toer00
Medlem
Flyg med Qatar Airways, ARN - DOH, 13 Nov
Dags för årets stora resa, Malaysia med Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Sipadan (Pom Pom Island) och hem via Singapore.
Denna gång har vi valt att flyga med ett riktigt prestige bolag Qatar Airways Business Class samt bokat in hotell som Ritz Carlton, Kuala Lumpur, Shangri-la, Rasa Ria Resort (Kota Kinabalu), dykning vid Sipadan boende på Pom Pom Island och slutligen Mandarin Oriental, Singapore.
I Sydostasien får man mycket för pengarna. Lyxhotell till priser motsv. ett genomsnittligt stadshotell någonstans i Sverige ;-)
Som vanligt var familjen Eriksson ute i sista minuten. Vi hade bokat parkering inomhus vid Terminal 2 medan planet gick från Terminal 5. Dvs det blev en "Power walk" genom hela Arlanda och vi samt några golfare var det sista som checkade in. Vi får väl tacka att vi bokade business klass, där man är mer flexibel och har senare incheckningstider Men lounge på ARN var inte att tänka på, men i DOH hoppas vi på desto mera av den varan.
Jag hade läst på internet att vårt flygbolag räknas som det 3:e bästa i världen och nu var det spännande om våra förväntningar skulle uppfyllas? Min vana trogen hade jag bett om att vi skulle bli seatade redan vid bokningen, plats 2 A och 2 B.
Det började lite struligt då jag vid gaten till min "förfäran" upptäckte att vi fått boardingcard för där det stod ”economy class”, trots att vi var bokade i D klass (fel typ av boardingkort hade laddas i printern vid deras incheckningsdisken) . I sista stund gjorde jag personalen vid gaten uppmärksamma på detta och man kunde snabbt och enkelt byta ut dessa till nya.
QR har sedan ett tag tillbaka satt in större maskiner på Arlanda, en stort sett ny Airbus A330-302 med 2 klass konfiguaration är det som väntar oss. Väl ombord på QR öppnar sig en helt ny värld! Snygga ja rent av vackra flygvärdinnor som leende hälsar oss välkomna ombord, med "Welcome Mr and Mrs Erikson, let me show you to your seats". Och vilka säten sen...
Fällbara i 170 grader, 1,70 m meter till nästa rad samt IFE med 15" LCD med 100 tals möjligheter. I och för sig standard hos många andra bolag, men QR kändes fräschare jmf med tex SK.
Som välkomstdrink bjuds på Champagne, Lanson 1998. Flott värre! Strax innan start kommer "vår" flygvärdinna och frågar vad vi vill ha att dricka efter vi lyft. På Qatar rullar man inte ut med vagnar i Business klass, utan man tar beställning och kommer sedan ut med dryck/mat, som på en finare restaurang. Vi beställer raskt ytterligare ett glas champagne vardera.
Efter vi lyft kommer så kommer vår värdinna fram och presenterar sig vid namn och går igenom "menyn" med oss, inga pappershäften (typ SAS), utan inbundna lädermenyer a la guldkrog. det blir raskt en 4:a rätters lunchmeny med den absolut bästa och snyggast upplagda flygplansmat jag någonsin sett, allt detta serveras på riktigt fint porslin, ingen plast här inte. En sallad på pilgrimsmusslor, lamm Birjany (indisk klassiker) samt en riktigt fin "Bruno del Montalcino” till detta. Allt detta som sagt bärs fram och serveras som på restaurang, ingen vagn så långt ögat ser. Kan en flygresa bli bättre?
Till efterrätt väljer jag lite ost och choklad med ett trevligt glas portvin till.
Eftersom det varit en tidig och ganska jäktig morgon, så faller vi snart i sömn och vaknar ett par timmar senare då det är dags för Middag! Eftersom vi fortfarande är lite små mätta efter den överdådiga lunchen så väljer jag en lite lättar rätt, ett feta och spenatknyte med ytterligare lite ”Bruno del Montalcino” och en morotskaka till efterrätt.
Nu återstår inte så lång tid innan vi ankommer till DOH, så jag fördriver tiden med att titta på lite motorsport på IFE:n.
När vi väl landat i DOH möts vi av en speciell (Businessklass) buss som skall ta oss till en egen terminal enbart avsedd för QR.s business och first passagerare, även kallade Premium Terminal.
Skall bi spännande att se vad Premium Terminal samt nästa leg. KOL – DOH erbjuder?
Dags för årets stora resa, Malaysia med Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Sipadan (Pom Pom Island) och hem via Singapore.
Denna gång har vi valt att flyga med ett riktigt prestige bolag Qatar Airways Business Class samt bokat in hotell som Ritz Carlton, Kuala Lumpur, Shangri-la, Rasa Ria Resort (Kota Kinabalu), dykning vid Sipadan boende på Pom Pom Island och slutligen Mandarin Oriental, Singapore.
I Sydostasien får man mycket för pengarna. Lyxhotell till priser motsv. ett genomsnittligt stadshotell någonstans i Sverige ;-)
Som vanligt var familjen Eriksson ute i sista minuten. Vi hade bokat parkering inomhus vid Terminal 2 medan planet gick från Terminal 5. Dvs det blev en "Power walk" genom hela Arlanda och vi samt några golfare var det sista som checkade in. Vi får väl tacka att vi bokade business klass, där man är mer flexibel och har senare incheckningstider Men lounge på ARN var inte att tänka på, men i DOH hoppas vi på desto mera av den varan.
Jag hade läst på internet att vårt flygbolag räknas som det 3:e bästa i världen och nu var det spännande om våra förväntningar skulle uppfyllas? Min vana trogen hade jag bett om att vi skulle bli seatade redan vid bokningen, plats 2 A och 2 B.
Det började lite struligt då jag vid gaten till min "förfäran" upptäckte att vi fått boardingcard för där det stod ”economy class”, trots att vi var bokade i D klass (fel typ av boardingkort hade laddas i printern vid deras incheckningsdisken) . I sista stund gjorde jag personalen vid gaten uppmärksamma på detta och man kunde snabbt och enkelt byta ut dessa till nya.
QR har sedan ett tag tillbaka satt in större maskiner på Arlanda, en stort sett ny Airbus A330-302 med 2 klass konfiguaration är det som väntar oss. Väl ombord på QR öppnar sig en helt ny värld! Snygga ja rent av vackra flygvärdinnor som leende hälsar oss välkomna ombord, med "Welcome Mr and Mrs Erikson, let me show you to your seats". Och vilka säten sen...
Fällbara i 170 grader, 1,70 m meter till nästa rad samt IFE med 15" LCD med 100 tals möjligheter. I och för sig standard hos många andra bolag, men QR kändes fräschare jmf med tex SK.
Som välkomstdrink bjuds på Champagne, Lanson 1998. Flott värre! Strax innan start kommer "vår" flygvärdinna och frågar vad vi vill ha att dricka efter vi lyft. På Qatar rullar man inte ut med vagnar i Business klass, utan man tar beställning och kommer sedan ut med dryck/mat, som på en finare restaurang. Vi beställer raskt ytterligare ett glas champagne vardera.
Efter vi lyft kommer så kommer vår värdinna fram och presenterar sig vid namn och går igenom "menyn" med oss, inga pappershäften (typ SAS), utan inbundna lädermenyer a la guldkrog. det blir raskt en 4:a rätters lunchmeny med den absolut bästa och snyggast upplagda flygplansmat jag någonsin sett, allt detta serveras på riktigt fint porslin, ingen plast här inte. En sallad på pilgrimsmusslor, lamm Birjany (indisk klassiker) samt en riktigt fin "Bruno del Montalcino” till detta. Allt detta som sagt bärs fram och serveras som på restaurang, ingen vagn så långt ögat ser. Kan en flygresa bli bättre?
Till efterrätt väljer jag lite ost och choklad med ett trevligt glas portvin till.
Eftersom det varit en tidig och ganska jäktig morgon, så faller vi snart i sömn och vaknar ett par timmar senare då det är dags för Middag! Eftersom vi fortfarande är lite små mätta efter den överdådiga lunchen så väljer jag en lite lättar rätt, ett feta och spenatknyte med ytterligare lite ”Bruno del Montalcino” och en morotskaka till efterrätt.
Nu återstår inte så lång tid innan vi ankommer till DOH, så jag fördriver tiden med att titta på lite motorsport på IFE:n.
När vi väl landat i DOH möts vi av en speciell (Businessklass) buss som skall ta oss till en egen terminal enbart avsedd för QR.s business och first passagerare, även kallade Premium Terminal.
Skall bi spännande att se vad Premium Terminal samt nästa leg. KOL – DOH erbjuder?
Last edited by a moderator: