Senaste nytt

Rekommenderas minimum connection time två separata bokningar / Skyteam Award + SAS cash - Amsterdam

Maja

Medlem
Lyckades bok en min första Skyteam award där jag läst mig till att det numera ska gå finfint att lägga till feederflights i efterhand, vilket även medarbetaren intygade i lördags när jag ringde in i glädjeyran över att ha hittat biljetter till Singapore under sportlovet nästa år för mig och dottern. Kruxet var bara att vi fastnade i Paris eller Amsterdam. Bokade hemresan SIN-CDG-AMS och skulle sedan ringa in på måndag och lägga till anslutningsflyget som jag hade hittat med KLM via SAS partnersök. Nu i efterhand har jag lärt mig att det inte alls går när man har AF/KLM bokat på långa benet och man kan inte heller ta bort ett segment (CDG-AMS i mitt fall) för då försvinner hela sträckan p.g.a. married segtment. Det finns inga andra flyg som fungerar hem för oss så nu sitter vi fast i Amsterdam och jag har insett att det blir till att boka en separat biljett hem som jag får betala cash för med största sannolikhet.

Den stora frågan är bara hur många timmar jag behöver ta i med som säkerhetsmarginal mellan dessa flyg då det kommer vara två separata bokningar och även om det är flyg inom samma allians så kan jag inte räkna med att få checka in bagaget hela vägen hem till GOT.

Ankomst AMS med AF: 08:35 en måndag i februari.
SAS har en avgång 11:10 och nästa är 14:55. Hade ju helst velat boka 11:10 då det blir väldigt många timmar sittandes på flygplatsen annars när man är trött efter en nattflygning och bara vill hem. Det känns dock kanske i tightaste laget att det ska gå vägen att hinna få ut resväskorna, checka in och hinna gå igenom security igen på ca 2,5h. Har ingen erfarenhet av att åka på två separat bokningar på det här sättet och är därför lite villrådig hur jag ska hantera alltsammans.

Tycker mig ha läst mig till att om jag har en separat poängbokning med SAS så kan jag omboka/avboka fram till avgången och behöver då bara betala 250:- p/p. i straffavgift förutsatt att poängen är giltiga (vilket de kommer vara), men frågan är om SAS kommer låta mig ha två bokningar, en på 11:10 och en på 14:55-flighten? Det känns dömt att misslyckas, eller? Hade annars varit det mest optimala för mig att lösa det på så sätta. Jag kommer inte kunna ägga på anslutningsflyget när de väl släpps med SAS, då minmin voucher har gått ut då så det är kört så att säga.

Tips och råd mottages tacksamt!

SAS kommer inte ha något emot att du bokar två olika flighter. Att däremot göra fler bokningar på samma flight ogillas av flygbolagen.

Är allt i tid ska inte den korta connection vara något problem normalt sätt, men det är ju en chansning och kan bli dyrt.

Kommer kanske släppas sas awards som du kan boka in senare som feeder?
Jag hade oavsett tagit det lugnt och väntat in någon kampanj, lär ju komma F&F och flera andra kampanjer du kan boka. Best case så kostar bara enkel hem några hundra då.

2,5h är helt okej skulle jag säga!
Troligen vet du ju redan i Singapore om ni blir sena, då kan du ju boka om/boka nytt.
Kolla dessutom dina försäkringen om det täcker för "personförsening", min gör det!

Om du måste checka in väskor på nytt (försök få dom att checka rätt från början om det går). Så skulle jag ha lämnat dottern airside med eventuellt handbagage, gått ut och hämtat väskorna, checkat in dom igen och sen glida igenom security utan eventuellt handbagage, vätskor dator osv.

Bag drop på SAS stänger 45min före avgång tidigare än KLMs på 40min. Båda har automater för bag drop på Amsterdam. Security med Sky Priority brukar inte vara ett problem bara du hinner till bagageinlämningen.

Bagaget kan också dröja under rusningstid. Det är många atlantflyg som inkommer på morgonen.

Edit. Detta var inte relevant: Köerna till passkontrol i Amsterdam är lika oförutsägbara som på andra ställen.

Troligen vet du ju redan i Singapore om ni blir sena, då kan du ju boka om/boka nytt.
Kolla dessutom dina försäkringen om det täcker för "personförsening", min gör det!

Många försäkringar med det skyddet kräver att man ska ha planerat anslutningar med en viss marginal. Amex har jag för mig kräver fyra timmar.

Vilken försäkring har du? Trodde jag hade det, men nekades efter vår senaste försening hem från JFK av Folksam som påtalade att jag inte hade förseningsskydd. Läge att byta försäkring för min del känns det som. Iaf att titta närmare på.

Vilken försäkring har du? Trodde jag hade det, men nekades efter vår senaste försening hem från JFK av Folksam som påtalade att jag inte hade förseningsskydd. Läge att byta försäkring för min del känns det som. Iaf att titta närmare på.
Folksam också, jag kanske tolkar fel!? Inte behövt nyttja tack och lov:

1742107987787.png

Toppen