Senaste nytt

Prisportaler: Vær forsigtig...

pep

Medlem
Kom forbi et par nye danske artikler der mistænkeliggør prisportaler når man søger flybilletter. De kan endda bevidst vildledende for selv at tjene penge:

Snydt: Prisportaler finder ikke de billigste flybilletter | Penge | DR
GUIDE: Find de bedste og billigste flybilletter | Penge | DR

Der er søgt efter identiske rejser med samme fly på alle syv portaler samtidigt. Altså samme rejse på samme dato og tidspunkt. Og som grafikken viser, er der stor forskel på de resultater, prisportalerne præsenterer. Forskellen i pris svinger fra seks til 50 procent.

De værste i undersøgelserne var Rejsepriser.dk, Flyrejser.dk og Viviro

Det är min erfarenhet att man måste använda 2 till 3 olika söksidor för att hitta bästa pris på en sträcka. Personligen brukar jag använda flygbolagets egen sida först, därefter kollar jag via Expedia, Momondo och Skyscanner. Prioriterar flygbolaget hemsida om prisskillnaderna är små.
Du och jag jobbar exakt likadant

Det är väldigt få av alla de här olika ”prisportalerna” som har egen datainsamling och faktiskt äger förstahandsinformation själva. De allra flesta baserar sig på någon sorts API, iframes, olika former av import av data eller på annat sätt baserar sig på andrahandsuppgifter från någon annan källa. Många av de här dåliga sajterna får någon slags provision, per klick eller per försäljning och generellt utlovar ”alla” något som de själva kallar ”bästa pris”, ”lägsta pris” eller ”prisgaranti”. Det allta mesta av det är är bara trams och olika försök att stärka kunden i dess övertygelse att man gjort ett klokt val och att det nu gäller att boka och betala.

Man ska generellt vara mycket kritisk till och i möjligaste mån undvika sådana här tredjepartssajter, just för att de har sällan hela sanningen. Dessa är skapade för att tjäna pengar och har sin ägares bästa inprogrammerat i koden och i sin funktion. Sällan eller aldrig får man som kund något som helst mervärde ur dessa tredjepartssidor som istället fungerar som en slags parasit på flyg- och hotellbranschen.

Sällan eller aldrig får man som kund något som helst mervärde ur dessa tredjepartssidor som istället fungerar som en slags parasit på flyg- och hotellbranschen.
Jaså, då måste jag ha drömt att jag sparade ca 500 SEK på min SAS Miami-resa genom att gå via Flygresor.se istället för att köpa direkt hos SAS. Samma sak med mina intra-Europa-resor med t ex SAS, Aegean eller Air Baltic, jag inbillade mig att jag sparade 50-150 SEK per väg.

Man får ju inget mervärde, man blir fortfarande transporterad A till B, men det kan ju givetvis vara billigare. Det ser jag inte som mervärde utan just en rabatt för att man tappar direktkontakten med utföraren av tjänsten.

Man får ju inget mervärde, man blir fortfarande transporterad A till B, men det kan ju givetvis vara billigare. Det ser jag inte som mervärde utan just en rabatt för att man tappar direktkontakten med utföraren av tjänsten.
Jo, man får ett stort mervärde - det blir mycket mindre problem när något strular. Det tycker jag är värt en hel del.

Toppen