Senaste nytt

Problem med utbetalning från American Express

MTheC

Medlem
Det finns ett antal trådar där flera (jag själv inkluderad) löst problem med att flygbolag inte återbetalar i tid genom att göra kreditkortsreklmationer. Jag har gjort det framgångsrikt med både SEB (SAS Eurobonus Mastercard) och American Express. Kan dock beskriva de pågående problem jag nu har med att få American Express att faktiskt betala ut pengarna.

Jag har avslutat korten som det gäller så har begärt utbetalning av beloppet (sammanlagt sexsiffrigt belopp) till mitt ett av mina konton. Jag väntade med att begära utbetalning till dess att reklamationerna var avslutade för det kändes enklare för mig också. Det var inga problem när jag pratade med American Express första gången 1:a juli för detta. Fick löfte om utbetalning inom 5 till 7 bankdagar.

Jag väntade 10 bankdagar innan jag hörde av mig till dem och frågade om vad som hänt. Fick då svar att det verkade vara något problem med att jag har pågående reklamationer - gick igenom det med och konstaterade att det var andra reklamationer ej relaterade till de belopp jag begrät utbetalade. Blev utlovad att de skulle kolla med reklamationsavdelning och den avdelning som hanterar utbetalningar och återkomma till mig samma dag med uppdatering. De hör dock inte av sig. Ringen igen dagen efter, exakt samma sak upprepas: inklusive att de lovar att ringa tillbaka men inte gör det. Samma sak upprepas sen igen men med skillnaden att på torsdagen så återkommer hon jag pratat med och säger att jag senast måndag kommer ha pengarna på mitt konto. Nöjd tänker jag att nu löser det sig nog...

Måndagen kommer utan pengar på kontot, nytt samtal till AmEx på tisdagen. Får nu samma besked som veckan innan. Börjar lätt tröttna och ber dem kolla att vi redan pratat om detta. Nytt löfte om att de ska lösa det och återkomma till mig samma dag. Som väntat återkommer de inte. Nytt samtal med dem idag där jag först kopplas runt tre gånger innan någon efter att kollat en massa säger att betalningen ska vara hanterad från deras sida (jag kan fortfarande se saldot på mitt avslutade kort men de menar att betalningen ändå gått iväg) och jag senast fredag ska ha den. Min tilltro till att det faktiskt kommer ske är inte så hög.

Är annars van vid bra kundservice från American Express men nu har de fallerat mig rejält i ett antal fall under våren och sommaren. Har någon annan i forumet haft liknande problem?

Jag har faktiskt aldrig tidigare behövt begära att så relativt stora belopp betalas ut (har oftast haft andra kort det kan flyttas till eller så har det bara gått tillbaka till aktivt kort) så vet inte om det är det som är problemet. Om jag dock mot förmodan får pengarna på fredag så har det tagit knappt 3.5 veckor så är ju längre än det man i normala fall kan räkna med från flygbolag.

Har någon annan i forumet haft liknande problem?
Jag lämnade mina kontouppgifter och begärde utbetalning den 9/7 men har inte fått pengarna ännu. Tänkte vänta tills åtminstone i morgon torsdag när det gått 10 bankdagar innan jag hör av mig till Amex igen. Men kan återkomma så fort det händer något i mitt ärende.

Jag hade ca 8000 kr innestående på ett konto för två-tre år sedan. Bad att få dem utbetalda. Det tog lång tid, ca tjugo bankdagar, nästan en hel kalendermånad. Ringde väl ett par gånger under den tiden, för jag hade ju fått löfte om utbetalning ”om ett par dagar” så jag började ju undra. Dålig koll från Amex sida, det verkar som om kundtjänst inte riktigt ser vad, om något, som är på gång angående just utbetalningar och måste fråga/får inga riktiga svar själva. Trist när så mycket annat fungerar väldigt bra med och kring Amex!

Jag hade ca 8000 kr innestående på ett konto för två-tre år sedan. Bad att få dem utbetalda. Det tog lång tid, ca tjugo bankdagar, nästan en hel kalendermånad. Ringde väl ett par gånger under den tiden, för jag hade ju fått löfte om utbetalning ”om ett par dagar” så jag började ju undra. Dålig koll från Amex sida, det verkar som om kundtjänst inte riktigt ser vad, om något, som är på gång angående just utbetalningar och måste fråga/får inga riktiga svar själva. Trist när så mycket annat fungerar väldigt bra med och kring Amex!
Jag har tidigare nästan bara haft bra erfarenheter av Amex men har nu 4 ärenden (inklusive detta) under några månader där de verkligen inte hanterat saker bra så hoppas det bara är en slump och inte ”the new normal”. Kan ha viss förståelse för att det tar tid och är lite problem men att de vid upprepade tillfällen lovar att återkoppla samma dag och sen inte gör det är under all kritik (i synnerhet när jag efter första tillfället berättat att det hänt tidigare).

Det verkar dock fungera ibland, Mrs MtheC har också begärt en utbetalning men den var avsevärt lägre summa (ca 7-8k) och den kom efter 10 bankdagar så är ju uppenbart att något gått fel i mitt fall. Om det är summan, bristfälliga processer och rutiner på deras sida eller bara otur får jag kanske höra mer om när det sen löser sig. Har även formellt skickat in ett klagomål till dem där jag även begär ersättning motsvarande den ränta de skulle ta från mig om jag varit sen med att betala motsvarande summa till dem.

Nu som Lufthansagruppen äntligen har börjat betala så ligger jag också med plussaldo på kortet. ”Upp till sju bankdagar” blev det sagt till mig i måndags.
Det kanske är läge att någon påminner Amex om att det är olagligt att ligga med plussaldo, amex är ingen bank......

Kan ju uppdatera att efter senaste diskussionen med AmEx så har i alla fall plussaldot försvunnit från kortet. Jag ser det inte på mitt angivna konto för utbetalning än men är ju i alla fall ett steg i rätt riktning. Om det sen dyker upp mitt konto imorgon så har det ju "bara" tagit 24 dagar (varav 18 bankdagar).

Toppen