Senaste nytt

Poäng på Lufthansa i P-klass till Eurobonus?

marviil

Medlem
Tacksam om någon vet svaret på följande frågor.

Ska resa GOT - FRA - RAK (Marrakech) t/r med Lufthansa i lägsta business class (P).

Ger detta mig poäng på SAS Eurobonus eller inga eller låga poäng för att det är just "bara" P-klass? Är det mer förmånligt att skaffa LH Miles & more?

Tusen tack för hjälp!

Om jag förstår det rätt blir hela min resa 4500 miles. Med LH i P-klass får jag 100% till min Eurobonus. Får jag alltså bara 4500 poäng? Det verkar ju inte ens räcka till en enkelbiljett GOT - ARN.

Eller tänker jag helt fel?

Enligt Great Circle Mapper så får du snarare 4400 poäng; varje segment brukar avrundas uppåt till närmaste 100, sägs det (fast jag har sett avrundning nedåt med SWISS).

Ja, du måste flyga många gånger för att få poäng nog. Se det mer som ett lunchkort där 11:e lunchen blir gratis, snarare än varannan resa gratis. Jag tycker 4400 poäng är nice (speciellt som det blir baspoäng). Jag fick 5800 poäng för Zürich-Hongkong enkel väg business med SWISS...

Generellt brukar det bli mer prisvärt (poängmässigt) att flyga SAS för Eurobonus.

Om du läser EuroBonussidan som @palmen länkar till så delar SAS/Lufthansa upp detta i två fasta zoner och en variabel zon
INRIKESFLYG I EUROPA och RUTTER ÖVER EUROPEISKA GRÄNSER är fasta zoner
FLYGNINGAR ÖVER HELA VÄRLDEN, POÄNGEN SOM DU TJÄNAR BEROR PÅ HUR LÅNGT DU FLYGER är som det står

Så du flyger över landsgränser får du minimum 750 poäng inom Europa i P-klass. Så även om GOT-FRA är 549 miles så får du:
GOT-FRA-GOT 2x750 poäng

FRA-RAK-FRA är distansen 1 534 miles. Nu vet jag inte om man rundar ner eller upp på Lufthansa men det borde bli antigen 1 500 eller 1 600 per väg.

Med LH i P-klass får jag 100% till min Eurobonus. Får jag alltså bara 4500 poäng? Det verkar ju inte ens räcka till en enkelbiljett GOT - ARN.
Du åker billigaste business, vad förväntar du dig?
Resor GOT-ARN kan dessutom vara dyra, i skrivande stund kostar billigaste resan i SAS Go med avgång idag 1799kr. Sådana biljetter kan man inte dela ut hur som helst eller till vem som helt.

Det finns t om klasser i Business som inte ger några poäng alls. Lufthansa har inga sådana, men LOT och Etiopian är två bolag som har businessbiljetter som ger 0p till Eurobonus.

Till Miles&More får du också "bara" 100%. Men eftersom du bor i Sverige skulle jag gissa på att Eurobonus är det fördelaktigaste, och lättast att tjäna fler poäng via kreditkort (Amex/MC/e t c) och diverse poängtjäningskampanjer.

Toppen