Senaste nytt

Rätt kombo Amex + Mastercard Eurobonus?

Jewelnite

Ny medlem
Halloj,

Jag har en spend på ca 300-350k/år just nu. Jag har i dagsläget dessa två kort:

- SAS Amex Premium, 70k kvar till voucher, då kortet införskaffades i maj i år.
- Nordic Choice Mastercard, även det införskaffat i maj i år.

Jag reser i princip bara med bil i jobbet, flyg några gånger per år. Mitt SAS-medlemsår bryts nu i aug/sep, vilket är tur då jag har en jobbresa t/r USA med ett par extra stopp på vägen dit för jobb på olika orter.
Jag bor ca 10 nätter/mån i jobbet på hotell, enbart hos NC pga avtal. Det gör att jag når platinum redan under sommaren.

Jag har ca 30k EB-poäng i dagsläget, lägsta medlemsnivå. Jag har, åtminstone när jag skaffat amex-kortet, som tanke att nyttja 2-4-1-vouchern under kommande vår för en t/r-resa med ett sällskap till USA. Siktar på att kunna ta det i business, om poängen räcker till.

Min fråga blir då, vilka kort bör jag ha för att optimera mitt poängintjänande? Nu när jag snart har vouchern är det EB som allt ska samlas till såklart. Men finns det ett bättre alternativ för intjäning till annat program, men med samma mål om en USA-resa per år på poäng?

Min tanke är att stanna på SAS Amex Premium, då de 20k poängen jag får vid uppgradering till Elite inte kan användas till köp av poängresa, om jag förstått det rätt. Samt att avveckla Nordic Choice MC, då det endast skulle användas för intjäning till platinum-lifetime men det kan jag likväl göra med de poäng jag får från hotellnätterna i övrigt. För att då istället ta ut SAS MC Premium-kortet som får ersätta det.

Känns bäst att lägga om MC-kortet till huvudkort och ha Amex-kortet som extra. Eller ska det rentav avslutas när jag fått vouchern, då båda har samma poängintjäning. Eller försvinner vouchern då?

Är lite sugen på att ändå uppgradera Premium till Elite, för att försöka nå guld innan nästa års brytning på medlemskapet (aug/sep). Värt månadsavgiften bara för det?

Hur fungerar Premium-"erbjudandet" via SAS MC Premium? Är det bättre/sämre/billigare/dyrare än 2-4-1-vouchern på en resa t/r USA i Plus/business?

Min fråga blir då, vilka kort bör jag ha för att optimera mitt poängintjänande? Nu när jag snart har vouchern är det EuroBonus som allt ska samlas till såklart. Men finns det ett bättre alternativ för intjäning till annat program, men med samma mål om en USA-resa per år på poäng?
Finns inget annat program där du lika enkelt och snabbt kan få ihop en resa i business för två personer än med SAS Eurobonus, så du behöver inte titta på något annat nu initialt. Finns ju en risk med att SAS får problem framöver med likviditeten, men det är ju en risk man tar.

Min tanke är att stanna på SAS Amex Premium, då de 20k poängen jag får vid uppgradering till Elite inte kan användas till köp av poängresa, om jag förstått det rätt. Samt att avveckla Nordic Choice MC, då det endast skulle användas för intjäning till platinum-lifetime men det kan jag likväl göra med de poäng jag får från hotellnätterna i övrigt. För att då istället ta ut SAS MC Premium-kortet som får ersätta det.
Jag tycker du ska ha kvar NC MasterCard kortet, det ger rätt bra med poäng när man spenderar nu i juli (dubbla poäng) samt när man bor på hotellen. Det ger ju också en bra fast track till platinum varje år.
Du bör däremot skaffa ett SAS Mastercard, om du ska ha premium eller vanliga kan man ju diskutera, men de flesta här kör premium i alla fall då intjäningen inte drabbas då samt att vid tillräckligt mycket poäng per 12 månader så får man bra rabatter på sas resor för poäng.

Är lite sugen på att ändå uppgradera Premium till Elite, för att försöka nå guld innan nästa års brytning på medlemskapet (aug/sep). Värt månadsavgiften bara för det?
Jag tycker du ska vänta tills det kommer en uppgraderingskampanj från Premium till Elite efter att ditt nya år börjat. Du är ju redan klar med vouchern för i år fram till dess troligtvis om din spend fortsätter som nu. Fördelen med att du uppgraderar är att du får "uppgraderingsbonus" som brukar vara omkring 30k eurobonuspoäng. Säger du upp nuvarade amex premium är det inte alls säkert att du kan få någon ny signup då det nuföritden kräver att man inte varit kund på x månader, eller kund över huvud taget.

Hur fungerar Premium-"erbjudandet" via SAS MC Premium? Är det bättre/sämre/billigare/dyrare än 2-4-1-vouchern på en resa t/r USA i Plus/business?
Det är bättre än vouchern i det avseendet att man kan nyttja det hur många ggr som helst, men rabatten är lite lägre. Läs tråden om SAS FlyPremium som finns i sas forumet så förklarar den nog allt du behöver veta.
Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium) | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Jag tycker du ska ha kvar NC MasterCard kortet, det ger rätt bra med poäng när man spenderar nu i juli (dubbla poäng) samt när man bor på hotellen. Det ger ju också en bra fast track till platinum varje år.
Du bör däremot skaffa ett SAS Mastercard, om du ska ha premium eller vanliga kan man ju diskutera, men de flesta här kör premium i alla fall då intjäningen inte drabbas då samt att vid tillräckligt mycket poäng per 12 månader så får man bra rabatter på sas resor för poäng.
Jag kommer definitivt ha det för juli-kampanjen, men ser det som ett backup-kort annars bara. Så kommer nog, mest troligt, avsluta det när jag införskaffar SAS MC Premium när mitt nya år börjar (sep).

Jag tycker du ska vänta tills det kommer en uppgraderingskampanj från Premium till Elite efter att ditt nya år börjat. Du är ju redan klar med vouchern för i år fram till dess troligtvis om din spend fortsätter som nu. Fördelen med att du uppgraderar är att du får "uppgraderingsbonus" som brukar vara omkring 30k eurobonuspoäng. Säger du upp nuvarade amex premium är det inte alls säkert att du kan få någon ny signup då det nuföritden kräver att man inte varit kund på x månader, eller kund över huvud taget.
Ja, uppgraderingen till hösten sker i samband med någon typ av kampanj.
Finns det erfarenhet här på folk som fått lägre månadsavgift pga hög spend? Eller är det inget de, Amex, jobbar med?

Det är bättre än vouchern i det avseendet att man kan nyttja det hur många ggr som helst, men rabatten är lite lägre. Läs tråden om SAS FlyPremium som finns i sas forumet så förklarar den nog allt du behöver veta.
Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium) | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
Har läst lite om Fly Premium och jag tror att jag kanske når max 100k poäng per år, så ser nog 2-4-1-vouchern som mer värdefull. Åtminstone i dagsläget.

Tack för riktigt bra svar! :)

Toppen