Poäng från Lufthansa flight hamnade på Miles and More istället för Eurbonus

Jag har ett Eurobonuspoäng-problem som ingen verkar kunna lösa. I januari åkte jag tur/retur Cape Town i business class med biljett bokad på Lufthansas hemsida, totalt 6 flighter. Jag har fått poäng för 5 utav flighterna men för den sjätte flighten verkar poängen ha gått in på mitt Miles & More konto. När jag bokade biljetten skrev jag enbart in mitt Eurobonus nummer i bokningen. Jag ringde även Lufthansa för att dubbelkolla att det enbart var mitt Eurobonus nummer som stod med i bokningen innan avresa och Lufthansa garanterade detta. Och när jag checkade in på Arlanda ställde jag samma fråga i SAS-disken och fick samma svar. Ja, det var enbart mitt Eurobonus nummer som fanns med i bokningen. Likväl har poängen från en flight hamnat fel. Jag är Diamond-medlem så jag mailade [email protected] för att få hjälp men fick enbart följande i svar:

Hej Espen

Tack för ditt Mail

Det var väldigt tråkigt att höra att en av dina sträckor kommit in på fel medlemskap. Problemet är dock i detta fall att det inte är möjligt att överföra aktiviteter mellan olika lojalitetsprogram och har en aktivitet en gång registrerats på ett lojalitetsprogram så är den låst.

Orsaker till att poäng kommer ner på vad som anses fel medlemskap brukar vara att man lägger in mer än ett lojalitetsprogram eller exempelvis använder sin status för en förmån som exempelvis att man uppgraderar sin resa för poäng med exempelvis Lufthansa. Nu kan vi bara spekulera i varför poängen kommit ner som de gjort och det är mycket tråkigt att det blivit så fel för dig.

Jag önskar dig välkommen åter och beklagar verkligen att dina poäng för din resa kommit ner fel på en av sträckorna.

Med vänlig hälsning

XXXXXXX XXXXX

Sales Support Consultant

Direct Sales and Customer Support

SAS

Hoppsan, så kan det gå tycker SAS och det är inget man kan göra åt det. Är det verkligen så? Jag tycker att jag verkligen gjort allt för att poängen ska hamna rätt? Någon annan som har liknande erfarenhet? Jag skulle gärna vilja ha dom poäng jag är berättigad till…

Är det inte LH du skall prata med? Det är de som krediterar poängen, och då borde det vara de som kan göra ändringar eller göra en ny kreditering...

Har du på något sätt blandat in ditt Lufthansa Miles&More i denna bokning, för att komma in i lounge eller vid kontakt med servicedesk eller gate eller liknande? Inte för att det borde spela någon roll men på något sätt måste ju det numret hamnat i bokningen

Nej, Miles and More har inte uppgetts någonstans. Jag har enbart trippelkollat att det enbart är Eurobonus-numret som funnits med i bokningen 3 ggr, när jag bokade, när jag ringde Lufthansa efter att jag hade bokat och vid incheckning. Jag har inte ens ett Miles & More kort som jag kan visa upp. Eftersom det var en businessbiljett visade jag mitt boardingkort för att komma in i alla lounger.

Väldigt konstigt, antar att du var inloggad på Lufthansas sida när du gjorde bokningen i så fall, är ävl enda sättet som den ska ha kunnat hamna i bokningen. Jag tycker du ska vända dig till Lufthansa i vilket fall för att se vad de kan göra, troligtvis" computer says no" men det är de som krediterat poängen och inte SAS.

Tyvärr är detta något som ibland kan inträffa. Någonstans måste någon agent på något sätt ändrat. Är du säker att du ringde Lufthansa och inte Miles & More?

Jag tror det blir svårt att få Lufthansa att göra något åt saken. Jag lyckades aldrig när det hände mig.

Tyvärr ser jag detta som en del av rouletten när man har flera medlemskap i olika bonusprogram.

Antar att du bokade inloggad på Lufthansa sida, det är enda logiska förklaringen till att vilja ringa och dubbelkolla att numret i bokningen inte blev ditt M&M-nummer.

Jag har nu samma problem med min resa till USA senast.

Hela resan bokat på telefon hos United. För att göra det enkelt så använder jag min Unitedprofil som iofs också har ett M&M kort reggat.

När biljetten utställts så inser jag att mitt United Mileage Plus ligger i bokningen. Jag ringer sedan United och ber United cleara hela PNR för både status (FQTS) och poäng (FQTV). Inga problem och på Lufthansa.com lägger jag upp M&M som program.

Jag checkar in på Lufthansa.com och på mitt boardingkort står det SEN. Sedan hamnar jag i lite trouble i Zurich då jag bokas tillbaka på LX14 som jag var lyft från. Då såg jag Unitednumret på boardingkortet. Swiss bytte över till SEN efter jag hade lämnat.

Så nu för det roliga:

Alla Lufthansa flighter har krediteras till United //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png medan alla Uniteds flighter ligger på Miles & More //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3.png

Swiss hamnade rätt och jag hade tur: när jag hamnade tillbaka på flighten gick jag från P-klass till C-klass.

Jag talade med United och ingen supervisor jobbade när jag tala med dom. Det jag ber United göra som skall gå säger agenten är att lyfta bort Lufthansas flighter sedan skall jag göra retroclaim på resan. Det borde lösa sig.

Annars bokade jag medvetet code-share @agehall hos United av två skäl //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

1. Swiss LX14 till JFK var stängt i P-klass på grund av married segments. Det gick dock att bryta detta vid att boka som United.

2. United har mycket generösare routingregler på resor till USA. Det hade inte gått att klämma in allt jag ville ha på LX eller LH fare basis.

Så det finns skäl att boka code share, ovan borde vara ett bra exempel när man skall göra det //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png Och det andra bör lösa sig så länge United lyfter flighterna från mitt konto

Tack för påminnelsen, ringde just Lufthansa för att säkerställa att EB-nummer för helgens resa var inlagt i bokningen. Det var det. Återkommer så småningom med var poängen hamnade...

Har inte förstått det där med att ringa flygbolaget för att "säkerställa" att poängen hamnar på det konto man vill ha dem. Jag har aldrig ringt och de hamnar rätt ändå. Tror man bara ökar sannolikheten att något ska gå fel ju mer man blandar in agenter...

JohanA skrev:Har inte förstått det där med att ringa flygbolaget för att "säkerställa" att poängen hamnar på det konto man vill ha dem. Jag har aldrig ringt och de hamnar rätt ändå. Tror man bara ökar sannolikheten att något ska gå fel ju mer man blandar in agenter...Klicka för att utvidga...

Tur för dig //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png men det är inte det samma som att det inte händer bara för att det inte händer med dig? Antingen genom klanteri (läs såna som jag) eller The Matrix (läs icke-fungerande IT-system som enbart talar klingon med varandra).

Viktig att komma ihåg att våra medlemmar har olika upplevelser, erfarenhetsnivå samt trygghetsbehov. Med tanke på alla historier om "Computer says No" svar från olika bolag så förstår jag ibland varför medlemmar ringer. Jag har t.ex. under 50% korrekta kredits med BA On Business, deras program för småföretag.

Senator skrev:Tur för digmen det är inte det samma som att det inte händer bara för att det inte händer med dig? Antingen genom klanteri (läs såna som jag) eller The Matrix (läs icke-fungerande IT-system som enbart talar klingon med varandra).Viktig att komma ihåg att våra medlemmar har olika upplevelser, erfarenhetsnivå samt trygghetsbehov. Med tanke på alla historier om "Computer says No" svar från olika bolag så förstår jag ibland varför medlemmar ringer. Jag har t.ex. under 50% korrekta kredits med BA On Business, deras program för småföretag.Klicka för att utvidga...
Du missade sensmoralen.

Jag tror man ställer till det för sig genom att ringa. Bättre att bara visa kortet vid incheckning. Varje gång man blandar in mänskliga faktorn så ökar sannolikheten att något går fel.

Vi reste med Air China och en familjemedlems poäng kom in i deras loyaltysystem trots att han inte ens är medlem där och dessutom står EB nr överallt. Har bråkat med SAS om detta i två månader utan resultat.

Sir Karlsson skrev:Vi reste med Air China och en familjemedlems poäng kom in i deras loyaltysystem trots att han inte ens är medlem där och dessutom står EB nr överallt. Har bråkat med SAS om detta i två månader utan resultat.Klicka för att utvidga...
Det är Air China som måste avkreditera flighten och sedan krediterar rätt, alternativt retro regga på EB när den är avkrediterad.

JohanA skrev:Du missade sensmoralen.Jag tror man ställer till det för sig genom att ringa. Bättre att bara visa kortet vid incheckning. Varje gång man blandar in mänskliga faktorn så ökar sannolikheten att något går fel.Klicka för att utvidga...

Tyvärr funkade inte ens det i mitt fall. Incheckat av United manuellt i San Diego till Stockholm via San Fran och München. Mitt Senatorkort drogs av Unitedagenten, alla boardingkort säger LH*G trots detta kommer Lufthansa till United och United till M&M..

Sir Karlsson skrev:Vi reste med Air China och en familjemedlems poäng kom in i deras loyaltysystem trots att han inte ens är medlem där och dessutom står EB nr överallt. Har bråkat med SAS om detta i två månader utan resultat.Klicka för att utvidga...

Har Air China gett någon förklaring eller är det SAS som säger att Air China vägrar ge poängen då de krediterats till det egna loyaltysystemet?

Enklast måste vara att bara ha ett (1) medlemsskap i respektive allians... Men inte ens det verkar ju hjälpa om flygbolagen själva anmäler passagarerna till deras egna loyaltysystem!

Back