Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Qraze

Medlem
Har en SAS Plus bokning mellan ARN och EWR. Är EBS och i Maj så lade jag ett bud på 2700 för upgrade till businessvilket gick fint att lägga då.

Nu när jag kollar mitt bud står det: Uppdatera bud: Röd cirkel och Lågt bud. (Minsta bud 4 500 SEK) vad göra? Någon med erfarenhet här gällande "låga bud"?
Hade en SAS Go-bokning mellan ORD och CPH förra sommaren. La bud tidigt för oss (4 pers) till SAS Business. Några dagar före avresa fick jag upp samma sak, lågt bud och minsta bud hade ökat. Gjorde ingen förändring och alla fyra uppgraderingar gick igenom ca 12 timmar före avresa. Var vid tidpunkten också EBS.

Mr Basic

Medlem
Har en SAS Plus bokning mellan ARN och EWR. Är EBS och i Maj så lade jag ett bud på 2700 för upgrade till businessvilket gick fint att lägga då.

Nu när jag kollar mitt bud står det: Uppdatera bud: Röd cirkel och Lågt bud. (Minsta bud 4 500 SEK) vad göra? Någon med erfarenhet här gällande "låga bud"?
Hade en Plus-bokning för 2 pax CPH-ORD och la ett bud (till business) på 2700kr/pp och det gick igenom (brukar aldrig kolla vad lägsta bud är efter att jag själv budat).

Montana

Medlem
Är det någon som vet vad man får i poäng när man uppgraderar från Go till Plus med cash på en resa inom Skandinavien? Hittar ingen info på SAS hemsida. De säger bara att man får extra poäng om man har betalat med cash.

intuition

Medlem
Har sökt i tråden men kunde inte se just den här kombinationen diskuterats tidigare:

Har jag förstått detta rätt?

Baggage: "Bagagereglerna på din ursprungliga biljett gäller även om du blir uppgraderad." = Eftersom reglerna (och inte bara ursprungligt antal väskor) följer med betyder det att Diamond som uppgraderar från light får inte heller efter uppgradering +1 väska
Tillval: "Eventuella tilläggstjänster som du lade till i din resa återbetalas inte om du får en uppgradering" = En köpt väska före uppgraderingen kommer att tas bort om budet går igenom

Dvs om man både vill buda på en uppgradering och behöver köpa till baggage så måste man först buda på uppgraderingen utan att ha köpt till väska och vänta på att budet antingen accepteras eller förkastas och först då köpa till väska om det behövs?

Last edited:

Tomas E

Medlem
Har sökt i tråden men kunde inte se just den här kombinationen diskuterats tidigare:

Har jag förstått detta rätt?

Baggage: "Bagagereglerna på din ursprungliga biljett gäller även om du blir uppgraderad." = Eftersom reglerna (och inte bara ursprungligt antal väskor) följer med betyder det att Diamond som uppgraderar från light får inte heller efter uppgradering +1 väska
Tillval: "Eventuella tilläggstjänster som du lade till i din resa återbetalas inte om du får en uppgradering" = En köpt väska före uppgraderingen kommer att tas bort om budet går igenom

Dvs om man både vill buda på en uppgradering och behöver köpa till baggage så måste man först buda på uppgraderingen utan att ha köpt till väska och vänta på att budet antingen accepteras eller förkastas och först då köpa till väska om det behövs?
Jag har inte provat det, men jag skulle gissa att "tilläggstjänster" syftar på sådana tilläggstjänster som man inte längre har någon nytta av efter en uppgradering från Go Light, typ välja exit row-säte om du hamnar i Plus som sträcker sig från rad 1 till 4. Jag tror inte att en betald väska "raderas" vid uppgraderingen, d.v.s. att du behöver betala två gånger för en incheckad väska. Men det är ju SK IT vi pratar om så vem kan säga säkert? ;)

Haväng

Medlem
Någon annan som upplevt det ganska elaka beteendet att appen säger "Congrats, you won a bid!" som en notification, och sen får man ett mail som säger att man förlorade budgivningen (för 3 pax)? Mailet verkar vara det korrekta utfallet, men elakheten är total.
Märkligt nog säger expertflyer c9 y9, och en annan ensamåkande resenär kan fortfarande lägga nya bud och i denna app står att budgivningen stänger om 18 timmar (nu 24h till avgång).

Awardfares seatmap visar också gott om plats i både C och Y.

Toppen