Gu` va gott med en dusch när man kommer till loungen, denna gång blev det The Pier Business vid gate 65, perfekt när denna flight gick från gate 63
För övrigt var det en varm dag i HK, 25gr stod det nånstans.
Detta plan, 14 månader ska ta oss vidare.
Hong Kong - Auckland
CX199 A350-1000 (B-LXG)
15.20 - 07.25 +1
17D + 17G
Väldigt organiserad boarding som det brukar vara i Hong Kong och där kunde reserapporten slutat......
Jag la paddan på rullväskan och tog upp telefonen för att surfa för att se hur gammalt planet var, sen gick vi.... vid säte 17G upptäckte jag förlusten... innan jag skulle säga till CC kom ett utrop, en iPad hittad på ”airbridge”

kanske läge att köpa många triss-lotter.
A350n`s säten etc är mycket trevligare än trippel7an tycker jag, redan när man kommer på.
För en gång skull är det en manuell säkerhetsgenomgången, inte ofta man ser nu.
Att starta med detta plan är ett nöje, hör hur RR-motorerna varvar upp, släpper bromsen och snart är vi uppe i luften och flyger ut över HK, å tyst är det jämfört med 777an
Matbeställningen inkl föredrinken gjordes på samma sätt som från London igår, skillnaden var att de INTE tog beställning på drycken till maten. Det serverades i samband med att brickan med förrätt kom ut.
Som fördrink blir det repris från igår, Cathay`s signaturdrink, Pacific Sunrise - A refreshing combination of Champagne and Drambuie with a zest of orange and lemon. Till det serverades också varma nötter
DINNER - Served shortly after take och
To start
^ Sliced park with garlic sauce
^ Cannellini beans and kale soup with crispy bacon
Mains
^ Wok-fried chicken with shrimps, dried fish, cashew nuts and Carlin chives, served with steamed jasmine rice
^ Grilled beef tenderloin with roasted new potatoes, sautéed spinach and pumpkin
^ Fish ball and fish cake with flat rice noddles in soup
^ Beef burger - Monterey Jack cheese, bacon, pickled onion and zucchini on toasted brioche bun with chunky fries
^ Chitarra arrabbiata with roasted vegetables and Parmesan cheese
^ Broccoli, spinach, peas, almonds, preserved lemon, and goats cheese
To finish
^ Cheese plate - Taleggio and Somerset Brie, crackers, grapes and Cabernet paste
^ Selection of icecream
^ Milk tea tapioca pearl pudding
^ Seasonal fresh fruit
Mitt val till förrätt blev - Sliced park with garlic sauce
Fy 1000an va gott det är med CX`s vitlöksbröd... borde nästan få en egen tråd...
Varmrätt, den asiatisk varianten, igen, CX brukar vara bra att leverera det, dock lite rädd för torkad fisk... alltså blev det kycklingen
Så här såg rätten ut i menyn....
Och så här nu
Till de första rätterna blev det bubbel, idag Deutz Brut Classic Champagne. Maten var väldigt god, rekommenderar den asiatiska varianten mycket.
Efterrätt, det klassika ost med portvin och Tuc
å lite mer Betsy
Gillar toaletter med utsikt ;
ALL DAY - available on request throughout your flight
^ Broccoli, spinach, peas, almonds, preserved lemon, and goats cheese
^ Fish ball and fish cake with flat rice noddles in soup
^ Beef burger - Monterey Jack cheese, bacon, pickled onion and zucchini on toasted brioche bun with chunky fries
^ Galley snacks - Ice cream, caramel popcorn and other sweet and savoury nibbles, available in the galley
Även här förbeställdes frukosten, nu tar vi Continental istället, men så här såg hela menyn ut
BREAKFAST - Preorder using the enclosed card - your breakfast will be served two hours before landing.
^ Chinese breakfast - Seasonal fresh fruit, sliced pork and dried scallop congee with barbecued pork pull
^ Western breakfast - Seasonal frech fruit served with warm pastry, scrambled eggs with bechamel sauce, artichoke potato cake, smoked salmon and sautéed spinach
^ Continental breakfast - Seasonal fresh fruit with warm pastry selection Bircher muesli with blueberry compote
^ Express Breakfast - Extend your sleep time with a quicker breakfast of a warm pastry, served with your choise of beverage
Slutsats på detta ben,
^ Mycket mer avslappnad och koordinerad service, tog lite längre tid men det var det värt
^ Mycket skönare säte
^ Längtar efter en dusch
Klockade inte tiden hur lång tid det tog från flygplansdörr till ute på gatan. Vi landade vid 7-tiden och på hotellet strax efter 9.
Som svensk kan man nyttja ”passgrindarna” istället för att ställa sig i kö, lite svåra kan jag tycka, tog några gånger innan de funkade. Eftersom vi är snusare båda gick vi på ”rött”, man får ha med sig max 50gr och vi hade 40gr för mycket. Damen i tullbåset, där man betalar, visste inte var det var.... eller så var det för besvärligt att räkna ut tullen. Svaret blev ”vi hoppar över det just nu, gå bara ut”. Tackar för det
Nu ett par dar här och sen vidare söderut, imorgon blir det vinter på Wahikeke Island.
Over and out ett tag.