Senaste nytt

Råd om kompensation från Hilton med anledning av bl.a. vattenavstängning

axo

Medlem
Behöver lite råd från mer erfarna hotellresenärer än jag själv.

Jag och min flickvän bodde 6 nätter på Doubletree by Hilton Times Square South i New York förra veckan, bokat via hotels.com. Under vår vistelse hade vi ett stort antal bekymmer:

1. Första kvällen (efter att ha flugit från Sverige) hade vi inget varmvatten. Vi försökte ringa ner till receptionen och klaga 3 gånger, men inget svar.

2. Andra och sista dagen var vattnet helt avstängt på hotellet mellan 8 och 16. Detta fick vi båda dagarna reda på kvällen innan. Sista dagen fick det bli en dusch efter en löptur på Planet Fitness (20 dollar fattigare), p.g.a vattenavstängningen.

3. En dag vaknade vi av två felaktiga brandlarm innan klockan 7 på morgonen...

4. Två dagar då vi var kvar på rummet till lunch fick vi ingen städning, trots att vi sa till i receptionen när vi gick ut för dagen.

Vid utcheckning (och flertalet gånger innan dess) påpekade vi dessa brister och krävde minst 50 % tillbaka på rumpriset. Personalen i receptionen verkade förstående, men sa att de inte kunde betala ut någon kompensation utan att hotels.com kontaktade dem och bad om kompensation från oss. Jag önskade att prata med Supervisorn vid utcheckningen för att bekräfta att vi kunde få 50 % på priset, men hon var upptagen i ett konferenssamtal. Jag lämnade då mitt nummer till receptionen och bad supervisorn ringa mig så fort hon blev tillgänglig. Hon verkar jobba brutala timmar, för hon har fortfarande inte ringt, och detta var 94 timmar sedan...

Jag har efter att vi kommit hem kontaktat hotels.com och de betalade direkt ut en "symbolisk" travel-voucher på 1100 kr (10 % av rumspriset). Efter det tog det dock tvärstopp, då de hävdar att de ej kan framföra mina klagomål till hotellet/kräva mer kompensation från hotellet, då de redan betalat ut en egen kompensation?!

Hur skulle ni med svart bälte i resande agera i detta läge?

TL;DR; Stora problem med vatten och städning på hotell i New York. Jag kräver 50 % kompensation, hotellet kan inte betala ut kompensation för att jag har bokat genom hotels.com, men de kan betala om hotels.com kontaktar dem. Jag kontaktar hotels.com som ger mig en 1100 kr travel voucher direkt och sedan säger att de inte kan kontakta hotellet p.g.a att de redan betalat ut vouchern.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Det där låter inte så kul!

I vintras bokade vi ett pensionat i Havana med hotels.com. Rummet kostade 130 euro för tre nätter och skulle ha balkong. Dock fick vi ett mindre rum med utsikt mot en innergårdsvägg (25 cm till väggen). Jag reklamerade och fick 30 euro i kompensation först, något som jag inte var nöjd med. Jag behövde skriva ytterligare två mail och sen pratade handläggaren med sin chef och de skickade en kupong på 70 euro. (Jag vet inte om de annulerade den första checken eller om den också är aktiv.) Jag vet inte huruvida hotels.com kontaktade pensionatet i Havana och krävde pengar av dem eller om de tog det ur egen ficka.

Det jag vill säga med detta är att ibland måste man skriva flera mail till hotels.com för att få gehör. På det stora hela är jag nöjd med att boka hos hotels.com, speciellt om man bor på ställen där man känner sig osäker på språket. Då reklamerar jag hellre till hotels.com på svenska.
 
Toppen