malmokalle
Medlem
Tyvärr blev några av våra resor inställda under hösten, bl.a. till London för att kolla Abba Voyage och en solvecka i Alanya. Det gjorde att vi blev sugna på att ta några veckor med sol och bad. Efter lite velande så bestämde vi oss för att ”once in a life time” skulle bli ”twice in a life time”. Med andra ord dags för Maldiverna igen! Förutsättningarna var att det gick att använda en Amex-voucher, att det fanns platser i Biz och, sist men inte minst, att hotellet inte drog iväg i kostnad. Det sistnämnda så klart inte det enklaste när vi talar om Maldiverna.
Eftersom vi kunde resa när vi ville under november/december så startade jakten på biljetter. Verktyg: AwardFares och så klart SAS egen sida och inte minst all kunskap som alla medlemmar på Businessclass.se har förmedlat genom åren. Tack!
AwardFares
Ovärderligt verktyg och som jag har haft hjälp av många gånger, så också denna gång. Dock strulade web-sidan mycket, något jag inte upplevt tidigare. Bl.a. fungerade det aldrig när man skulle kryssa i ”Bekräfta att du är en människa”. Det kom också upp lite ilskna röda felmeddelande allt som oftast. Appen (Android) fungerade utan problem hela tiden. Trots lite strul så var det utan tvekan AwardFares även denna gång som såg till att vi kom i väg. Tack för det!
När det gäller att ta sig till Maldiverna från Skandinavien med SkyTeam så visade sig snart att CPH-LHR-MLE är det bästa (enda?) tänkbara alternativet. I stort sett allt annat (AMS, CDG, FCO) var routing via LHR. Ett alternativet var till Bangkok för att sen eventuellt köpa en biljett med Bangkok Airways BKK-MLE.
Lade upp några ”Alerts” som jag sen triggade några gånger varje dag. Ganska snart visade sig att tillgängligheten var god i båda riktningarna, så klart mest i Eko. Biz fanns också men omöjligt att få till en ToR i som var lagom lång. Till slut blev det en resa på 9 nätter på Maldiverna, tyvärr Eko på utresan men Biz hem. SAS på positioneringsflygen (Feeder flight? Nä tack!) och en ny bekantskap på det långa benet – Virgin Atlantic.
Efter några veckors tröstlöst letande att hitta Biz på utresan så dök det plötsligt upp 6 platser på CPH-BKK! Efter moget övervägande så skippade vi detta, bl.a. för att det endast fanns en flight varje dag mellan BKK-MLE och lite tråkig flygtid med SAS, åtminstone om man vill njuta av SAS utmärkta mat och kabin.
Men skam den som ger sig, någon vecka senare på morgonen så fanns det 5 platser i Biz LHR-MLE! Visserligen en 5 dagar längre resa, men efter allt jag läst om Upper Class på Virgin och inte minst deras Clubhouse på Heathrow så var beslutet lätt. 09.00 ringde jag SAS men först 10.30 var allt klart efter flera samtal med SAS.
SAS Kundtjänst
Första bokningen blev returresan MLE-HLR var smärtfri, duktig agent så det tog några minuter. minuter. Även bokning av positioneringsflygningarna gick smidigt, sen de nya reglerna har satt sig hos medarbetarna.
Bokningen av LHR-MLE var dock en annan historia. Ringde kl.09.00 som sagt och kom fram på någon minut som EBD. För övrigt så var den automatiska igenkänningen ej i bruk, man fick knappa in sitt EB-nummer. Bad agenten att boka om till en annan dag och att ändra till Biz. Han kollade och bekräftade att det fanns platser. Kändes så underbart att få till en anständig resa även på utresan. Efter 15 minuter var biljetteringen klar och dök upp i mailen. Men, bokningsklass A? Det var det väl tidigare också? Jodå, fortfarande Eko. Suck!
Ringde igen, efter 20 minuter utan att komma fram så tänkte jag att igenkänningen inte fungerade. Ett nytt försök, kom fram direkt. Berättade vad som blivit fel och bad agenten rätta till. Efter en del hummande så bad han att jag skulle vänta, han skulle kolla med en kollega. Han kom tillbaka efter 10 minuter och efter lite mer hummande igen så sa han att om jag skulle ändra en gång till så fick jag betala ombokningsavgiften igen. Orkade inte tjafsa – Boka! Ny väntetid tills han slutligen sa att hans kollega skulle fixa detta, jag kopplar dig. Samtalet bröts!
Suck igen och nytt samtal. Även denna gång kom jag fram direkt och fick tala med en underbar kvinna som hade allt klart för sig. Bl.a. bokade hon av CPH-LHR eftersom denna var i Eko och båda benen måste vara i samma kabinklass. Ring igen och lägg till var budskapet, vilket jag så klart gjorde. Att hon inte kunde boka berodde på att söker man på CPH-LHR-MLE så kommer inte denna rutt upp.
Hotell på Booking.com
När vi hade bokat flygen så var det så dags att hitta ett skapligt hotell, så klart med All-inclusive (dyrt annars!) och möjlighet att boka av om flygförutsättningarna ändrades. Valet föll på ”Siyam World” inte minst för att de verkade ha en ett helt OK All-inclusive koncept och kanske främst (?) för att sjöflyg ingick i priset! Sagt och gjort så bokade vi 9 nätter enligt vår första plan. Betalning i förskott, men det kändes tryggt när allt gick genom Booking, även om betalningen gjordes direkt till hotellet.
Sen när vi ändrade resan så började konstigheterna. Jag skrev till hotellet, och bad om ett pris för ytterligare 5 nätter. De hänvisade till Booking som har en funktion att man kan ändra vistelsens längd. Mycket riktigt, bara det att priset per natt för dessa extra 5 nätter då blev ca det dubbla mot övriga nätter!
Gjorde då en spökbokning på hela vistelsen, då var det ”rätt pris” per natt igen. Alltså avbokning (hoppas vi får tillbaka pengarna!) och en ny bokning på hela vistelsen. När jag var klar att trycka på ”boka” på min Windows-PC så hade min fru också kollat priser på sin Ipad. Och se på fan, där dök det upp en ”mobil-rabatt” som sänkte priset med ”trumvirvel” 20 000 kr! Seriöst? Knappast!
Virgin Atlantic
Om några veckor bär det iväg. Kommer att bli mycket spännande att testa Virgin´s "Upper Class" och inte minst loungen på Heathrow. Sen kan man väl överleva två veckor på Maldiverna också?
Eftersom vi kunde resa när vi ville under november/december så startade jakten på biljetter. Verktyg: AwardFares och så klart SAS egen sida och inte minst all kunskap som alla medlemmar på Businessclass.se har förmedlat genom åren. Tack!
AwardFares
Ovärderligt verktyg och som jag har haft hjälp av många gånger, så också denna gång. Dock strulade web-sidan mycket, något jag inte upplevt tidigare. Bl.a. fungerade det aldrig när man skulle kryssa i ”Bekräfta att du är en människa”. Det kom också upp lite ilskna röda felmeddelande allt som oftast. Appen (Android) fungerade utan problem hela tiden. Trots lite strul så var det utan tvekan AwardFares även denna gång som såg till att vi kom i väg. Tack för det!
När det gäller att ta sig till Maldiverna från Skandinavien med SkyTeam så visade sig snart att CPH-LHR-MLE är det bästa (enda?) tänkbara alternativet. I stort sett allt annat (AMS, CDG, FCO) var routing via LHR. Ett alternativet var till Bangkok för att sen eventuellt köpa en biljett med Bangkok Airways BKK-MLE.
Lade upp några ”Alerts” som jag sen triggade några gånger varje dag. Ganska snart visade sig att tillgängligheten var god i båda riktningarna, så klart mest i Eko. Biz fanns också men omöjligt att få till en ToR i som var lagom lång. Till slut blev det en resa på 9 nätter på Maldiverna, tyvärr Eko på utresan men Biz hem. SAS på positioneringsflygen (Feeder flight? Nä tack!) och en ny bekantskap på det långa benet – Virgin Atlantic.
Efter några veckors tröstlöst letande att hitta Biz på utresan så dök det plötsligt upp 6 platser på CPH-BKK! Efter moget övervägande så skippade vi detta, bl.a. för att det endast fanns en flight varje dag mellan BKK-MLE och lite tråkig flygtid med SAS, åtminstone om man vill njuta av SAS utmärkta mat och kabin.
Men skam den som ger sig, någon vecka senare på morgonen så fanns det 5 platser i Biz LHR-MLE! Visserligen en 5 dagar längre resa, men efter allt jag läst om Upper Class på Virgin och inte minst deras Clubhouse på Heathrow så var beslutet lätt. 09.00 ringde jag SAS men först 10.30 var allt klart efter flera samtal med SAS.
SAS Kundtjänst
Första bokningen blev returresan MLE-HLR var smärtfri, duktig agent så det tog några minuter. minuter. Även bokning av positioneringsflygningarna gick smidigt, sen de nya reglerna har satt sig hos medarbetarna.
Bokningen av LHR-MLE var dock en annan historia. Ringde kl.09.00 som sagt och kom fram på någon minut som EBD. För övrigt så var den automatiska igenkänningen ej i bruk, man fick knappa in sitt EB-nummer. Bad agenten att boka om till en annan dag och att ändra till Biz. Han kollade och bekräftade att det fanns platser. Kändes så underbart att få till en anständig resa även på utresan. Efter 15 minuter var biljetteringen klar och dök upp i mailen. Men, bokningsklass A? Det var det väl tidigare också? Jodå, fortfarande Eko. Suck!
Ringde igen, efter 20 minuter utan att komma fram så tänkte jag att igenkänningen inte fungerade. Ett nytt försök, kom fram direkt. Berättade vad som blivit fel och bad agenten rätta till. Efter en del hummande så bad han att jag skulle vänta, han skulle kolla med en kollega. Han kom tillbaka efter 10 minuter och efter lite mer hummande igen så sa han att om jag skulle ändra en gång till så fick jag betala ombokningsavgiften igen. Orkade inte tjafsa – Boka! Ny väntetid tills han slutligen sa att hans kollega skulle fixa detta, jag kopplar dig. Samtalet bröts!
Suck igen och nytt samtal. Även denna gång kom jag fram direkt och fick tala med en underbar kvinna som hade allt klart för sig. Bl.a. bokade hon av CPH-LHR eftersom denna var i Eko och båda benen måste vara i samma kabinklass. Ring igen och lägg till var budskapet, vilket jag så klart gjorde. Att hon inte kunde boka berodde på att söker man på CPH-LHR-MLE så kommer inte denna rutt upp.
Hotell på Booking.com
När vi hade bokat flygen så var det så dags att hitta ett skapligt hotell, så klart med All-inclusive (dyrt annars!) och möjlighet att boka av om flygförutsättningarna ändrades. Valet föll på ”Siyam World” inte minst för att de verkade ha en ett helt OK All-inclusive koncept och kanske främst (?) för att sjöflyg ingick i priset! Sagt och gjort så bokade vi 9 nätter enligt vår första plan. Betalning i förskott, men det kändes tryggt när allt gick genom Booking, även om betalningen gjordes direkt till hotellet.
Sen när vi ändrade resan så började konstigheterna. Jag skrev till hotellet, och bad om ett pris för ytterligare 5 nätter. De hänvisade till Booking som har en funktion att man kan ändra vistelsens längd. Mycket riktigt, bara det att priset per natt för dessa extra 5 nätter då blev ca det dubbla mot övriga nätter!
Gjorde då en spökbokning på hela vistelsen, då var det ”rätt pris” per natt igen. Alltså avbokning (hoppas vi får tillbaka pengarna!) och en ny bokning på hela vistelsen. När jag var klar att trycka på ”boka” på min Windows-PC så hade min fru också kollat priser på sin Ipad. Och se på fan, där dök det upp en ”mobil-rabatt” som sänkte priset med ”trumvirvel” 20 000 kr! Seriöst? Knappast!
Virgin Atlantic
Om några veckor bär det iväg. Kommer att bli mycket spännande att testa Virgin´s "Upper Class" och inte minst loungen på Heathrow. Sen kan man väl överleva två veckor på Maldiverna också?
Last edited: