Jonas F
Medlem
Efter en vecka med förstaklassflygning till Singapore var det dags att komma ner på jorden lite igen för min nästa trip. Kanske inte förstahandsvalet bland många här men jag tänkte ju att det kunde vara trevligt med en liten recension från TUIs motsvarighet till första klass.
Resa: Arlanda - Phuket
Flygplan: Boeing 787-8
Bakgrund:
En vän till mig vann pengar på Bingolotto på Tui och jag ställde gärna upp på att följa med som resesällskap och bokare.
Då det är min första charterresa i vuxen ålder har jag väl i princip bara Sällskapsresan-referenser och barndomens applåderande flygplanslandningar att relatera till när det kommer till den här typen av resor. Jag var alltså ute på helt ny mark.
Jag lyckades hitta en resa med all inclusive (ska det vara charter kan man ju lika gärna gå all in) och direktflyg till Phuket. Det tog emot att boka något som varken skulle ge flygpoäng eller hotellnätter. Tur att jag åtminstone kunde boka min del av resan med American Express så man fick ut något av det hela.
Det finns något som hette Premium Class på TUIs 787: or och utan att veta exakt vad det var tyckte jag tillägget på 5000 kronor per person verkade prisvärt.
dock plastbestick.
Flygplatsen:
Då vi gärna ville utnyttja faciliteterna på Arlanda till max (läs Menzies Norrsken Lounge) anlände vi hela fyra timmar innan avgång. Vilket ju var lite dumt med tanke på att incheckningen inte hade öppnat. Incheckningsautomater fanns det i alla fall att tillgå och ur dem lyckades vi också få ut bagagetagar.
Sittplatser kunde man i förväg välja på hemsidan, mot en avgift på 100 kronor per person och stol (snåljåpar att inte bjussa på det i Premium då). Då det bara fanns enstaka platser att välja på lät jag bli att boka några i förväg. Det kanske går att göra vid incheckning tänkte jag. Tui tackade så mycket för girigheten och spottade ut boardingkort med fullständigt skilda platser utan tillstymmelse till valmöjlighet under förloppet. Toppen. Då behövde vi inte tänka på att umgås på det planet i alla fall.

Lyxigt boardingkort.
Så var det väskorna då. Till min glädje gick det utmärkt att släppa av dem i SAS bagdrop trots att vi inte reste med dem. Så det var bara att bege sig mot den överdådiga lyx som väntade i loungen.

Hejdå väskan!

Hej lyx!
Det var bara att langa fram våra flådiga boardingkort i C till kvinnan i loungen. Hon knappade lite och sen var vi välkomna in. Eftersom planet skulle gå vid 13-tiden och vi var på plats i loungen redan innan kl 10 var det frukost som erbjöds. Det i form av bröd med valfritt pålägg, kaffe, te, mjölk, läsk, tomatjuice, senap, lättöl, vatten och chips. Kanske inte riktigt full frukostbuffé... Men brödet var gott.
Det fullständiga frukostutbudet i Norrsken lounge:






Lite yoghurt, flingor och apelsinjuice hade varit gott. Men vi fick hålla tillgodo med skyltningen. Kanske det finns på andra tider på dygnet?
Lyckligtvis hade jag ett ess i rockärmen i form av ett American Express Platinum så efter den torftiga frukosten väntade lunch på Pontus in the Air-loungen. Ett snäpp upp från Norrsken får jag väl säga. Om man med snäpp menar milsvid skillnad.
Därefter var det dags att bege sig mot flyget.

Flygplanet!
Flygresan:
Boardingkort lästes av redan innan vi kom in till gateområder. När väl boarding inleddes gjorde den det med personer på raderna längst bak i planet tillsammans med oss i Premium Class. Dags att kliva ombord alltså. En man vid gaten försökte febrilt läsa bordingkort och sätesrader för att rätt personer skulle få komma ombord. Det verkar ha fungerat hyfsat och vi fick i alla fall majoriteten av resenärerna efter oss i kön.
Kabinen kändes luftig och det är ju skönt att det första man möts av inte är ett galley som man ska kryssa igenom som på många andra flygplanstyper.

Ingången i luften.

Premium-kabinen.
Stolen såg ut som en ordinär premium ekonomi-stol. Alltså ungefär vad jag förväntade mig.

Rad 7, ”fönsterplats”.

Benutrymme.

Hörlurar.
Fördelen med att boka premium är ju att såväl bagage som måltid, dryck och hör och häpna, tillgång underhållningssystemet ingår (går att få mot avgift i ekonomiklass också). Jag var lite nyfiken på vilken typ av mat och dryck som det skulle bjudas på eftersom jag inte hittade något om utbudet någonstans på TUIs hemsida.
Fullständig redogörelse av dryckesutbudet finns som bildbilaga. Även filmutbudet går att skåda där.

Underhållningen som utnyttjades.
Flygningen skulle idag, tack vare medvind, ta omkring 9 timmar meddelade kapten strax innan start.
Innan start hanns också en välkomstdrink och varm handduk med.

Välkomstdrink.

Varm handduk.
När vi hade lyft inleddes serveringen med en amuse bouche och därefter fördrink i och lite snacks med pizzasmak.

Amus Bouche

Fördrink.
Därefter dröjde det någon timme innan varmrätten började serveras. Det gick bra att välja på lax eller anka. Jag på rad 6 av 7 fick mitt förstahandsval medan personerna bakom fick hålla tillgodo med laxen. Till maten ingick en valfri dryck inklusive mousserande men inte champagne.

Huvudmåltiden. Den smakade bra. Och med riktigt glas! Men plastbestick.
Skillnaden mot en vanlig flight var nog främst att det liksom inte var någon tvekan om att alla var där för semester. Ganska mysigt på något sätt (vi får se om det blir lika mysigt på hemvägen?). Utropen skedde mestadels på svenska också vilket ju är lite ovant.
Min plan var att försöka få så mycket sömn som möjligt på planet eftersom jag fortfarande var kvar i Singapore-tid i kroppen. Det skulle visa sig lite klurigt. Matserveringen var klar kanske 3 timmar efter avgång med knappa 6 timmar kvar gällde det nu att försöka sova. Jo just det. Förutom att jag glömt hur svårt jag har för att sova i sittande ställning kom de ju på att de skulle annonsera om taxfree-försäljningen inklusive alla erbjudanden i högtalarna efter fyr timmars flygning. Och folk handlade. Nåväl. Nu då? Ja kanske etappvis i tjugo minuter. Innan det helt plötsligt gått 2 timmar till och det helt plötsligt var dags för frukost med tillhörande allmän väckning.
En varm handduk, modell mindre, delades ut igen och därefter kom frukosten ut med en varm och kall del. Till det apelsinjuice. Mitt resesällskap som inte sovit något i princip var förbi och meddelade att det inte hade varit några svårigheter att beställa in ytterligare starka drycker under natten till mångas glädje. Trevligt. Men jag behövde ju mina skönhetsminuter sömn förstås och fick invänta all inclusive-hotellets utbud istället.

Varm frukost. Äggdominerat då det varma var någon sorts ägglåda.
De här nio timmarna gick väldigt fort trots att jag aldrig hann få någon sömn i princip. Vad snabbt det går när man flyger direkt!
Ingen applåderade vid landning till min besvikelse. När det var dags att kliva av fick vi i premium-kabinen kliva av först, vilket ju var praktiskt då man hamnade bland de första i kön till passkontrollen.
Väskorna hade ingen prioritetstag utan där fick vi vänta precis som alla andra (precis som på Arlanda alltså oavsett priotag eller ej) och våra två väskor kom helt slumpmässigt.
Nu väntar ett par veckor sol och värme och all inclusive. Vi får se hur det här går!
Resa: Arlanda - Phuket
Flygplan: Boeing 787-8
Bakgrund:
En vän till mig vann pengar på Bingolotto på Tui och jag ställde gärna upp på att följa med som resesällskap och bokare.
Då det är min första charterresa i vuxen ålder har jag väl i princip bara Sällskapsresan-referenser och barndomens applåderande flygplanslandningar att relatera till när det kommer till den här typen av resor. Jag var alltså ute på helt ny mark.
Jag lyckades hitta en resa med all inclusive (ska det vara charter kan man ju lika gärna gå all in) och direktflyg till Phuket. Det tog emot att boka något som varken skulle ge flygpoäng eller hotellnätter. Tur att jag åtminstone kunde boka min del av resan med American Express så man fick ut något av det hela.
Det finns något som hette Premium Class på TUIs 787: or och utan att veta exakt vad det var tyckte jag tillägget på 5000 kronor per person verkade prisvärt.
dock plastbestick.
Flygplatsen:
Då vi gärna ville utnyttja faciliteterna på Arlanda till max (läs Menzies Norrsken Lounge) anlände vi hela fyra timmar innan avgång. Vilket ju var lite dumt med tanke på att incheckningen inte hade öppnat. Incheckningsautomater fanns det i alla fall att tillgå och ur dem lyckades vi också få ut bagagetagar.
Sittplatser kunde man i förväg välja på hemsidan, mot en avgift på 100 kronor per person och stol (snåljåpar att inte bjussa på det i Premium då). Då det bara fanns enstaka platser att välja på lät jag bli att boka några i förväg. Det kanske går att göra vid incheckning tänkte jag. Tui tackade så mycket för girigheten och spottade ut boardingkort med fullständigt skilda platser utan tillstymmelse till valmöjlighet under förloppet. Toppen. Då behövde vi inte tänka på att umgås på det planet i alla fall.

Lyxigt boardingkort.
Så var det väskorna då. Till min glädje gick det utmärkt att släppa av dem i SAS bagdrop trots att vi inte reste med dem. Så det var bara att bege sig mot den överdådiga lyx som väntade i loungen.

Hejdå väskan!

Hej lyx!
Det var bara att langa fram våra flådiga boardingkort i C till kvinnan i loungen. Hon knappade lite och sen var vi välkomna in. Eftersom planet skulle gå vid 13-tiden och vi var på plats i loungen redan innan kl 10 var det frukost som erbjöds. Det i form av bröd med valfritt pålägg, kaffe, te, mjölk, läsk, tomatjuice, senap, lättöl, vatten och chips. Kanske inte riktigt full frukostbuffé... Men brödet var gott.
Det fullständiga frukostutbudet i Norrsken lounge:






Lite yoghurt, flingor och apelsinjuice hade varit gott. Men vi fick hålla tillgodo med skyltningen. Kanske det finns på andra tider på dygnet?
Lyckligtvis hade jag ett ess i rockärmen i form av ett American Express Platinum så efter den torftiga frukosten väntade lunch på Pontus in the Air-loungen. Ett snäpp upp från Norrsken får jag väl säga. Om man med snäpp menar milsvid skillnad.
Därefter var det dags att bege sig mot flyget.

Flygplanet!
Flygresan:
Boardingkort lästes av redan innan vi kom in till gateområder. När väl boarding inleddes gjorde den det med personer på raderna längst bak i planet tillsammans med oss i Premium Class. Dags att kliva ombord alltså. En man vid gaten försökte febrilt läsa bordingkort och sätesrader för att rätt personer skulle få komma ombord. Det verkar ha fungerat hyfsat och vi fick i alla fall majoriteten av resenärerna efter oss i kön.
Kabinen kändes luftig och det är ju skönt att det första man möts av inte är ett galley som man ska kryssa igenom som på många andra flygplanstyper.

Ingången i luften.

Premium-kabinen.
Stolen såg ut som en ordinär premium ekonomi-stol. Alltså ungefär vad jag förväntade mig.

Rad 7, ”fönsterplats”.

Benutrymme.

Hörlurar.
Fördelen med att boka premium är ju att såväl bagage som måltid, dryck och hör och häpna, tillgång underhållningssystemet ingår (går att få mot avgift i ekonomiklass också). Jag var lite nyfiken på vilken typ av mat och dryck som det skulle bjudas på eftersom jag inte hittade något om utbudet någonstans på TUIs hemsida.
Fullständig redogörelse av dryckesutbudet finns som bildbilaga. Även filmutbudet går att skåda där.

Underhållningen som utnyttjades.
Flygningen skulle idag, tack vare medvind, ta omkring 9 timmar meddelade kapten strax innan start.
Innan start hanns också en välkomstdrink och varm handduk med.

Välkomstdrink.

Varm handduk.
När vi hade lyft inleddes serveringen med en amuse bouche och därefter fördrink i och lite snacks med pizzasmak.

Amus Bouche

Fördrink.
Därefter dröjde det någon timme innan varmrätten började serveras. Det gick bra att välja på lax eller anka. Jag på rad 6 av 7 fick mitt förstahandsval medan personerna bakom fick hålla tillgodo med laxen. Till maten ingick en valfri dryck inklusive mousserande men inte champagne.

Huvudmåltiden. Den smakade bra. Och med riktigt glas! Men plastbestick.
Skillnaden mot en vanlig flight var nog främst att det liksom inte var någon tvekan om att alla var där för semester. Ganska mysigt på något sätt (vi får se om det blir lika mysigt på hemvägen?). Utropen skedde mestadels på svenska också vilket ju är lite ovant.
Min plan var att försöka få så mycket sömn som möjligt på planet eftersom jag fortfarande var kvar i Singapore-tid i kroppen. Det skulle visa sig lite klurigt. Matserveringen var klar kanske 3 timmar efter avgång med knappa 6 timmar kvar gällde det nu att försöka sova. Jo just det. Förutom att jag glömt hur svårt jag har för att sova i sittande ställning kom de ju på att de skulle annonsera om taxfree-försäljningen inklusive alla erbjudanden i högtalarna efter fyr timmars flygning. Och folk handlade. Nåväl. Nu då? Ja kanske etappvis i tjugo minuter. Innan det helt plötsligt gått 2 timmar till och det helt plötsligt var dags för frukost med tillhörande allmän väckning.
En varm handduk, modell mindre, delades ut igen och därefter kom frukosten ut med en varm och kall del. Till det apelsinjuice. Mitt resesällskap som inte sovit något i princip var förbi och meddelade att det inte hade varit några svårigheter att beställa in ytterligare starka drycker under natten till mångas glädje. Trevligt. Men jag behövde ju mina skönhetsminuter sömn förstås och fick invänta all inclusive-hotellets utbud istället.

Varm frukost. Äggdominerat då det varma var någon sorts ägglåda.
De här nio timmarna gick väldigt fort trots att jag aldrig hann få någon sömn i princip. Vad snabbt det går när man flyger direkt!
Ingen applåderade vid landning till min besvikelse. När det var dags att kliva av fick vi i premium-kabinen kliva av först, vilket ju var praktiskt då man hamnade bland de första i kön till passkontrollen.
Väskorna hade ingen prioritetstag utan där fick vi vänta precis som alla andra (precis som på Arlanda alltså oavsett priotag eller ej) och våra två väskor kom helt slumpmässigt.
Nu väntar ett par veckor sol och värme och all inclusive. Vi får se hur det här går!
Attachments
-
9D4B6865-75F8-4021-B2E9-FE6DD51EF567.jpeg69 KB · Visningar: 1 493
-
61BCF72D-179D-4068-AF0B-1CAA54DB1151.jpeg71,6 KB · Visningar: 1 465
-
2269FD02-3DC4-48D9-A48D-3DF00FEF5D80.jpeg63,8 KB · Visningar: 1 384
-
3BE206F6-1BE1-45ED-8494-D95FC1459173.jpeg67,4 KB · Visningar: 1 347
-
4AC42AE8-145C-4E29-BE66-5C5E41D06153.jpeg70,9 KB · Visningar: 1 338
-
3708658C-65D0-4B8A-BDB7-3EB948D1CD66.jpeg70,9 KB · Visningar: 1 315
-
5DF06DE2-9283-45EF-AD4F-6D56ED019C28.jpeg73,2 KB · Visningar: 1 324
-
15B78FB0-5C7E-466D-BAFC-B2D66320D5BA.jpeg60,2 KB · Visningar: 1 297
-
FBBA93C7-E40D-403B-AD14-AA125350393D.jpeg86,4 KB · Visningar: 1 335
-
308A43C5-A664-4F55-AC44-CB1ADD01FF87.jpeg77,5 KB · Visningar: 1 274
-
4DC0AF6D-7D26-4F8B-873F-6B95FCFDD184.jpeg86,3 KB · Visningar: 1 261
-
63E25273-850F-40FC-B46F-C0E1CB431DC9.jpeg91,5 KB · Visningar: 1 229
-
032F6A04-89AB-40A5-BF3C-C9A3CC90E833.jpeg83,3 KB · Visningar: 1 234
Last edited: