Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Mikado

Medlem
Jag har en resa bokad med Austrian BKK-VIE-ARN, där det långa benet är i business och det korta i ekonomi. Egentligen inga problem att åka ekonomi så kort sträcka, men vi landar i ottan i Wien och har nästan 7 h att slå ihjäl med en tvååring i sällskapet. Nu verkar det ha öppnats upp lediga businessplatser på samma flyg, vilket skulle innebära att vi får loungetillång. Men min fråga till er: är det värt att försöka boka om? Riskerar vi att bli av med det långa businessbenet? Eller tror ni att det är safe att göra en sådan liten ändring?
 

Firetee

Medlem
Jag har en resa bokad med Austrian BKK-VIE-ARN, där det långa benet är i business och det korta i ekonomi. Egentligen inga problem att åka ekonomi så kort sträcka, men vi landar i ottan i Wien och har nästan 7 h att slå ihjäl med en tvååring i sällskapet. Nu verkar det ha öppnats upp lediga businessplatser på samma flyg, vilket skulle innebära att vi får loungetillång. Men min fråga till er: är det värt att försöka boka om? Riskerar vi att bli av med det långa businessbenet? Eller tror ni att det är safe att göra en sådan liten ändring?
Du kan ju alltid prova men dessvärre verkar det svårt att boka sista benet i annat än economy om man åker star alliance hem. Även om man ser en massa business award biljetter på sas egen hemsida. Så har det iaf varit för mig och många andra... Men prova, ser inte riktigt vilken risk du tar? Undvik bara att boka av resan först såklart...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mikado

Medlem
Du kan ju alltid prova men dessvärre verkar det svårt att boka sista benet i annat än economy om man åker star alliance hem. Även om man ser en massa business award biljetter på sas egen hemsida. Så har det iaf varit för mig och många andra... Men prova, ser inte riktigt vilken risk du tar? Undvik bara att boka av resan först såklart...
Tack för svar! Får testa. Är rädd att jag får en okunnig agent som lyckas slarva bort hela bokningen, men det är kanske inte någon risk :oops:
 

Firetee

Medlem
Tack för svar! Får testa. Är rädd att jag får en okunnig agent som lyckas slarva bort hela bokningen, men det är kanske inte någon risk :oops:
Har inte hört om någon som lyckats med det för den här typen av ärende, är nog mer om man ska slå ihop 2 enkelresor eller nåt sånt som risken finns...

Har du använt en utgången voucher kanske du inte får göra ändringar, men det tror jag absolut de säger till om. Kan inte tänka mig annat...

Tror dock att de kommer säga att de inte ser några biljetter i business för din resa.. Återkoppla gärna :)
 

Firetee

Medlem
Ja det kan händer, eller hur @Doctor-X
Ja just det, troligen pga att ombokningen av biljetten var ogiltig från första början (married segment?).. Minns inte hur det slutade, bara att SAS inte lyckades boka när de skulle och det blev nån waitlist? Så visst, vid extrema fall kan det tydligen ske.. Man torde dock vara säkrare om man bara ska byta klass på samma flyg? Tycker för övrigt att supporten blivit bättre och bättre... Vilket kanske inte är så konstigt...
 

TP12

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: (SAS), Eva AIr
Kabinklass: Business
Avreseort: AMS (STO)
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 300 000 p
Skatter&avgifter (per person): 1 502 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): November 2023
Bokad: December 2022
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks + SAS Star Alliance Search
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

Flighter:
ARN-AMS - SAS ??
AMS-BKK - Eva Air Business (B777)

ARN-AMS - Eva Air Business (B777)
AMS-ARN - SAS ??

Höstens (2023) resa till Asien (Thailand) säkra och snudd på jack-pot... Eva Air, åkte med dem innan pandemin slog till... Sjukt bra med allt! Hoppas de har KRUG kvar? :D:cool:. Förtidigt att boka SAS intra Europa så blev tvungen att säkra med AMS. Hoppas nu bara att de hinner släppa EB platser innan den 31/1 och 107 000 poäng går ut.I värsta fall få man väl betala en biljett ARN-AMS ToR.
300 000 poäng per person låter mycket.
 

eddo

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Zanzibar
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 52 500 inkl 2x 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 1700SEK
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): November 2023
Bokad: 9 december
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se


Hade två vouchers som går ut vid årsskiftet och hade väl rätt små förhoppningar om att hitta något i business för fyra personer nästa höst som också är varmt och familjevänligt. Men så sprang jag in i detta - Zanzibar är verkligen bra värde för Eurobonuspoäng. Finns rätt många platser i C andra datum också även om det inte var så vanligt med 4
Vad är det för flygplanstyp? Sett att TK brukar släppa rätt bra med awards till ZNZ men ofta/alltid(?) med B737-Max 8 IST-ZNZ…
 

ucce

Medlem
Vad är det för flygplanstyp? Sett att TK brukar släppa rätt bra med awards till ZNZ men vill minnas att de tyvärr (ofta/alltid?) flyger B737 Max 8 på IST-ZNZ…
Det står Airbus A330-200 på bokningen. Visste faktiskt inte att de flyger småplan dit så får hålla tummarna att det inte blir equipment change...
 
Toppen