Maja
Medlem
Lyckades bok en min första Skyteam award där jag läst mig till att det numera ska gå finfint att lägga till feederflights i efterhand, vilket även medarbetaren intygade i lördags när jag ringde in i glädjeyran över att ha hittat biljetter till Singapore under sportlovet nästa år för mig och dottern. Kruxet var bara att vi fastnade i Paris eller Amsterdam. Bokade hemresan SIN-CDG-AMS och skulle sedan ringa in på måndag och lägga till anslutningsflyget som jag hade hittat med KLM via SAS partnersök. Nu i efterhand har jag lärt mig att det inte alls går när man har AF/KLM bokat på långa benet och man kan inte heller ta bort ett segment (CDG-AMS i mitt fall) för då försvinner hela sträckan p.g.a. married segtment. Det finns inga andra flyg som fungerar hem för oss så nu sitter vi fast i Amsterdam och jag har insett att det blir till att boka en separat biljett hem som jag får betala cash för med största sannolikhet.
Den stora frågan är bara hur många timmar jag behöver ta i med som säkerhetsmarginal mellan dessa flyg då det kommer vara två separata bokningar och även om det är flyg inom samma allians så kan jag inte räkna med att få checka in bagaget hela vägen hem till GOT.
Ankomst AMS med AF: 08:35 en måndag i februari.
SAS har en avgång 11:10 och nästa är 14:55. Hade ju helst velat boka 11:10 då det blir väldigt många timmar sittandes på flygplatsen annars när man är trött efter en nattflygning och bara vill hem. Det känns dock kanske i tightaste laget att det ska gå vägen att hinna få ut resväskorna, checka in och hinna gå igenom security igen på ca 2,5h. Har ingen erfarenhet av att åka på två separat bokningar på det här sättet och är därför lite villrådig hur jag ska hantera alltsammans.
Tycker mig ha läst mig till att om jag har en separat poängbokning med SAS så kan jag omboka/avboka fram till avgången och behöver då bara betala 250:- p/p. i straffavgift förutsatt att poängen är giltiga (vilket de kommer vara), men frågan är om SAS kommer låta mig ha två bokningar, en på 11:10 och en på 14:55-flighten? Det känns dömt att misslyckas, eller? Hade annars varit det mest optimala för mig att lösa det på så sätta. Jag kommer inte kunna ägga på anslutningsflyget när de väl släpps med SAS, då minmin voucher har gått ut då så det är kört så att säga.
Tips och råd mottages tacksamt!
Den stora frågan är bara hur många timmar jag behöver ta i med som säkerhetsmarginal mellan dessa flyg då det kommer vara två separata bokningar och även om det är flyg inom samma allians så kan jag inte räkna med att få checka in bagaget hela vägen hem till GOT.
Ankomst AMS med AF: 08:35 en måndag i februari.
SAS har en avgång 11:10 och nästa är 14:55. Hade ju helst velat boka 11:10 då det blir väldigt många timmar sittandes på flygplatsen annars när man är trött efter en nattflygning och bara vill hem. Det känns dock kanske i tightaste laget att det ska gå vägen att hinna få ut resväskorna, checka in och hinna gå igenom security igen på ca 2,5h. Har ingen erfarenhet av att åka på två separat bokningar på det här sättet och är därför lite villrådig hur jag ska hantera alltsammans.
Tycker mig ha läst mig till att om jag har en separat poängbokning med SAS så kan jag omboka/avboka fram till avgången och behöver då bara betala 250:- p/p. i straffavgift förutsatt att poängen är giltiga (vilket de kommer vara), men frågan är om SAS kommer låta mig ha två bokningar, en på 11:10 och en på 14:55-flighten? Det känns dömt att misslyckas, eller? Hade annars varit det mest optimala för mig att lösa det på så sätta. Jag kommer inte kunna ägga på anslutningsflyget när de väl släpps med SAS, då minmin voucher har gått ut då så det är kört så att säga.
Tips och råd mottages tacksamt!