200 som inte visade sig sin vackraste sida när det gäller att vara fräsch, men det har jag av egen erfarenhet insett att det är svårt!

Jag inser jag var alldeles för glad i filter på min kamera i telefonen i 2014, men det var hur jag upplevde att flyga med dåvarande US Airways, nuvarande American till CLT:
US Airways: Man kan också flyga, men har du åkt med IKEA Airways? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 
Toppen